Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Nu har jeg i snart nogle måneder været på udkig efter et nyt tv i 40-42" størrelsen.

Efter at have læst anmeldelser og fulgt nøje med i forums bland hand herinde på flatpanels.dk havde jeg egentligt fået overbevist mig selv om at jeg skulle have et Panasonic G10 eller V10 i 42" størrelsen.

Men nu har jeg set 2 forskellige g10'er og to v10'er i butikker (V10'eren godt nok i 50" tommer da det var det som var til demonstration). Og hos alle 4 tv har jeg synes at billeder har været uroligt når der var områder som var meget lyse. Jeg kan ikke rigtigt forklare det men sådan en slags flicker. Er det bare mine øjne som ikke er kompatible med Plasma? Eller er det et kendt fænomen? Tv'en har vist enten Fullhd eller DVB-T signal når jeg har set dem i jeg har bemærket fænomenet i begge tilfælde.

Det skal siges at jeg er typen som førhen ikke kunne gå forbi en CRT monitor som kørte ved for lave hertz, jeg skulle straks ændre den til en højere indstilling, så kan godt være min øjne bare er wierd ;)

Nu ved jeg ikke om jeg ikke alligevel hellere skal købe mig et LCD tv. For der synes jeg billedet virker helt roligt når jeg ser foreksempelvis på tv som Samsung 650B eller Sony W5500. Også ringe er de jo vel heller ikke?
Af Flubber
Jeg har oplevet præcis det samme med G10'eren. Den flimrer en del i mine øjne (både i det lyse og det mørke). Jeg har så købt V10'eren i stedet, som jeg ikke synes har dette problem (42" hvis det har nogen betydning). Jeg kan godt se at den flimrer (ufatteligt lidt) ved de lyse farver ved stilbilleder. Men i mine øjne er det så lidt at det er uden betydning.
Af claras
Ok jeg er da glad for at det ikke kun er mig som kan se det. Undre mig bare over at det ikke bliver nævnt i tests af de forskellige plasma tv synes ihvertfald ikke jeg har læst om det.

Jeg giver dig ret i at det er være på g10 end på v10. Hvad er årsagen til denne flicker? T
Af Flubber
Så vidt jeg ved er det ikke alle der kan se det (er dog ikke 100% sikker på dette) så det kan være at det er derfor det ikke er nævnt i diverse tests? Hvad det skyldes har jeg ærlig talt ingen idé om. Men altså, hvis du selv synes de flimrer for meget skal du jo bare ikke have sådan et tv :) Så er et LCD nok et bedre valg.
Af xcardman
Jeg tror det har noget med dynamisk kontrast af gøre.
havde tidligere et pan px80 og havde flicker eller noget flimer. især i baggrunden kunne man se det.

har nu et pioneer og har haft det siden maj og ingen flimer overhovedet.
så man kan ikke bare sige at det gør alle plasma tv.
jeg har også set det på en g10 model og almindeligt tv signal.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvor tæt har du stået på TV'et? Plasma-TV benytter noget der hedder Pulse Width Modulation (PWM) til at variere intensiteten af en farve, som er en pulsering af hver enkelt plasmacelle. Derudover så opdaterer hele panelet jo ved en given frekvens, som kan opfattes som flimren ligesom CRT - i modsætning til LCD, hvor lyset jo altid er tændt. Hvis signalet har været et centralt signal fra eks. en PC, så kan du godt risikere, at det har været 60 Hz du har set på. Det vil flimre.
Af claras
Jeg har vel stået en 2-3 meter fra fjernsyne da jeg så det på g10 og 4-5 meter da jeg så det på v10. Dog var det ikke så slemt på v10.

Signalet kom fra enten blu-ray eller fra dvb-t signal altså ikke en pc med lav hertz.

Jeg har talt med en bekendt som har g10 og han siger også at han kan se det men det genere åbentbart ikke ham.

Men jeg tror jeg vælger at købe et Sony W5500 også bruge de penge jeg spare i forhold til v10 på nogle bedre højtalere.
Af xcardman
claras skrev:Jeg har vel stået en 2-3 meter fra fjernsyne da jeg så det på g10 og 4-5 meter da jeg så det på v10. Dog var det ikke så slemt på v10.

Signalet kom fra enten blu-ray eller fra dvb-t signal altså ikke en pc med lav hertz.

Jeg har talt med en bekendt som har g10 og han siger også at han kan se det men det genere åbentbart ikke ham.

Men jeg tror jeg vælger at købe et Sony W5500 også bruge de penge jeg spare i forhold til v10 på nogle bedre højtalere.
der har du backlight bleeding i stedet for, alle skærme har ulemper
Af claras
der har du backlight bleeding i stedet for, alle skærme har ulemper
Yep det har jeg læst om. Men nu har jeg efterhånden brugt en del tid i diverse butikker. Og jeg har ikke set noget på det Sony tv som har forstyrret mig. Og det må jeg desværre sige at flimmer på de to pana'er gør.

Jeg er godt klar over at alle test og målinger viser at de plasma'er er bedre. Men jeg bliver nød til at vælge med øjenene og der genere de flimmer mig. Også er det jo også dejligt at jeg kan få Sony'en til 7500 også have lidt til andet gear ;)
Af xcardman
du kan heller ikke se det i en butik med masser af lys.
men den er heller ikke så dårlige, når den får et godt digital tv signal og HD
så held og lykke med den

du skulle nok have en pioneer 8)
pjat :)