Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lush
Hejsa

Jeg er på udkig efter mit første fladskærms tv. Og hvor er det svært, når man er pige og ikke kender nogen, der kan hjælpe en..

Jeg har fundet frem til følgende to i overskriften ved at læse lidt herinde og andre steder.. Hvilket tror i, er bedst?

Havde egentligt tænkt mig, at jeg ikk ville give ret meget over 6000 kr.

Skal bruge tv'et til film, tvkiggeri, måske lidt ps2/ps3 (men ikke en vigtig faktor), og evt til at sætte sammen med computeren.

Jeg er forvirret omkring hele den snak om full HD, for det har den Panasonic jo ikk, men alligevel har den vundet en award herinde..

Håber i kan hjælpe :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet med manglende fuld HD er først til stede hvis du sidder klods op og ned af TV'et, eller vil bruge det til at arbejde med PC-programmer på. Ellers er det ikke vigtigt.

Af de to nævnte TV, så vil X10Y levere den bedste billedkvalitet, og være bedst egnet til alt hvad du nævner, med forbehold for "PC tilslutning". Hvad menes der med sidstnævnte? Blot at du vil se film fra PC'en, eller at du vil arbejde med Excel på den?
Af Lush
Jeg mener, at jeg gerne vil kunne arbejde med skriveprogrammer fra min computer. Dog vil det ikke være noget, jeg tror jeg kommer til at bruge vildt meget. På hvilken måde ville manglende full hd så være et problem, er det så den forkerte opløsning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det vil blive et problem med opløsningen. X10Y har et fysisk format på 16:9, men selve opløsningen på skærmen er på 1024x768, hvilket er et 4:3 format. Det skyldes, at pixelne er aflange i stedet for kvadratiske, så hvis du bruger skærmen til en PC, så vil der ske følgende:
- Bruger du 1024x768 vil billedet blive strukket i bredden, da en pixel jo ikke er kvadratisk.
- Bruger du en 16:9 opløsningen på din PC, såsom 1920x1080, så vil skærmen skalére billedet, hvilket betyder at det bliver uskarpt.

Derudover så er et plasma-TV ikke velegnet til brug ved stillestående billeder, selvom Panasonics modeller er mere hårdføre end andre. Problemet er, at billedet kan brænde fast.
Af Lush
Men er der andre ulemper ved at det ikke er full hd, er det ikke "fremtidssikret" så?
Jeg skal sidde 3-4 meter fra skærmen, så det er vel ikk "klods op" som du skriver kan give problemer?

Hvis det kan give en bedre billeoplevelse, er det da lige før jeg overvejer bare at droppe at bruge det til min computer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det vil ikke være et problem at opløsningen ikke er fuld HD. I den afstand vil du ikke kunne se forskellen alligevel fordi de individuelle pixels bliver for små til at kunne skelne de finere detaljer. Selv med et 50" TV vil det ikke være nødvendigt at gå op i fuld HD på den afstand.