Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har ventet længe og har først nu fået mig en fladskærm. En 22 tommer ViewSonic VA2216W.

Jeg var ikke helt tilfreds med farverne ved skiftet fra min Hitatchi CRT skærm, men så opdagede jeg ved et tilfælde at hvis jeg dukkede mig lidt så farverne bedre ud.

Det ser ikke ud til at højden på min nye skærm kan indstilles, så jeg lagde en bog på ca. 4 cm under foden, og det hjalp en hel del synes jeg.

Egentlig troede jeg at højden allerede var optimal men når at jeg flyttede mig op eller ned kunne jeg se at helhedsindtrykket ændrede sig.

Nu er jeg godt tilfreds med skærmen. Jeg gav 1200 kroner for den, og springet fra en 17 tommer CRT til en 22 tommer widescreen er en fornøjelse når man først lige har vænnet sig til det.

Min forrige skærm en Hitachi CM641ET kostede 4 - 5000 kroner, så man får mere for pengene i dag. Hitatchi'en var dog pengene værd da den holdt i 9 år, med ca. 10 timers dagligt brug, hvilket jeg selv synes er imponerende.

Venlige hilsener

Jørgen Lyng
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er ikke helt sikker på om du spørger om hjælp, leder efter en forklaring, eller blot vil dele dine oplevelser? I tilfælde af, at det er nr. 2 du er ude efter, så kommer forklaringen her:
Din skærm har en bestemt type flydende krystaller, som er meget følsomme overfor betragtningsvinkler. Den største forskel i farverne finder du i det vertikale plan, hvilket betyder, at når du vinkler skærmen, så ændrer farverne sig markant. Det er ret karakteristisk for paneler med krystaller af typen Twisted Nematic (TN). Det kan desværre ikke afhjælpes på anden måde end at justere højden (eller købe et dyrere panel).
Af JLyng
[quote="yakken"]Jeg er ikke helt sikker på om du spørger om hjælp, leder efter en forklaring, eller blot vil dele dine oplevelser? I tilfælde af, at det er nr. 2 du er ude efter, så kommer forklaringen her:

Tak for dit indlæg. Jo det var både for at spørge om andre havde lignende erfaring og også for at dele min oplevelse.

Din forklaring hjalp på det.

Jeg havde planlagt at bruge omkring 3000 kroner på en fladskærm, men jeg fandt aldrig en favorit, så jeg besluttede mig for at købe denne billige skærm og så skifte igen når jeg har fundet en oplagt favorit.

Venlige hilsener

Jørgen Lyng
Af JLyng
Jeg indrømmer at meningen med mit indlæg ikke fremgik ret tydeligt.

Jeg havde naturligvis hørt om betragtningsvinkler omkring fladskærme, men jeg havde ikke forestillet mig at få centimeter i højden kunne betyde så meget, men det er jo så fordi jeg valgte en billig skærm, så tak for dit input.

Venlige hilsner

Jørgen Lyng