Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hvdm57
Hej
Jeg har et Panasonic TH-50PZ700E med MPEG2 tuner.

Er det muligt at få et MPEG4 modul der kan insættes i CI sprækken.
så jeg undgår yderligere en "box" og kan bruge fjernsynets fjernbet.

Hvis JA
Hvilken type skal jeg bruge og hvor kan den evt købes.
O_O
Håber at høre fra jer.

Heman
Af hvdm57
Hej igen
Glemte at skrive at vi har alm. antenne, og at vi PT ikke ønsker Boxer TV.

mvh
Herman
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke muligt at få konverteret fra MPEG2 til MPEG4 via et CA modul. Der var lagt i ovnen til at det skulle komme, men projektet er blevet skinlagt. Boxer TV kører jo netop på MPEG4 - hvad er det du forventer at kunne fange hvis du får MPEG4 på dit nuværende TV, hvis det ikke er Boxer? Mig bekendt er der ingen kanaler på DVB-T nettet, der kræver MPEG4 ud over Boxers.
Af hvdm57
tak for dit svar.
Idag trækker jeg de danske kanaler DR1, DR2, samt samt TV2 ned på de digitale kanaler.
Som jeg forstår det, kan dette ikke lade sig gøre efter den 1/11, da disse vel også bliver sendt i MPEG4.
Fra den 1/11 er der vel dømt sort skærm hvis jeg ikke konverterer signalet til MPEG4.
Hvilken Box skal jeg købe for at konverterer til MPEG4 hvis jeg bare ønsker disse danske kanaler.

Eller er det mig der har misforstået noget.

Herman
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det har du fået forkert fat i. I oktober åbnes der blot officielt for Boxer TV, men de almindelige gratis kanaler holdes fortsat i MPEG2. Du får dog ikke adgang til DR HD, da HD kræver MPEG4. Det er først i år 2012 at der skiftes fra MPEG2 til MPEG4 på DR1, DR2 og TV2.
Af bjornlange
[quote="yakken"]
...det er ikke muligt at få konverteret fra MPEG2 til MPEG4 via et CA modul. Der var lagt i ovnen til at det skulle komme, men projektet er blevet skinlagt.
[/quote]

Det var rigtigt trist at læse. Jeg købte netop en Pana PX80 for nogen år siden, fordi den har DVB-T dekoder, og blev stillet i udsigt at man kunne konvertere dekoderen til MPEG-4, når det blev aktuelt. :(

Er der nogen anbefalinger på hvad vi skal gøre? Er det eksempelvis dødfødt at gå på jagt efter et CI-modul der kan klare konverteringen?

Alternativt kan vi måske investere i en ekstern dekoder, med indbygget hdd-recorder. Findes der modeller som kan vise en MPEG-4 kanal på TV, samtidig med der optages fra en anden MPEG-4 kanal (kræver vel 2 dekodere)?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
CA modulet, der skulle have håndteret MPEG4->MPEG2 konverteringen, er skrinlagt på ubestemt tid, så du må nok desværre indstille dig på at det ikke kommer.

Der findes adskillige MPEG4 dekodere til DVB-T, og flere af dem har også optager. Du kan se en liste over Boxer-godkendte receivere på deres hjemmeside.
Af dkscan
yakken skrev:Det har du fået forkert fat i. I oktober åbnes der blot officielt for Boxer TV, men de almindelige gratis kanaler holdes fortsat i MPEG2. Du får dog ikke adgang til DR HD, da HD kræver MPEG4. Det er først i år 2012 at der skiftes fra MPEG2 til MPEG4 på DR1, DR2 og TV2.
De nye DR-kanaler DR Ramasjang og DR K bliver MPEG4 fra starten 1/11. Samtidig flyttes DR Update over på MUX2 og vil fremover være i MPEG4.
Af Ney
yakken skrev:CA modulet, der skulle have håndteret MPEG4->MPEG2 konverteringen, er skrinlagt på ubestemt tid, så du må nok desværre indstille dig på at det ikke kommer.

Der findes adskillige MPEG4 dekodere til DVB-T, og flere af dem har også optager. Du kan se en liste over Boxer-godkendte receivere på deres hjemmeside.
Er ellers nogle der sælger produkter der påstår de kan det.
http://eldanmark.dk/satellit_udstyr/cam ... 51_da.html

Men det er selvfølgelig viaaccess, aner ikke lige hvad boxer kører, så kan være det ikke kan bruges...

Edit: jeg skal lære at læse de store bogstaver, står jo kalrt og tydeligt det ikke dur til boxer.
Af dkscan
Du har næppe noget at bruge et CA-modul til i et PX80, da det ikke har DVB-C og derfor ikke kan modtage digitalt kabel-tv fra f.eks. YouSee.
Da det ikke har MPEG4 kan det heller ikke modtage Boxers betalingskanaler via antenne.
Brugeravatar
Af Inside
Ney skrev:
yakken skrev:CA modulet, der skulle have håndteret MPEG4->MPEG2 konverteringen, er skrinlagt på ubestemt tid, så du må nok desværre indstille dig på at det ikke kommer.

Men det er selvfølgelig viaaccess, aner ikke lige hvad boxer kører, så kan være det ikke kan bruges...

Edit: jeg skal lære at læse de store bogstaver, står jo kalrt og tydeligt det ikke dur til boxer.
men det er vel sådan en manden skal bruge? Han skal jo ikke køre boxer, men vil bare kunne trække gratiskanalerne i MPEG4 ned?
Af Ney
Inside skrev:
Ney skrev:

men det er vel sådan en manden skal bruge? Han skal jo ikke køre boxer, men vil bare kunne trække gratiskanalerne i MPEG4 ned?
Har du nok ret i, blev lidt forvirret af at yakken nævntt boxer :p