Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allanmk
Hejsa, jeg kører pt med en headless NAS, med Ubuntu Server 9.04, med følgende specs:

Bundkort: ASUS M3A78-EM med onboard ATI Radeon™ HD 3200 GPU (http://usa.asus.com/Product.aspx?P_ID=KjpYqzmAd9vsTM2D)
CPU: Athlon 64 X2 5050e
RAM: 1 x 2048 MB DDR2 SDRAM 800 MHz Kingston
HDs: 4 x 1 TB WD Caviar Green WD10EADS og 200 gb 2.5" OS disk.

Nu er det en forholdsvis kraftig processor, men det halter lidt på gfx-siden hvis den skal spytte 1080p film ud.

Jeg har tænkt mig at købe et passivt kølet gfx, men er virkelig på herrens mark med hensyn til valg.

Jeg installere et gmd (Gnome) og vil kører evt. XBMC eller et andet software til visning på TV'et (forslag til media server software modtages også :))

Kortet skal have en god kompatibilitet med Ubuntu selvfølgelig.

Nogen forslag? :o
Af Ney
allanmk skrev:Hejsa, jeg kører pt med en headless NAS, med Ubuntu Server 9.04, med følgende specs:

Bundkort: ASUS M3A78-EM med onboard ATI Radeon™ HD 3200 GPU (http://usa.asus.com/Product.aspx?P_ID=KjpYqzmAd9vsTM2D)
CPU: Athlon 64 X2 5050e
RAM: 1 x 2048 MB DDR2 SDRAM 800 MHz Kingston
HDs: 4 x 1 TB WD Caviar Green WD10EADS og 200 gb 2.5" OS disk.

Nu er det en forholdsvis kraftig processor, men det halter lidt på gfx-siden hvis den skal spytte 1080p film ud.

Jeg har tænkt mig at købe et passivt kølet gfx, men er virkelig på herrens mark med hensyn til valg.

Jeg installere et gmd (Gnome) og vil kører evt. XBMC eller et andet software til visning på TV'et (forslag til media server software modtages også :))

Kortet skal have en god kompatibilitet med Ubuntu selvfølgelig.

Nogen forslag? :o
Hvis det setup halter ved 1080p afspilning vil jeg mene du har problemer med dit software (primært dekoder). Min oldgamle Athlon 3800+ på 2ghz kunne fint klare 1080p materiale. Kender hat til dekoder software på linux, men hvis du har mulighed for det så test ffdshow på windows og se om det afhjælper det.
http://www.x264.nl har nogle gode resourcer til windows baseret afspilning.
Af allanmk
Hej! På et tidspunkt prøvede jeg at kører Gnome på NAS'en og installerede derefter en såkaldt "Propritary driver" til det onboard gfx, hvilket resulterede i total kollaps af ubuntu.... Jeg skal ikke kunne sige om driveren er blevet opdateret og nu fungere, men tør simpelthen ik prøve igen... I teorien burde den kunne spytte 1080p content ud uden problemer og jeg havde helt sikkert et driver/decode problem.

Så derfor pga. dårlige erfaringer med det onboard ATI vil jeg bare købe et billigt kort med god kompabilitet til ubuntu.
Af Ney
allanmk skrev:Hej! På et tidspunkt prøvede jeg at kører Gnome på NAS'en og installerede derefter en såkaldt "Propritary driver" til det onboard gfx, hvilket resulterede i total kollaps af ubuntu.... Jeg skal ikke kunne sige om driveren er blevet opdateret og nu fungere, men tør simpelthen ik prøve igen... I teorien burde den kunne spytte 1080p content ud uden problemer og jeg havde helt sikkert et driver/decode problem.

Så derfor pga. dårlige erfaringer med det onboard ATI vil jeg bare købe et billigt kort med god kompabilitet til ubuntu.
Eftersom både ati og nvidia laver drivere til linux(og hvis de er tilnærmelsesvis magen til windowsvarianterne er der ikke moeget driverfoskel på de forskellige modeller) tror jeg ikke der er den store forskel på hvad du vælger, snarere om du får det sat rigtig op i ubuntu. Kan se der er drivere fra august til 3xxx serien så mon ikke du burde prøve igen? http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English

Hvis det kan slå dig helt ud at rode lidt med nogle drivere forstår jeg slet ikke hvordan du kan have valgt linux som styresystem i det heletaget :o
Af hunterkil
et kort af typen Nvidia 8600xx og frem vil gøre det muligt og bruge VDPAU Hardware Acceleration - og derved lægge alt arbejdet over på grafikkortet - dette gør at jeg kan køre fuld ubuntu med XBMC på min lille Asrock 330 ION maskine uden problemer med 1080p content - så skriv endelig hvis der er problemer :)
Af allanmk
Tak for det. Det kunne være jeg skulle prøve igen... Sidst rodet jeg rigtigt meget med det, den ATI driver fucked X helt op og jeg kunne kun få X op igen med VESA drivere. Jeg prøvede flere gange at installere ubuntu server men hvergang jeg kørte den driver ind over, crashede X. Efter en helt masse timer med at rette configs, afinstallere/installere forskellige version af drivere i CLI'en opgav jeg.

Jeg kører linux raid 5 på de fire diske, så derfor kører jeg ubuntu. Jeg har generelt meget gode erfaringer med ubuntu.

Men efter alle problemerne med driveren gad jeg ikke bøvle med det mere og var også en smule bekymret for de dataer der lå i raid og om det overhovedet var muligt at bygge sit raid op igen uden af miste data, efter hver re-install af ubuntu. Så blev det bare en headless NAS, hvilket også er meget fint. Men nu kan maskinen jo noget mere end det, så hvorfor ikke udnytte det.

Det er noteret med det 8600gt.
Af allanmk
@hunterkil: uhhhh fucking sweet! Kunne godt tænke mig sådan en lille ion fætter, men den var desværre ikke kommet frem da jeg byggede min. Det kunne godt være jeg skulle anskaffe mig sådan et gfx der :)