Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Dette er et meget almindeligt spørgsmål, jeg dog ikke syntes at kunne finde svar på herinde.

Jeg skal have købt mig en større skærm til min computer, som skal bruges til alm. desktopping og fps spil med hurtig grafik.

Jeg undrer mig så over, hvorfor jeg ikke bør købe f.eks. et 32" samsung LCD tv, istedet for en ca. 26" computer monitor, da disse ligger på nogenlunde samme prisleje.
Skulle jeg have en 32" computer monitor, ville den jo koste over 10.000 kr.

En bekendt har et 32" lcd tv han bruger til samme formål som jeg. Og spil mm. ser tilsyneladende ganske fornuftigt ud hvad opdateringshastighed og lysforhold angår.
Afstanden fra skærmen er også en meters penge, hvilket også syntes fornuftigt.

Så mit spørgsmål er ganske simpelt, hvad er forskellen på et LCD tv og en computer monitor, bortset fra den store prisforskel og den maksimale Full HD opløsning på tvet?

Tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En 30" monitor vil have en væsentlig højere opløsning end et LCD TV på 32", så de to kan du ikke sammenligne direkte. De ergonomiske funktioner i de dyrere monitors er også noget bedre end med et LCD TV, som typisk ikke kan justeres overhovedet.

Der er dog ikke nogen forskel rent panelmæssigt, idet TV'ene typisk benytter paneler såsom PVA, IPS eller des lige, hvilket du også finder i monitors.
Af farsen
Ok.

Jamen så tror jeg da egentligt bare jeg skal investere i et 32" tv som fremtidig desktopping, spil og film skærm :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vær OBS på, at skærmen skal kunne køre 1:1 pixelmapping via HDMI-porten, ellers får du en meget trist oplevelse. Det er desværre ikke noget der er opgivet i specifikationerne, så det skal du prøve i butikken.

Derudover vil der oftest være alt alt for meget blus på et LCD TV, så det er vigtigt at du får indstillet det korrekt, ellers vil du nok få ondt i øjnene ret hurtigt - især når du sidder så tæt på skærmen.
Af farsen
yakken skrev:Vær OBS på, at skærmen skal kunne køre 1:1 pixelmapping via HDMI-porten, ellers får du en meget trist oplevelse. Det er desværre ikke noget der er opgivet i specifikationerne, så det skal du prøve i butikken.

Derudover vil der oftest være alt alt for meget blus på et LCD TV, så det er vigtigt at du får indstillet det korrekt, ellers vil du nok få ondt i øjnene ret hurtigt - især når du sidder så tæt på skærmen.
Tak for dine svar :)
Det lyder da lidt besværligt. Det er ikke muligt at finde netop de specs om en given skærm på nettet?
Af farsen
yakken skrev:Vær OBS på, at skærmen skal kunne køre 1:1 pixelmapping via HDMI-porten, ellers får du en meget trist oplevelse. Det er desværre ikke noget der er opgivet i specifikationerne, så det skal du prøve i butikken.

Forresten, vil en DVI - HDMI converter gøre noget ved den 1:1 pixel mapping? (der er kun DVI udgang på mit gfx kort)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, HDMI<->DVI er det samme som HDMI<->HDMI med undtagelse af lyden, så det vil ikke betyde noget. En fuld HD skærm burde altid understøtte 1:1 pixelmapping, men vi har set enkelte tilfælde hvor det ikke har været tilfældet via HDMI (DVI).
Af farsen
yakken skrev:Nej, HDMI<->DVI er det samme som HDMI<->HDMI med undtagelse af lyden, så det vil ikke betyde noget. En fuld HD skærm burde altid understøtte 1:1 pixelmapping, men vi har set enkelte tilfælde hvor det ikke har været tilfældet via HDMI (DVI).
Ok. Mange tak for din tid og hjælp :)