Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af FadeEye
Jeg har lige købt et panasonic v10 50 tommer tv og troede egentlig at jeg havde lavet et godt køb mht. et nyt fjernsyn.

Panelets problem er for mig at skærmen er meget udetaljeret på de områder af billedet som ikke er i fokus. Eksempel; en bil i forgrunden er super godt detaljeret, men alle tingene i baggrunden er meget udetaljeret som om de er lidt blurry. Dette problem er kun gældene på HDTV kaneler og på den digitale sendeflade.

Er der noget jeg kan gøre ved dette? Panelet står i THX mode med sharpness helt i bund.

Har stadig ikke fået prøvet blueray delen :)

Håber i kan hjælpe med dette issue
Af BrianH
Det hedder vist dybdeskarphed :)
Det er det samme problem (eller i hvert fald tilsvarende) med folk der får deres første digitale spejlreflekskamera :)
Af FadeEye
Så det er ganske normalt? Eller er der noget man kan gøre ved det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror ikke helt jeg forstår problemet? TV'et vælger jo ikke selv hvilke ting der skal være i fokus. Det er kameraet der optager filmen (ok, det er jo nok kameramanden...) der gør det.
Af FadeEye
Den er jeg med på. Tænk på en situation med 2 personer i fokus med en masse mennesker siddene bagi. De 2 foreste personer siger noget sjovt og menneskerne der sidder bag dem kan man ikke se udtrykket på, da det er meget udetaljeret /udvasket /uskarpt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er jeg skam også med på, men hvordan skulle TV'et vide hvad et menneske er? Og hvordan skulle det bestemme hvad der er "i fokus" hvad der ikke er - TV'et har som sådan ikke noget begreb om fokus, men blot om farven på en pixel. Det er jo en 2D flade, som ikke har noget med dybdeskarphed at gøre.

Det er muligt at jeg blot misforstår problemet, men det lyder jo som om det er selve filmen der har en lav fokusdybde, og ikke som en fejl i TV'et.
Senest rettet af Torben Rasmussen 07 sep 2009, 13:48, rettet i alt 1 gang.
Af RogueAgent
Mon ikke det er fordi TV'et rent faktisk viser billedet sådan som det er meningen det skal se ud, mens mange andre har diverse "sharpness" filtre der prøver at gøre selv out-of-focus delen af et billede skarpere end det er meningen..?

Og så har man vænnet man sig til det "kunstige" billede, så det mere korrekte ser forkert ud - lidt ligesom korrekt afbalanceret lyd kan virke flad, hvis man er vant til at have loudness funktionen aktiveret..?
Af telum
Uanset hvilket tv du viser det med vil du få samme effekt. Evt. mindre udpræget hvis tv'et rent faktisk viser alting uskarpt...men det er vel ikke det du ønsker? Ellers kan jeg anbefale et ældre CRT Sony Trinitron :p