Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LeCu
Skal have et nyt fjernsyn til stuen og har set mig varm på LGs LH7000 serie. 42" kan fås til ca. 7000 kr. Er det et godt køb? Jeg kan godt lide at det er 100 Hz samt at "lysintensiteten" justeres automatisk efter omgivelserne - så kan det vist ikke være den store strømsluger.
Jeg har ca. 5½ meter over til sofaen. Er 42" stort nok, eller skal jeg kaste penge efter 47"? (Gælder afstandskvadratloven for fjernsyn (dobbel afstand = 4 x større fjernsyn) - så kan jeg udregne optimal størrelse vs. afstand med mit gamle fjernsyn som reference)?
Bør jeg købe en helt anden model når man tænker på billedkvalitet, pris, strømforbrug og størrelse?
Af Supergris
Sidder selv ca. 4 meter fra mit tv ( LG 50 PQ6000 )! Kan sagtens bruge en større skærm, så køb den endelig så STOR, som du har råd til!!!
Jeg er MEGET tilfreds med mit billede, så hvorfor ikke købe plasma og få bedre billede, samt spare penge???
Af LeCu
Size matters...
Der er flere grunde til at jeg foretrækker LCD frem for plasma: 1) Har hørt at plasma generelt er noget mere strømforbrugende end LCD, hvorfor de i løbet af få år bliver dyrere samlet set. Ved ikke om det er en myte. 2) Der er en del lysindfald i stuen og dermed refleksion fra en plasmaskærm.
LCD vs. plasma:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428
LeCu skrev:Jeg kan godt lide at det er 100 Hz samt at "lysintensiteten" justeres automatisk efter omgivelserne - så kan det vist ikke være den store strømsluger.
100 Hz fungerer pt. kun på én producents TV, og det er Sonys. Alle andre tilføjer meget generende artefakter når 100 Hz slås til, så jeg ville stryge det fra ønskelisten. Mht. lysintensiteten, så er det ikke korrekt opfattet at TV'et bruger mindre strøm fordi det selv kan justere lysstyrken. Typisk så skrues der op for lyset om dagen, og tilbage til det anbefalede niveau om aftenen, så du bruger MERE strøm. De tests vi har lavet af TV med denne funktion er ret entydige: Når funktionen aktiveres, så stiger strømforbruget. For visse TV stiger det til næsten det dobbelte af hvad vi selv ville have justeret det til.
LeCu skrev:Jeg har ca. 5½ meter over til sofaen. Er 42" stort nok, eller skal jeg kaste penge efter 47"? (Gælder afstandskvadratloven for fjernsyn (dobbel afstand = 4 x større fjernsyn)
Du kan læse om hvor stort et TV du skal bruge her (vi har lavet en mere præcis beregning):
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
LeCu skrev:Bør jeg købe en helt anden model når man tænker på billedkvalitet, pris, strømforbrug og størrelse?
Kig i vore anbefalinger. Du finder dem på forsiden i menuen under "TV skærme".
Af LeCu
Tak for et udførligt svar.
LG er godt nok nogle røvere når de slår sig op på følgende (taget fra deres hjemmeside): "Den effektive energisparefunktion tilpasses billedet automatisk efter rummets lys- og farveforhold, hvilket kan reducere energiforbruget for dit tv med helt op til 45–59% afhængig af TV’ets størrelse, sammenlignet med gennemsnitsforbruget for andre TV på markedet"
Jeg bilder mig ind, at når jeg står hos en forhandler kan jeg nemt se forskel på 50 og 100 Hz, og det inden jeg har læst på specifikationerne - tager jeg fejl?
Mht. jeres beregningsmodel af størrelse på skærmen, så tager den udgangspunkt i afstand til at skelne pixels, hvilket for mig formentlig er et luksusproblem. Jeg er mere bekymret for den store afstand (5½ meter) til skærmen.
Jeg har mange gange kigget på jeres anbefalinger (og i øvrigt blevet meget klogere ved at læse på jeres gennemførte hjemmeside). Jeg kan dog ikke se om I tager hensyn til strømforbrug i jeres anbefalinger (hvilket vel hurtigt kan gøre et tv væsentligt dyrere). Desuden kan jeg ikke forstå, at tv med burn-in problemer kan komme på en anbefalingsliste. Jeg vil automatisk sortere dem fra.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi vægter billedkvalitet med 99%. Strømforbrug er ikke noget vi går specielt højt op i ifb. anbefalingerne, men målingerne er dog medtaget i vores tests, da andre måske vil lade det være en begrænsende faktor. Vores reference-TV bruger over 300 W. Vi vil snart komme med en opsamlende artikle hvor vi samler alle vore målinger, så man kan sammenligne.

Vi nævner burn-in fordi det KAN fremprovokeres hvis man virkelig vil. Hvis du vælger et TV fra Panasonic, indbefatter dét at du lader TVet stå med samme billede i adskillige dage. Burn-in er ikke et problem ved almindeligt brug, og hvis burn-in er virkelig alvorligt, så kommer TV'et heller ikke på vores liste.

LG snyder da sikkert ikke med sine opgivelser, men deres udsagn forudsætter blot, at man lader alle TV være ukalibrerede, og dermed benytter en for høj lysstyrke fra starten af, som TV'et så kan få lov at begrænse i stedet. I dét tilfælde sparer man jo noget ift. hvis man IKKE justerede lysstyrken. Men når vi indstiller et TV, så skruer vi NED for lysstyrken, hvilket oftest er for mørkt til solskinsdage, hvorfor TV'et i stedet vil skrue op for lysstyrken i disse situationer - deraf får du naturligvis et højere effektforbrug. Derfor anbefaler vi også at du får indstillet TVet korrekt én gang for alle, og dropper alle de dynamiske funktioner nutidens TV er forsynet med.

Mht. 50 Hz vs. 100 Hz, så kan du da uden tvivl se forskel. Det er ikke dét der er humlen. Problemet er, at 100 Hz på LCD-TV er en teknik, der beregner de sidste 50 billeder/s (et TV signal er jo kun 50 Hz), og så indsætter den selv dem. Hvad nu hvis TV'et regner forkert? Ja, så får du et ringere billede, hvilket langt de fleste TV i dag gør. Sony har formået at lave en algoritme der kan lave nogle fornuftige beregninger, og dermed udregne mellemliggende billeder nogenlunde korrekt, men det kan de andre desværre ikke.
Af dieseldk
Har selv dette tv og er meget glad for det.
Synes faktisk at 100 Hz systemet fungere meget godt der kommer dog små fejl en gang i mellem.
Kan ikke lige forstå hvor det kommer fra at det kun er sonys system som virker, hvem siger det??

Sidder ca. 3½ meter fra min og synes egentligt godt det kunne være større så tag bare 47" hvis økonomien er til det.
Af LeCu
Jamen, tak igen for svar. Jeg ved ikke om jeg er blevet mere sikker i mit valg, men jeg vil overveje kraftigt at gå op mod 47-50".
Grunden til at jeg tænker på strømforbrug er, at det vel kan fordyre et tv betragteligt, og mon vi ikke er mange der må tænke økonomi ind. Jeg må i hvert fald, og hvis én skærm er 1000 kr. dyrere om året end en anden, så kan det hurtigt løbe op.
Prøver med et andet spørgsmål: Er der nogen der kan anbefale et 50" til under 10.000 kr? (kan være spørgsmålet skal stilles i en ny tråd...)
Af Supergris
LG 50 PQ6000!!! Har det selv... Kan fås til ca. 7200 kr., og billedet er virkeligt godt efter lidt indstilling!!!
Designet er flot, lyden er god samt menusystemet er fin. Desuden er det ikke full - HD, så det bruger ikke så meget strøm. Der er også en sensor du kan slutte til, hvis du vil spare på strømmen eller køre i økonomi - mode!!!
Af Ponduus
Du burde også kigge på Panasonic X10y i 50". Den skulle kunne fås til omkring de 10.000,-.
Af LeCu
Panasonic X10y i 50" fås til 7500,- i Elgiganten. Kan ikke finde LG 50 PQ6000 så mange steder. Begge ser ud til at have fået gode anmeldelser.
Jeg ved godt, jeg er noget besværlig, men jeg er lidt i tvivl om det er fornuftigt kun at købe et 720 liniers tv, når man overvejer tilslutning af spillekonsoller, BluRay etc.
Af Ponduus
Når du kommer op i 50" så begynder det at kunne ses, især hvis du sidder omkring 1-1,5 meter fra TV'et ellers ikke. Så hvis du sidder 3+ meter væk er det ligegyldigt, da du ikke kan se forskel alligevel. Du skiver jo også at du kommer til at sidde 5½ meter væk.

Kan dog sagtens forstå dig. Placebo-effekten kan også spille ind osv, men du vil ikke kunne se forskel og slet ikke på 5½ meter. Du skal langt tættere på.
Af LeCu
Når jeg ser champignonligaen flyder jeg 5½ meter væk i fifaen. Når jeg spiller sidder jeg meget tættere på :)
Af Ponduus
Men i den sidste ende er det kun dig selv om kan sige det. Hvis du køber på nettet har du 14 dages returret, så der har du mulighed for at tjekke. Ellers burde det være muligt at lave en aftale med en butik omkring tilbagelevering af tv'et :)