Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kim l
Jeg har gennem det sidste år gerne ville have et super godt tv til vores nye hus, men jeg har svært ved at beslutte mig.

Jeg har gennem lang tid kigget på sonys x4500 serie og de er nu nede i samme prisleje for en 46 tommer skærm som for en 50 tommer plasma. F.eks. Pama V10 i 50 tommer.
Grunden til at jeg hælder lidt til led og lcd skyldes 2 ting.

Den ene er at tv'et skal kunne bruges på alle tider af dagen ikke kun om aftenen men også søndag eftermiddag når man sidder og ser fodbold mens solen skinner uden for. Jeg har ikke nogen vinduer over for tv'et men jeg har et 2,2m bredt gulv til loft vindue 2 meter ved siden af det så det er en ret lys stue da den er sydvendt. Vi sidder også kun sjældent med alt lyset slukket og ser film.
Den anden ting er at jeg er nervøs for evt. burn in da vi også bruger tv'et til at spille konsol spil på og den often kan stå med det samme billede på i længere tid af gangen.

Jeg ved at de fleste herind nok vil anbefale plasma og jeg er da heller ikke helt afvisende, Noget af det som jeg synes gør valget svært er at jo mere man læser om de forskellige tv jo længere går folk ned i de små detaljer og blæser dem op som store problemer. Det skal lige siges at tv'et skal have mpeg4 dvb-c tuner da jeg helst ikke vil have en topbox stående.

Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor et tv som x4500 aldrig er blevet anmeldt på denne side.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt ville jeg stadig tage V10. Jeg har selv gulv-til-loft vinduer i hele den vest-vendte del af min lejlighed (ikke bare ét sted, men i HELE facaden), og jeg kan nu stadig godt benytte TVet om eftermiddagen her i sommerhalvåret. Mht. burn-in så er Panasonics modeller utroligt resistente, og du bør ikke bekymre dig i den henseende.
Af kim l
Så billedet på v10 kontra x4500 opvejer at den er knap så god i lyse rum? og hvad ned reflekser fra andre lyskilder såsom lamper mm.?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Glasplader vil altid reflektere, men der er en antireflektiv behandling på forsiden, som mindsker det lidt. Jeg skal ikke udtale mig om hvorvidt du vil kunne leve med det, men hos mig er det ikke et problem. Alle mine lamper har desuden fjernbetjent lysdæmpning, så jeg selv kan variere hvor meget de skal "genere".
Af -jacob
jeg har ikke selv set pannasonic´en, så den kan jeg ikke udtale mig om, men jeg kender billedet på X4500, som er noget af det bedste du kan få i LCD tv i øjeblikket.
Og din fornemste opgave er at få set forskellige udsendelser på begge skærme (gerne fodboldkampe, så du kan se hvordan de klarer bevægelser), så du kan vurdere om DU synes at der er forskel på billedet på de to skærme, og om DU synes at billedet er bedre på pannasonic´en.

( vær især opmærksom på slør og hakken ved pannorering og bevægelser, typisk ved fodboldkampe)

hvis DET er tilfældet, ja så bliver det en opvejning af det bedre billede /billedbehandling (pannasonic) imod de features du søger (X4500).
hvis du ikke synes pannasonic har et bedre billede, så er det egentligt ligemeget at nogle andre siger at billedet er bedre, så er du bedre tjent med at vælge X4500 som har de features som du efterspørger.

Som sagt har jeg ikke set billedet på pannasonic, men jeg kender plasmabilleder fra PIONEER som er mindst lige så godt, og det her er ikke et forsøg på at tale dig fra plasma. Jeg vil bare undgå at du i blinde køber et tv du får anbefalet, når et andet måske vil passe bedre til dig, specielt hvis DU ikke synes at billedet er bedre på pannasonic.

Mit råd til dig er at X4500 har et super godt billede, og de features du efterspørger, så med mindre du synes at pannasonic har et bedre billede der opvejer det, så synes jeg at du skal vælge X4500.

held og lykke med valget
Af tarok
-jacob skrev:jeg har ikke selv set pannasonic´en, så den kan jeg ikke udtale mig om, men jeg kender billedet på X4500, som er noget af det bedste du kan få i LCD tv i øjeblikket.
Og din fornemste opgave er at få set forskellige udsendelser på begge skærme (gerne fodboldkampe, så du kan se hvordan de klarer bevægelser), så du kan vurdere om DU synes at der er forskel på billedet på de to skærme, og om DU synes at billedet er bedre på pannasonic´en.

( vær især opmærksom på slør og hakken ved pannorering og bevægelser, typisk ved fodboldkampe)

hvis DET er tilfældet, ja så bliver det en opvejning af det bedre billede /billedbehandling (pannasonic) imod de features du søger (X4500).
hvis du ikke synes pannasonic har et bedre billede, så er det egentligt ligemeget at nogle andre siger at billedet er bedre, så er du bedre tjent med at vælge X4500 som har de features som du efterspørger.

Som sagt har jeg ikke set billedet på pannasonic, men jeg kender plasmabilleder fra PIONEER som er mindst lige så godt, og det her er ikke et forsøg på at tale dig fra plasma. Jeg vil bare undgå at du i blinde køber et tv du får anbefalet, når et andet måske vil passe bedre til dig, specielt hvis DU ikke synes at billedet er bedre på pannasonic.

Mit råd til dig er at X4500 har et super godt billede, og de features du efterspørger, så med mindre du synes at pannasonic har et bedre billede der opvejer det, så synes jeg at du skal vælge X4500.

held og lykke med valget
Jeg er mest til CRT :) , dernæst hælder jeg lidt til plasma, og til sidst LCD.
- men Sony X4500 vil jeg indrømme er mok det bedste LCD TV, jeg hidtil har set, meget tæt på plasma i kvalitet. Så det synes jeg du med egne øjne skal afgøre. Det er rimeligt tæt, hvor det vil være personlige præferencer, der vil være afgørende.