Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jacobsan
Ja undskyld, der er intet nyt eller revolutionerende over mit indlæg. Mit dilemma er det samme som alle de andres: Hvad er det bedste tv-køb, når jeg har 4500-6500 kr.?

Mine ønsker er:
- 37-40"
- HD og god til digitale signaler
- Høj billedkvalitet
- God til PS3
- God kvalitet og flot design (sidstnævnte er
selvfølgelig subjektivt)

Baggrund:
Jeg har længe kigget på lcd-skærme med LED (særligt backlit LED), men synes endnu at de er for dyre, teknologien er ny, og så kommer der jo nok noget nyt og bedre lige om lidt (det er den klassiske med at gå og vente på det helt rigtige - og så får man jo aldrig købt noget:)). Jeg har af uvisse årsager altid sværget til LCD, men kan efter intens forum-læsning konstatere, at mange taler for plasma. Så hermed en udfordring til såvel plasma som lcd-fans: Kan I overtale mig til at købe et tv med Jeres foretrukne teknologi?

Jeg har været i butikker og kigge på mange tv, herunder Sony 40W5500, samsung UE40B600/700 og Panasonic G10/S10 uden at være blevet meget klogere.

Jeg ser frem til Jeres feedback og gode råd.

Mvh.
Jacob
Af Ponduus
Den generelle holdning går på at plasma levere det "bedste" og mest korrekte billede. Denne påstand bliver støttet af det faktum at referencen skærmen på mange testhjemmesider er en plasma.

Der findes et utal af fordele og ulemper ved de to teknologier. Og man må derfor gøre op med sig selv hvad man kan leve med og hvad man ikke kan.

Der findes nogle glimrende artikler herinde, som kan give dig et overblik over de forskellige faktorer som spiller ind. Dette kræver dog at du er klar på at lave lidt benarbejde selv :)

Du kan starte her. Der er links undervejs i artikel der kan tage dig videre, hvis du vil.

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202
jacobsan skrev:Jeg har længe kigget på lcd-skærme med LED (særligt backlit LED), men synes endnu at de er for dyre, teknologien er ny
Teknologien er ikke nyere end LED-dioder generelt. Skærmene opfører sig ikke anderledes blot fordi der kommer LED's i dem. Samme LCD-panel, ny baggrundsbelysning - det ændrer ikke ved LCD'ets egenskaber.

jacobsan skrev:Kan I overtale mig til at købe et tv med Jeres foretrukne teknologi?
Du kan tage et kig i vores award-sektion. Den kan give dig en god indikator for hvilke modeller, der klarer sig bedst.
Af jacobsan
Hej igen,

Tak for Jeres feedback, det har været til stor hjælp.

Jeg havde på fornemmelsen, at plasma ville blive fremhævet, men jeg har til trods herfor nu set mig lun på et Samsung LE40B650. Det ligger lige uden for min beløbsgrænse, men tænker at der ikke går lang tid før vi ser en prisreduktion.

Jeg er meget interesseret i at høre, hvis I har erfaringer med dette tv. Øvrig feedback vedrørende mit tv-købs dilemma er fortsat meget velkommen.