Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af autisten
Hej

Jeg går og kigger på et 42" phillips fladskærm dels pga. at jeg godt kan lide den tynde kant som de laver bl.a. på deres 42PFL8694H LCD skærm, samt på 8404 modellen, og at jeg syntes at de både har et godt billede og en god lyd. Begge modeller er med Ambilight. Så mit første spørgsmål går på, Er Ambilight noget man bruger eller skal man bare holde det slukket? så man kunne spare de kr. 1000 ved at f.eks. købe 7404 modellen uden Ambilight. En Sælger sagde til mig at når man først har haft Ambilight, vil man aldrig undvære det igen. Men hvorfor har de andre konkurrenter så ikke taget det op.
Mit andet spørgsmål går på at ved at bestille på Experts Svendske hjemmeside sparer jeg ca. dkr. 1500 i forhold til at bestille det ved en Dansk Expert forhandler. Yder Expert Danmark den samme garanti og forpligtelser som hvis jeg havde købt fjernsynet herhjemme, eller forbeholder de sig til at fjernsynet er købt i Sverige?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ambilight er, i min mening, mere irriterende end det er gavnligt så længe det selv får lov at justere lysstyrken og farven. Hvis du derimod indstiller det til altid at vise en dæmpet varm hvid farve, så kan det godt bidrage til en bedre oplevelse, da dine øjne vil være mindre stressede når lyset i lokalet er småt.
Af xcardman
tivoli har kun åben en del af året

nej Ambilight er et blik fang for at købe et phillips og håber aldrig andre laver noget tilsvarende.
man går jo heller ikke i bio og ser Ambilight

Men ellers er jeg 100 procent enig med Yakken

En Sælger sagde til mig at når man først har haft Ambilight, vil man aldrig undvære det igen

det skal han jo sige
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er sikkert rigtigt nok. Man kan vænne sig til meget, og når det først er væk, så vil man nok savne det i starten. MEN: Du vil ligeledes have meget svært ved at vænne dig til Ambilight i starten, hvilket alle dine gæster også vil. Dvs. selvom du til sidst har vænnet dig til tivoli-lys, så vil alle dine gæster jo ikke have gjort det samme.

Personligt synes jeg at Ambilight tager fokus fra filmen og trækker synet ud mod væggen i stedet, hvilket aldrig har været meningen fra filmproducentens side! Ensartet STILLESTÅENDE lys kan være en fordel, men ikke noget der konstant kæmper med filmen om opmærksomheden.
Af Nick_S
Hej.

Nu taler jeg ikke af egen personlig mening (da den allerede er ret godt repræsenteret ovenover), men hvad jeg hører fra mine kunder igennem mit arbejde.

Der er MANGE Philips brugere, der køber philips gang på gang udelukkende pga Ambilight. Altså er der rigtig mange der er voldsomt glade for det, og den effekt det giver filmen. Om end det af instruktøren ikke er tiltænkt at blive set sådan, er det unægteligt endnu en dimension, som mange påskønner.

Selv har jeg en kammerat der har forrige års 9632D fra philips (daværende topmodel), og han er også fuldstændig opslugt af ambilight featuren, og bruger det til næsten alle film han ser.

Så selvom der er de af os der mener at et tv skal gengive en given optagelse så neutralt og naturligt som muligt, er der altså mange der er glade for det.
Du bør selv vurdere om det er noget du mener du kan blive glad for.

Det skal lige siges at det ikke kun er ambilight der er forskellen på 7 og 8xxx serien fra Philips.
8xxx serien har også bedre højtalere, net-tv og i 8694's tilfælde en MEGET federe fjernbetjening.

Omkring Expert danmark vs Expert sverige, kan jeg som Expert sælger, love dig at vel nok ingen af vores butikker herhjemme vil servicere et TV der er købt i sverige.

Tjek din indbakke :)
Af xcardman
Nick_s

det har du helt ret i.

os med modsat holdninger, køber ikke et phillips med alt deres billedebehandling så man ender ud med et kunstig billede.

mit svar var nu også omkring hvorfor andre ikke har noget tilsvarende som ambilight
Af autisten
Tak for hjælpen, det var rigtigt godt at høre andres meninger. Jeg vil nu sige at selvom der var Ambilight eller tivoli lys på det Phillips 8694 som jeg kiggede på, så havde det et væsenligt bedre billede end et Sony til knap 18000 i forretningen. Jeg har i hvert tilfælde aldrig set en fodbold bane med den kulør som Sonyet kunne gengive. Men det er en jungle med fjernsyn syntes jeg, så det var rart at høre andres meninger. Mit brug af et fjernsyn og pris niveau er til alm. brug og i dag har vi et fjernsyn fra 1990 er'ne så næsten alt bliver bedre. Men glæder mig til at få købt det nye husalter.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
autisten skrev:Jeg har i hvert tilfælde aldrig set en fodbold bane med den kulør som Sonyet kunne gengive.
Hvilket viser hvorfor du ikke bør bedømme kvaliteten af billedet i butikken... Disse ting kan jo justeres, men hvis du ikke agter at røre ved håndtagene i TV'et, så er Philips i hvert fald ikke dét du bør satse på. Deres indstillinger out-of-the-box er MEGET langt fra et korrekt billede.
Af Dusty
Jeg købte for nyligt 9903 modellen (Aurera) til min far og må sige at "tivoli" lyset faktisk har en positiv indflydelse. Jeg er derfor ikke helt enig i Yakken's kommentar om at gæster vil hade det. Jeg har set fodboldkampe og en Blue Ray film på TV'et, og det er slet ikke så dårligt som næsten alle i dette forum normalt ytrer sig om. Jeg synes ikke det tager fokus fra det på skærmen, men det gør bare billedet bedre. Skærmen er også bedre end sit rygte og er indstillet som det er anbefalet man gør med 21:9 skærmen. Hvordan det er i forhold til eksempelvis 8404 modellen ved jeg dog ikke.
Af vtviking
Folk her inde er også plasma freaks og du får svært ved at få dem til at anbefale et LCD :D
Af Mikealex
@Yakken

Hvad skal man så som almindelig dødelig gøre, hvis man har købt et Philips - hvordan får man indstillet det korrekt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Man betaler en professionel for at komme og gøre det. AV Precision kan gøre det for 2800 kr.
Af bossvan
Hej!
Jeg har et Philips med sidelys, og er godt tilfreds med det.
Det virker afslappende for øjet.
Mange af mine gæster opdager slet ikke lyset før man spørger.

Yakken:
Det er lidt ærgerligt, at det skal koste en bondegård, at få justeret sit TV.
Er der ikke nogen vejledning til, hvordan man kan foretage ændringer selv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke nogen generel guideline, der passer på alle TV. Du kan være heldig at andre har fået foretaget en indstilling af TV'et hvor du kan kopiere nogle af de mere generelle indstillinger, men en ægte kalibrering af farverne kan kun ske på det enkelte apparat - disse indstillinger kan ikke kopieres fra TV til TV.

Vi har en fokusartikel hvor vi viser hvordan en kalibrering foretages, og hvilke trin man skal igennem. Tilpasningen af gråtoneskalaen på TV'et er desværre så individuel fra TV til TV, at det ikke er muligt at få samme resultat ved selv at indtaste nogle værdier i TVet.