Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, jeg har et problem.

Farver på nogle billeder i windows er rigtige dårlige, nærmest som 256 farver.

Hvis jeg smider billedet i Photoshop og siger -discard embedded profile - dont color manage . Er farverne helt perfekt.

Hvad sker der ??

Vh Frederik
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du installeret noget da du skiftede til 2209WA? Det lyder som om du har fået indstillet en farveprofil i Windows' farvehåndtering.
Af Frederoxx
Ahh ja ok . Nu har jeg leget lidt med de forskellige farve profiler i windows.

Den stod på sRGB IEC61966 - 2.1

Og på monitor RGB i Photoshop.

Nu har jeg prøvet at sætte begge profiler til Adobe RGB 1998
og det løste problemet !

Er nogen farveprofiler bedre end andre, eller er det smags sag ? Leder måske efter en mere naturlig / neutral end adobeRGB 1998

Vh Frederik

tak for svar :) Ps .. Fed skærm .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen skal kalibreres med sin egen farveprofil, hvilket kræver adgang til måleudstyr. Jeg vil anbefale at du justerer skærmen iht. vore anbefalinger i testen og dropper farveprofilen i Windows.
Af Frederoxx
Ok !

Under farvestyring i windows, skal jeg så bare vælge den profil der hedder Dell2209Wa ? Istedet for f.eks AdobeRGB ?

Vh

For jeg skal jo vælge et eller andet
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan vel fjerne profilen fra listen ved at trykke på "Fjern" knappen. Hvis farverne passer med Adobe RGB, så er der naturligvis ikke noget galt med at bruge den, men alle disse farveprofiler gør noget ved gengivelsen, og det er ikke sikkert at de passer til skærmens indstilling.
Brugeravatar
Af Rana
Du kan også prøve andre 2209WA brugeres farveprofiler - jeg fandt en på nettet til min 2209WA som jeg efterfølgende justerede lidt. Nogle vil have mere varme .. andre mindre osv. Det perfekte er individuelt ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det perfekte er faktisk ret veldefineret. Der findes standarder for hvordan farverne skal se ud når du kalibrerer til et givent farverum.
Brugeravatar
Af Rana
yakken skrev:Nej, det perfekte er faktisk ret veldefineret.
Hehe.. helt enig Yakken. Det blev skrevet med et ;)

Pointen er at der også er en subjektiv parameter - ikke sikkert at Frederik synes det perfekte er perfekt. Mon ikke også vores farvesyn varierer og er individuelt.
Kan huske (for meget lang tid siden..) at en tur hos skolelægen betød at jeg bl.a. ikke kunne blive loko-fører efter at have kigget på nogle psykadeliske plancher..
:s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis man bruger photoshop så må det antages at andre skal se på det også. Så kan man ikke tage sig den luksus at indstille sin skærm som man selv lyster - det bør være korrekt.
Brugeravatar
Af Rana
yakken skrev:Hvis man bruger photoshop så må det antages at andre skal se på det også.
Enig igen ... så skal referencen/kalibreringen være på plads og individuelt farvesyn er privat sag.
Havde overset den "detalje" med Photoshop.. O_O