Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kpj
Da jeg skal ud og have et fladskærms-tv kunne jeg godt tænke mig lidt hjælp.

Jeg har kigget på forskellige tv selvfølgelig både på nettet og i forskellige butikker.

Men jeg er kørt lidt fast mht. hvilke stik, der skal være på sådan et tv.

Nogle tv har en DVI indgang (altså ligesom en computerskærm), mens andre har en HDMI indgang.
Har søgt lidt på forskelle, men kunne godt tænke mig en forklaring på godt gammel dansk. :) Håber I forstår.

Jeg vil samtidig have en Playstation 3, når den engang kommer, men her har jeg hørt, at jeg SKAL have et tv med HDMI for at udnytte den helt? Er der noget sandhed i det eller hvordan?

På forhånd tak og god sommer :)
Af kpj
Tak for det hurtige svar.

Dvs. at de tv, der er HD-ready (men som kun har DVI indgang), kun vil få digitalt billede, men ikke lyd?

Og tv med HDMI vil både få billede og lyd digitalt?

Er det sådan, det hænger sammen?
Af kpj
Jeg har hørt/læst et sted på nettet, at hvis man køber en DVD afspiller med HDMI, så kan man bare køre lyden igennem den.

Er der noget sandhed i det?

Også hvis der er nogle, der ved noget om det, jeg nævner i min første post ang. PlayStation 3.

Takker på forhånd :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Som udgangspunkt synes jeg du skal satse på at finde et Tv med HDMI, og gerne to indgange. Det gør en del ting lettere i fremtiden. Du kan se HDMI som scart stikkets afløser.
Jeg har hørt/læst et sted på nettet, at hvis man køber en DVD afspiller med HDMI, så kan man bare køre lyden igennem den.

Er der noget sandhed i det?
Hvis du køber en DVD afspiller med HDMI, så skal du bruge HDMI udgangen på DVD afspilleren til HDMI indgangen på Tv'et.

Man kan alternativt, hvilket du nok efterlyser svar på, sagtens få lyd, når man anvender DVI. Det kræver blot, at du benytter et separat kabel til at overføre lyden, og billedet således bliver overført gennem DVI. Men igen, det kan bestemt anbefales at anskaffe sig et Tv med HDMI og gerne 2 indgange.
Jeg vil samtidig have en Playstation 3, når den engang kommer, men her har jeg hørt, at jeg SKAL have et tv med HDMI for at udnytte den helt? Er der noget sandhed i det eller hvordan?
Selve PlayStation 3 maskinen har to HDMI udgange. Det du kan gøre, er at få fat i en HDMI til DVI konverter, men så ryger lyden i overførslen. Lyden kan dog overføres gennem PlayStation 3 maskinens digitale optiske udgang. Det kræver, at Tv'et også har sådan en digital optisk indgang.
Af Berre
Ved E3 messen, fortalte Sony, at PS3 kun får én HDMI udgang. Desuden er det kun den dyre udgave (der bliver to), som får en HDMI udgang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ved E3 messen, fortalte Sony, at PS3 kun får én HDMI udgang. Desuden er det kun den dyre udgave (der bliver to), som får en HDMI udgang.
Okay det var jeg ikke bekendt med. De første rygter/meldinger lød jo på 2xHDMI. Tak for opdateringen 8)
Af Jonster
For et stykke tid siden har jeg læst at der var en del (ca. 2 mill.) amerikanere der ikke ville kunne se Blu-ray film i 1920x1080 fordi deres tv kun havde et DVI-stik. Jeg er dog ikke sikker på at det i europa er påkrævet at der skal være et HDMI-stik i tv'et for at se Blu-ray film i den højeste opløsning.

Jeg går selv og venter på at der kommer et større udbud af HD tv der har en opløsning på 1920x1080 med forholdet 1:1. I øjeblikket er det mest almindelige 1366x768.... :((
Af kpj
Jeg takker for svarene. :)

Det lyder jo til, at man ligeså godt kan anskaffe sig et TV med HDMI. Men jeg har mest kigget på Samsungs 26", og de har kun 1 HDMI.
Kan man få et split kabel ligesom med scart?

Men som Jonster også nævner, så tænker jeg også på det med opløsningen. De fleste tv har jo idag 1366x768, mens at Blu-ray film kører i 1920x1080.
Som Jonster også nævner, så er jeg dog heller ikke sikker på, at det er påkrævet at have HDMI stik for at se Blu-ray i 1920x1080.

Er der nogle, der kan af/bekræfte det?

EDIT: Rasmus, du snakker om en HDMI-DVI konverter, hvordan påvirker den kvaliteten af signalet?