Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xcardman
Jeg skulle nok have skrevet 32 tommer lcd phillips.

men ja vi har forskellige behov og af samme grund gider jeg heller ikke og anbefale noget tv mere.
Af sd2100
Dusty skrev:Man behøver nu ikke betvivle så stærkt på om Ambilight har en positiv indflydelse på billedet. Det har det. Bla. har jeg da også læst mig frem til (ud over selv at se det) at fx. sortniveau opleves dybere end det kan måles - og ja jeg ved godt sort ikke definerer et godt billede. Men skal man tage alle disse teoretiske holdninger til et godt billede helt bogstaveligt, ja så svarer det vel til man heller ikke må gå med briller hvis man er kort eller langsynet. Det er jo så blot en illusion at du kan se verden klart når du ifører dig brillerne.

Jeg synes selv plasma har "bedre" billede end LCD, men man må jo se på andre parametre i dag når der købes TV. Et TV er ikke lægere blot en tingest der viser et billede. Det er jo også internet, radio, design og andre funktionaliteter. Disse ting indgår selv i de test der bliver lavet her på forum'et. Om man så gider leve med brummelyde, grimt design, evt ekstrabokse osv for at opnå de sidste 5% billedkvalitet må man jo gøre op med sig selv. Men som med vin, så er det ekstremt få der vitterlig kan smage forskel på en god og en endnu bedre vin.
I det seneste nummer af Hembio, bliver Beovision 8-40 anmeldt. Der bliver fortaget i sædvanlige (jeg vil næsten sige r*v-ligegyldige) målinger. Målingerne viste, at billedet (som Otto (Av precision) også har påpeget) har en helt i hampen farvetemperatur og vistnok også andre fejl. Men, konklusionen var alligevel overstrømmende positiv! Tv'et blev næsten udråbt som det 8. vidunder på TRODS af, at det ikke var i stand til at vise et korrekt billede :o

Det er egentlig også ligegyldigt for mange (ikke alle). Det er den samlede oplevelse, de kommer an på og IKKE hvordan billedet ser ud under perfekte forhold. En professionel kalibrering af en tv kan vel ikke tage højde for alle de forskellige lysforhold, der er i en given stue i løbet af dagen? Eller tager jeg fejl?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus har BV8-40 stående i øjeblikket og der vil komme en anmeldelse her på siden snart.

En professionel kalibrering af en tv kan vel ikke tage højde for alle de forskellige lysforhold, der er i en given stue i løbet af dagen? Eller tager jeg fejl?
Visse TV har mulighed for at gemme dag- og natprofiler. I dét tilfælde kan du godt tage højde for lyset i løbet af dagen.
Af siccio
Xcardman

Du kan sagtens anbefale folk et tv, du ved da hvilke modeller der er helt i skoven, og hvilke som kan vise et hæderligt billede trods alt.
Selvom LCD har visse fejl og mangler er der jo stadig stor forskel på ydelsen af disse.
Eksempelvis laver Sony jo mange serier, men hvad jeg kan læse mig til er det kun fra W og op de viser et ok billede.
Kender dog ikke de nyeste men fra 4500 serien var dette tilfældet.
Det samme gælder Samsung,Philips og andre.
Det er jo dejligt at have nogle folk, som ved en masse omkring teknikken, farvegengivelse o.s.v
Problemet opstår når der går relegionskrig i den a'la BMW-Audi
Det er jo rigtigt godt folk finder ud af der er noget der hedder plasma også, men hvis de vil have LCD så skal man respektere det, og det kan du i det mindste godt.
Ser dog masser af eksempler på det ikke er tilfældet, men dette er måske mere på recordere :D
Af xcardman
siccio
lcd er også blevet meget bedre i 2009, de første der kom i 2006-2007 har jeg aldrig forstået nogen overhovedet kunne holde ud og kigge på.
LED og local dimming har også gjort at mange af ulemperne er væk. Det er bare ikke dem de fleste køber
pris og kvalitet hænger stadig sammen
Af sd2100
yakken skrev:Rasmus har BV8-40 stående i øjeblikket og der vil komme en anmeldelse her på siden snart.

En professionel kalibrering af en tv kan vel ikke tage højde for alle de forskellige lysforhold, der er i en given stue i løbet af dagen? Eller tager jeg fejl?
Visse TV har mulighed for at gemme dag- og natprofiler. I dét tilfælde kan du godt tage højde for lyset i løbet af dagen.
Ja,
men det er et tidspunkt om dagen. Lyset ændrer sig løbende dagen igennem. Og en helt anden ting. Det man måler og ved en kalibrering er vel, hvordan billedet (farverne) forlader skærmen, ikk'? Det er ikke hvordan billedet er, når det rammer betragterens øjne?! Ved en lydkalibrering (eksempelvis Lyngdorf-Roomperfect) opstilles mikrofonen ved lyttepositionen (plus et par udvalgte steder i rummet). Den lyd kan mao. have en helt og aldeles f*ck-up frekvensgang, når den forlader højttaleren, men pga. refleksioner, absorbtion være ret korrekt, når den rammer øret eller i det mindste lyttepositionen. Noget lignende må vel være gældende, når det drejer om lys. Synsansen er i endnu højere grad manipulerbar en høresansen.

PS.
Glæder mig til at læse testen, jeres test er helt i top. :)
Af siccio
Xcardman

Kan kun give dig ret i de er blevet meget bedre, mener også mit aldrende Sony billedrør snart må lade livet. Det har også 10 års jubilæum i år.
Har bare ikke villet skifte tv, da det har været håbløst at skifte i mine øjne, da de kanaler man fodre med alligevel har været så ringe, først nu hvor der er bedre digitale muligheder, og selv DR har fået øjnene op for HD.
Nu nævner du selv LED, og jeg var faktisk ret imponeret over både Sony 46X4500 samt Phillips 9803, iforhold til hvad jeg ellers har set af LCD
Også derfor jeg spændt venter på Phillips 9704.
Og undrer mig over Sony ikke følger op på sidste års succes.
Men som før nævnt er det ikke den type tv, elektronik kæderne har på hylderne i metervare, grundet højere pris, samt familien Danmark undrer sig over at samme størrelse skærm kan fås til 33 % af prisen.
Phillips,Samsung og Sony som nok er blandt de bedst sælgene her i landet, har jo så mange serie af skærme, at menigmand bliver forvirret.
Ikke underligt at folk bliver skuffede, de købte jo et "mærke"
Sådan sker der nok mange ting, rundt om i landet.
Du har nemlig ret, man får hvad man betaler for