Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mojn

Problem 1:
Ved de fleste tv-kanaler har jeg grå bjælker i siderne hvis jeg bruger "Original"-indstillingen, derfor ser jeg som regel tv med 16:9 indstillingen, hvorved billedet dog bliver forvrænget; men hellere det end grå bjælker.

Findes der en "løsning" på dette problem, eller er det bare med at vente til alle tv-kanaler sender 16:9?!?

Problem 2:
Når jeg ser DVD (ikke Blu-Ray) med "original"-indstilling, er billedet super, med sorte bjælker for oven og forneden (nok fordi dvd´er er 16:10?). Problemet er så, at underteksterne bliver beskåret, så jeg ikke kan se linje nr. 2 af disse.

Hvis jeg bruger 16:9 indstillingen bliver billedet igen forvrænget; men der er plads til undertekster i bunden.

Jeg har så fundet ud af, at jeg ved "original" kan bruge "zoom"-funktionen til at skubbe billedet op i øverste halvdel af skærmbilledet, så underteksterne lige akkurat har plads nedenunder.
Mit spørgsmål hertil er så... kan det passe, at jeg hver gang jeg vil kigge en dvd-film skal "fuske rundt" med diverse indstillinger så filmen bliver vist ordentlig?

Mvh.
Marc
Af Supergris
Nej, det kan IKKE passe!!!
Sørg for at din dvd - afspiller signalet ud i 16 : 9, hvis du ikke kører over HDMI!!!
Med hensyn til de grå bjælker i siden er der ikke noget at gøre ved det, med mindre du investerer i noget digitalt tv. Kører selv med Samsung boksen fra TDC. Her er blælkerne sorte!
Ved analogt kører jeg som regel " Full - wide ", der er bjælkerne der ikke, men som du skriver bliver 4 : 3 udsendelser strukket!!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og til info så er de fleste film lavet i 2.35:1 formatet, og ikke 1.6:1 (16:10). Dette vil give ret markante bjælker i top og bund og der VIL være plads til underteksterne.
Af marcjj
Tak for svarene i første omgang :)

Mht. tv, så har jeg noget kabel digital hos "kabeldeutschland" via en Thomson-box af en art, hvor jeg (såvidt jeg ved) i system-indstillingerne har fortalt den, at den skal sende 16:9 format afsted; men mht. bjælkerne synes jeg ikke jeg har nogen mulighed for at gøre dem sorte; men jeg vil da lige checke når jeg kommer hjem... den er iøvrigt tilsluttet AV1 via scart.

DVD-afspilleren var tilsluttet via Thomson boxen (scart); men nu har jeg den direkte på AV2 via scart. Også her synes jeg ikke umiddelbart jeg kan finde nogen muligheder for at fortælle den at den skal sende 16:9. Jeg vil checke, om min gamle Samsung 5.1 Surround-dvdafspiller understøtter hdmi, så kan jeg jo prøve at tilslutte den via det.... måske det hjælper :)
Af marcjj
Duuh... DVD problemet fik jeg da løst, da der jo rent faktisk ER en setup funktion hvor jeg satte den til "wide"... problem solved :)

Mht digital tv, så kan jeg i system indstillingerne sætte den til 16:9 hvilket jeg har gjort... her kan jeg så yderligere vælge noget der hedder FBAS (den jeg havde valgt), RGB og nogety helt 3 hvor billedet fucker op... jeg har nu prøvet at sætte den til RGB, og ser hvad der sker.