Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af janelne
xcardman skrev:men disse test er næsten altid alt eller intet og uden måleudstyr af nogen art.
Det ved du vel reelt ikke noget om?

Sjovt som Tænks tests altid skal devalueres og kritiseres. Som nævnt ovenfor, så viderebringer de jo ICRT's testresultater. Jeg tror ikke sidstnævnte er nogle halv-amatører, som mange "kloge hoveder" her i forummet er ;)
Af Kratz
Det har du for så vidt ret i. Men når man læser indtil flere artikler hvor man kan se ikke bare en men indtil flere faktuelle fejl, som nemt kunne være blevet rettet ved lidt mere gennemarbejdning (man kunne f.eks. få en uvildig som tilfældigvis ved noget om feltet til at læse materialet igennem inden man publicerer det) så begynder man altså at miste respekten for dem.

Derudover kan det være vægtningen er en noget anden end man benytter herinde. Blandt andet skulle PS3 efter sigende score lavt i deres Blu Ray test fordi den mangler en eject knap :D
Af xcardman
janelne skrev:
xcardman skrev:men disse test er næsten altid alt eller intet og uden måleudstyr af nogen art.

Sjovt som Tænks tests altid skal devalueres og kritiseres. Som nævnt ovenfor, så viderebringer de jo ICRT's testresultater. Jeg tror ikke sidstnævnte er nogle halv-amatører, som mange "kloge hoveder" her i forummet er ;)
det kan du have ret i.

men alene det faktum at man vudere en skærm med 40 producent i billedekvalitet.
siger det kke alt om tænk dig om test :s

det er et godt billede
desværre laver nogle procenter af tv en masse billedebehandlingssystemer som prøver og fjerne grums. I mine øjne er det med til at ødelægge et billede.
En skærm skal bare gengive materialet på godt og ondt.

Jeg ved udmærket hvad der skidt og kanel.
en projektor viser et endnu bedre billede. så for min skyld kan du godt kalde mig for halv-amatører. Men jeg vil stadig ikke have nogen af modeller som de anbefaler i top 10

man vurdere vel heller ikke en kniv med 40 procent. kan den skære eller ej. Nej hvor er den flot og ligger godt i hånden. Men den kan ikke skær i et stykke kød ;)
Af fodboldgal
xcardman skrev:
janelne skrev:

det kan du have ret i.

det er et godt billede
desværre laver nogle procenter af tv en masse billedebehandlingssystemer som prøver og fjerne grums. I mine øjne er det med til at ødelægge et billede.
En skærm skal bare gengive materialet på godt og ondt.

Jeg ved udmærket hvad der skidt og kanel.
en projektor viser et endnu bedre billede. så for min skyld kan du godt kalde mig for halv-amatører. Men jeg vil stadig ikke have nogen af modeller som de anbefaler i top 10

man vurdere vel heller ikke en kniv med 40 procent. kan den skære eller ej. Nej hvor er den flot og ligger godt i hånden. Men den kan ikke skær i et stykke kød ;)
Vil du venligst forsøge at forklare mig fordelen ved projektor fremfor selve tv´et. Ud over større skræm og større biograffølelse, så kan jeg ikke se nogen fordel tværtimod:
- projektorer larmer og varmer
- projektorer bruger masser af strøm
- projektor-pærer holder ikke så længe
- projektorer skal ofte kalibreres
- ny projektor-pærer er voldsomt dyre ca. 2000,- kr.
- slidte pjojektorpærer viser ukorrekte farver
Af xcardman
en projektor og et tv er to forskellige ting og kan ikke sammenlignes.
jeg siger bare at en projektor kan give et mere korrekt billede.
min pioneer skærm vil jo også få dumpe karatere i deres test.
Jeg er også totalt kold, problemet er bare at nu tror mange et panasonic plasma er noget lort når tænk skriver som de gør.
for hvis man skulle tro tænk er flatpanels en stor panasonic mafia. siden de roser panasonic skærme. Der er jo nok en god grund.
nemlig billedekvalitet som bliver vægtet højere end 40 procent

vi har forskellige behov til billedekvalitet og det siger disse test intet om.
derfor kan jeg bruge ikke dem til noget som helst.

det helt optimale var et slukke for alt tv, det er billigere i strøm.
design er en smagssag
tuner fint, men man skal alså have en boks til at optage. Den mulighed er så kommet på nogen tv.
dlan fint, virker overhovedet ikke til mine behov.
hvor tyndt skal et tv være. mit på 6,4 cm i dyben kan jo dårligt står i min stue ;) .
god lyd? hvordan kan man få god lyd på en skærm som er 2,9 i dybben og ned efter.

tænk på hvor meget strøm man bruger i en biograf.

stort set ingen af de skærme som de anfaler, kan opfylde min krav til et tv.
men rigtig mange siger jamen tænk anbefaler eller den har vundet en pris. Jeg siger ikke de behøves at være dårligere, men de opfylder bare ikke alles krav.
tænk har også anbefale en mpeg4 tuner uden kortlæser !:(
Af Letten
xcardman skrev:
janelne skrev:

det kan du have ret i.

Kan godt høre at du gerne vil gøre TÆNK's testere til nogle glade amatører. Men du har jo ikke den fjerneste baggrund for at komme med de påstande.

Som det har været nævnt tidligere udføres disse test på professionelle institutter (en del i tyskland i samarbejde med stiftung warentest, der generelt har meget høj troværdighed). De måler sikkert flere parametre og mere ensartet end så mange andre.

At de så vægter delementer anderledes end andre er jo en ærlig sag - de går endda videnskabeligt til værks og oplyser vægtningen - det er mere end man kan sige om så mange andre.

I det seneste blad omtalte de en test af skærme op til 8.000 kr., her kom Sony W5500 ud på toppen, det svarer jo meget godt til vurderingen både her og mange andre steder.
Af xcardman
en grund til det faktisk er totalt er lige meget at snakke om tv efterhånden. Vi har være vores behov til billedekvalitet og andre ting som mange gerne vil have et tv skal kunne.
Af kskruger
Derudover kan det være vægtningen er en noget anden end man benytter herinde. Blandt andet skulle PS3 efter sigende score lavt i deres Blu Ray test fordi den mangler en eject knap :D
Jeg ville også føle mig snydt, hvis man har købt en afspiller og ikke kunne få sin skriver ud..... :D :D :D
Af Kratz
Disse eksempler illustrerer egentlig meget godt min erfaring med TÆNK. Ikke alle artikler eller undersøgelser er lige gennemarbejdede.
Derudover må jeg give dig ret, den om hundene er for griner :D

Også her kan man drage paralleller til den aktuelle test. Jeg vil tro man også i dette tilfælde har fået et eksternt laboratorium til at udføre de nødvendige analyser. Deres ekpertise er sandsynligvis helt på toppen, og ingen kan sætter en finger på resultaterne. Men hvad hjælper det, hvis man ikke er i stand til at fortolke resultaterne og sætte dem i perspektiv?

På samme måde kan man forestille sig TÆNK har fået nogle resultater stukket i hånden fra et anerkendt analyse institut for disse TV. Hvis TÆNK derefter skal videreformidle resultaterne kan alverdens ting gå galt. Ja noget så simpelt som oversættelse giver ofte de underligste fejl.
Af Kratz
kskruger skrev:
Jeg ville også føle mig snydt, hvis man har købt en afspiller og ikke kunne få sin skriver ud..... :D :D :D
Tror man dertil benytter den medfølgende remote... 8)