Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jonse
Jeg har bemærket, at prisen på Panasonic V10 50" er faldet en del, og jeg overvejer derfor at investere i den model, i stedet for 42".

Inden vil jeg dog sikre mig - kan den større model følge med mht. billedkvalitet?
Af bantam
Jeg vil sige, at 50V10 opfører sig pænere end 42V10: Man kan i en helt speciel situation provokere de dynamiske kredsløb i 42V10 til at opføre sig underligt - men det har jeg ikke kunnet gøre med 50V10.

Det skal dog bemærkes, at jeg ikke har set problemer med 42V10 ved gengivelse af almindeligt billedmateriale.
Af Jonse
Det er fornemt.

Tak for feedbacken.

Det er vel de færreste der ikke ville smide et par tusinde, hvis de får tilbudt 8 tommer ekstra til dyret ;)
Af Ney
Ja en 50" V10 til 15.5k er sku nice :p (gæt hvad der kom på væggen i weekenden)
Af vtviking
Er der virkelig 4.000 kr. forskel i kvalitet fra 50" G10 -> 50" V10 ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer jo an på så meget. V10 har nogle ekstra features, som man kan diskutere værdien af. THX-profilen kunne eksempelvis give dig et godt resultat rent farvemæssigt, hvilket i sidste ende kunne spare dig for en kalibrering til 3000 kr. "One sheet of glass" er jo en designmæssig feature, som man enten kan lide eller ej.
Af Ney
vtviking skrev:Er der virkelig 4.000 kr. forskel i kvalitet fra 50" G10 -> 50" V10 ?
Nu er prisforskellen kun 3.000 så vidt jeg kan se(15444 mod 12488). Og G10'eren SKAL (imho) kalibreres før den er noget værd, og det koster som yakken siger ca 3.000. V10'eren står superflot med THX indstillingen, så jeg syntes ikke det er nødvendig med en kalibrering heraf. (dislcaimer: har ikke set en kalibreret g10 og en v10 i thx samtidig)

Derudover syntes jeg personligt at byggekvalitet og design af V10'eren er lysår foran G10 der lidt ligner noget billig plastik.

Hvis man er god til at kalibrere skærme selv, ikke syntes det ene er pænere end det anden og man ikke har brug for netværksfeatursne i v10'eren så kan jeg godt forså man syntes der er meget langt i pris fra g10 til v10. Så i sidste ende er det (som altid) personlig preference der afgør om pris/value er i det rigtige forhold eller ej.
Af xcardman
kvalitet koster og det har mange glemt desværre mens priserne bliver ved med at falde.

Jeg er dog ikke enige i en v10 ikke skal kalibreres. Hvis en g10 skal.
den holder alså ikke. Alle skærme skulle have en behandling til 2800 kr
har dog selv en pioneer krp med pure funktion, som er meget tæt på.
men den burde alså også have en behandling til 2800 kr.
når jeg skriver alle skærme er det også lcd skærme, det glemmer mange med lcd desværre. Men de fleste lcd køber tror jo også at billede skal se ud som i Fona.

men Panasonic er ikke så svære og indstille selv og Rasmus indstilling er fine. Hvis alså man ikke lige vil have det sidste med og vil give de 2800 kr
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
V10's THX-mode er jo noget af det samme som Pioneers Pure-mode. Ja, hvis man er entusiast, så kan det godt betale sig at kalibrere, men hvis man som udgangspunkt blot er almindelig forbruger, som ellers ville have benyttet standardindstillingerne, så er disse profiler virkelig brugbare.

Rasmus' indstillinger er lavet før opdateringen til V10 kom, så det er muligt at gammakurven ikke bliver helt korrekt med de indstillinger.
Af ckn
Den kunne faktisk være fedt at få testet G10 og V10 igen, efter de er blevet firmwareopdateret... :D

Ontopic: Jeg har selv V10 50", og synes da først nu at Full HD kommer til sin ret... :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det vil ikke rykke på noget som helst. V10 har fået justeret THX-profilen, så dens gamma nu ligger tættere på 2.2, hvor G10 jo blot har fået 1080p24 håndteringen på plads. Det kan næppe retfærdiggøre endnu en test.
Af andy83
Seneste version af firmware til v10 hedder 2.012. og skulle da mene at med den installeret står billedet meget naturligt og helt skarbt i HD. Om det så skal være 42 eller 50 må være en smags sag. Jeg er bestemt ikk "proffecionel" fjernsynskigger men syns umiddelbart ikke der er behov for extra 2800 til en kalibrering når man stiller v10 på thx profilen.
Af vtviking
V10 i 50" er på 14.500 nu :) og 15.000 ved nbradio som er pansonic forhandler :)