Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dyg
Skal et gfx have Aspect Scaling, før man kan benytte de sorte bjælker på sin WS skærm?

Skal skifte GFX og har kigget på et X1900XT, men har hørt at der er problemer med ATI og Aspect Scaling...

Med andre ord, hvis skærmen kan lave de sorte bjælker... er det så lige meget med grafikkortet?

Og lige imens vi er ved det - hvor meget rykker et X1900XT i forhold til et 7900GT? :o
Är litt usikker på när det gälder X1900XT, men jag hade förr ett Radeon X850XT som uden problemer kunde köre spil med sorte bjälker. Detsamme gälder för mit nuvarende GeForce 7900GTX.
Hvor hade du läst att det skulle vara problemer med aspect scaling med ATI? For jag hade absolut inga problemer med mitt X850XT, hade haft min Samsung 215TW en månad innan jag bytte grafikkort fra X850XT til 7900GTX.

X1900XT är i min opfatning ett hurtigare kort än 7900GT. X1900XT är ju nästan lige hurtigt som X1900XTX.

Dyg skrev:Skal et gfx have Aspect Scaling, før man kan benytte de sorte bjælker på sin WS skærm?

Skal skifte GFX og har kigget på et X1900XT, men har hørt at der er problemer med ATI og Aspect Scaling...

Med andre ord, hvis skærmen kan lave de sorte bjælker... er det så lige meget med grafikkortet?

Og lige imens vi er ved det - hvor meget rykker et X1900XT i forhold til et 7900GT? :o
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis skærmen har en funktion, der kan lave sorte bjælker, så behøver du ikke bekymre dig om grafikkortet. Det fungerer gennem skærmens software. Det eneste du skal gøre er bare at vælge opløsning i grafikkortets drivere eller inde i spillene.

Og omvendt. Hvis grafikkortet kan lave aspect ratio gennem driverne, behøver skærmen ikke understøtte det. Det klarer grafikkortets software.
Af JBird
Kan i ikke komme med nogle eksempler på skærme der understøtter dette. Jeg er selv på jagt efter en god allround skærm, men som helt klart skal være god at spille på. Det skal nok være i 2500-3500 lejet. Og gerne 19-20 tommer.

Hvad vil der ske hvis man vil køre noget i 800x600 f.eks.?
Vil det så være til at holde ud at se noget på.

På forhånd tak
Af DaWizeGuy
ATI's drivere har en funktion som hedder "image scaling", hvor man kan indstille fladskærmen til enten at skalere billedet til skærmens native opløsning eller centrere billedet. Vælger man funktionen "centrer billede" vil der komme sorte bjælker ved lavere opløsninger end skærmens native opløsning. Jeg har en 19'' skærm der kører 1280x1024 og bruger som regel den funktion, hvis et spil f.eks. kun understøtter 1280x960. Nvidias drivere har en lignende funktionalitet.

---
Mvh
Anders