Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels.

Jeg har sku lidt problemer med mit setup.

Jeg har et mediecenter der er forbundet til mit Panasonic TX-P42G10E med HDMI kabel. Lyden går derigennem til fjernsynet. Så langt så godt. Fra fjernsynet har jeg så en optisk lydudgang som smider lyden videre ned til min forstærker, JVC TH-V70.

Nu kommer problemet så; Jeg har ingen surround sound når jeg gør dette. Jeg får kun stereo lyd igennem og derfor laver min forstærker en simulering af surround. Og det er ikke altid lige vellykket. Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg ikke får det rene surround signal igennem ?

Bonus info; Samme setup giver samme resultat når vi snakker om min PS3 som er koblet gennem fjernsyn og så videre til forstærkeren. Jeg har ikke HDMI indgang på forstærkeren, kun optisk.
Af JLA_DK
Hej

Det kan evt. være at din PC ikke sender et surround signal up på HDMI porten. Det er ikke alle der kan det.
Har du ikke en optisk udgang på din PC som du kan forbinde direkte til forstærkeren?
Af Flippto
Hej igen,
Som jeg skrev i bonus info er problemet det samme når jeg kobler min PS3 til i stedet for mediecentret. Og sætter jeg min playstation til at smide surround sound igennem HDMI kablet. Så er der ingen lyd der kommer igennem overhovedet. Jeg har optisk udgang på min playstation og mediecenter. Og sætter jeg dem direkte til min forstærker så virker det fint. Problemet er at jeg kun har 1 optisk indgang på min forstærker. Så ved at smide lyden gennem HDMI kabler og så fra fjernsynet til forstærker bruge optisk. Så slipper jeg for at skulle trække hele mit setup ud for at skifte rundt på kablerne hele tiden. Og ville gerne slippe for at skulle ud og købe 15m optisk kabel til mit mediecenter, heh.
Af Kratz
Jeg mener denne (eller en lignende) problematik har været oppe at vende før, uden der blev draget en endelig konklusion.
Forslaget var dengang, som nu, at TV'et sandsynligvis ikke kan håndtere surround men kun stereo. I hvert fald hvis det er lyd som kommer ind udefra og skal videre tranmiteres. Derfor vil du kun få et stereo signal videre fra dit TV. Derudover er det alt andet end optimalt at sende et lydsignal over et TV som ikke har kvalitets lydkomponenter af nogen art.
Jeg ville nok bide i det sure æble og købe en ny surround receiver med mere end 1 optisk indgang (samt med HDMI indgange).
Alternativt kan du smide lyden ud via stereo fra TV'et og køre den optiske direkte fra mediecenteret til receiveren.
Af Flippto
Tænkte nok at jeg ville ende med at bide i det sure æble og så købe en ny forstærker. Men anyways, tak for svarene. Jeg må ud og studere markedet og se om jeg kan finde noget ordentlitg der ikke koster en formue og som samtidigt ikke fylder alverden, men som selvfølgelig har en ordentlig lyd.
Senest rettet af Flippto 30 aug 2009, 13:51, rettet i alt 1 gang.
Af Kratz
Hvad er dit budget for en ny receiver?
Af Flippto
Hehe, lige nu er det nul. Har ikke en klegne. Og kan vist ikke nøjes med en ny reciever. Er nok også nød til at skulle have nye højtalerne fordi det sæt jeg har nu er sådan et færdigt system. Alle mine højtalere er koblet til subben som så er styret af forstærkeren.

Men uanset hvad så regner jeg med at ville kaste omkring 10k efter et nyt komplet system af forstærker + højtalere. Og gerne noget panasonic der kan kører sammen med mit fjernsyn så jeg kan slippe for nogen af alle de fjernbetjeninger jeg efterhånden har liggende.
Af Kratz
Hmm, nu bliver det hele selvfølgelig mere kompliceret efterhånden som der kommer flere variabler i spil...
Jeg ville holde mig fra Panasonic når det gælder lyd. De laver glimrende TV (har selv et af slagsen) men lyd er altså ikke deres stærke side.
Inden for dit budget ville jeg kigge efter Denon AVR 1910. Den får rigtigt mange roser med på vejen rundt omkring. Hifiklubben har den til 3.999 kr.
Så skulle der også være penge til nogle gode stereo højtalere, eller et fornuftigt surround set up afhængigt af hvad du går efter.
Med hensyn til fjernbetjeningen så køb en universal. Logitech Harmony One skulle gøre det rigtigt godt. Men det er selvfølgelig lige en ting mere til det ikke eksisterende budget ;)
Af Flippto
tak tak. Kunne godt være man skulle kigge efter det Denon sæt der. Men det først når der er overskud til det jo. Takker for de gode svar og hurtige respons. Er sku rart med at sted hvor man kan fange nogen der er lidt mere nørdede på det område end jeg selv er. Min expertise ligger på computeren, ikke så meget lyd og tv.