Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nielsdp
Jeg er ny til hele fladskærms-junglen og har lige købt et Panasonic TX-P37X10Y plasma TV, og netop fået det ind af døren.

Jeg har dog lidt et problem med at forstå det hele. Vi har stofa, og TV'et kan da også sagtens finde alle de analoge kanaler, men den har ikke kunne finde nogle kanaler fra det digitale signal. Da TV'et startede sin autosøgning søgte den også kun efter de analoge kanaler, og på DVB-T tuneren. Men jeg kan ikke forstå hvorfor den ikke søgte på DVB-C, da det da vel er den vi skal bruge når vi har stofa (ikke sandt?).

Yderligere står der i instruktionerne at det under indstillinger skulle være muligt at indstille og søge efter kanaler på både analog, DVB-T og DVB-C, men her har jeg kun mulighed for at gå ind i de analoge indstillinger.

Det kan vel ikke være fordi den ikke har en DVB-C tuner, for alle de steder jeg har kigget på TV'et står der at den netop har tuneren, og det står der også i de medfølgende instruktionshæfter.

Er der nogen der kan hjælpe mig til at forstå det hele lidt bedre?

På forhånd tak
-Niels
Af Jumle
Den skulle meget gerne være udstyret med DVB-C tuner.

Jeg husker at have læst i en anden tråd at en bruger et sted i fjernsynets indstillinger skulle slå DVB-C tuneren til, før den "virkede"...
Af Nielsdp
Ok, tak. Det beroliger mig da lidt! :)..

Du kan vel ikke huske hvordan? Ellers prøver jeg at fifle lidt med det.
Af tvkartoffel
Jeg har tidligere haft et panasonic G10. Jeg mener at kunne huske at man skulle sætte TVet til sverige for at få både analog og digital til at virke. Muligvis er det det samme i dette tilfælde.

Dette kan gøres ved at nulstille TVet til fabriksindstillingen og efterfølgende vælge land (sverige) og sprog (dansk). Derefter skulle TVet gerne søge både på de analoge og de digitale kanaler.
Du skal i den forbindelse huske efterfølgende at sætte undertekstsprog til dansk og ligeledes texttv til dansk. Ellers virker underteksterne ikke på alle kanalerne (TV2 tror jeg nok).

MVH
tvkartoffel
Af Nielsdp
Det løste problemet!

Mange tak! :)
Af OleA
Den ene løsning er som nævnt at skifte land til sverige, men det er ikke nødvendigt.

Efter man har lavet en søgning på DVB-T kan man i menuen aktivere DVB-C. Det er vigtigt at man går i menuen imens man er på DVB-T tuneren(også selv om der ikke er billede).

Det er dog lidt kluntet lavet af Panasonic og absolut ikke brugervenligt.
Af mrtnlrsn
Hej FP.dk
Jeg oplever stort set samme problem som beskrevet i denne tråd.
Jeg har netop købt et Panasonic PX37X10Y og har analogt signal via STOFA kabel tv.

Da jeg første gang valgte DANMARK som land, blev der kun søgt på den analoge tuner, hvorfor der naturligvis kun kom analoge kanaler. Ingen steder i menuen stod der noget om DVB-T/C tuner - men jeg havde kun mulighed for at gå i ANALOGE INDSTILLINGER.

På baggrund af denne tråd resatte jeg tv'et og satte landet til Sverige - med det resultat at der både blev søgt på DVB-T og C tunerne. Således fandt jeg de gratis digitale kanaler (DR1+2 samt TV2). Der blev også søgt på den analoge tuner og den fandt alle kanalerne, men de efterfølgende blevet umulige at lokalisere. Dvs. jeg kun kan se de tre gratis digitale kanaler på trods af, at der i min pakke er en række ekstra kanaler på det analoge signal (3puls, Canal 6 mv.). Når jeg går i TV'ets menu har jeg kun mulighed for at gå ind på DVB-C tuneren nu, hvor det før var den analoge.

Findes der ikke en måde hvorpå jeg kan benytte både den analoge tuner og DVB-C tuneren? Således kunne jeg oprette en kanalliste hvor den brugte DR1+2 og TV2 fra det digitale signal og resten af kanalerne fra det analoge?

Håber I kan hjælpe - synes jeg har prøvet frem og tilbage, uden held.

På forhånd tak.
Af Mikealex
@mrtnlrsn og FP.dk

Jeg kunne meget godt tænke mig en tilbagemelding på jeres Panasonic PX37X10Y, da jeg skal ud og investererer i et 37 tommer.
Er I tilfredse med billedet, lyden etc. Kan forstå at der allerede er noget omkring opsætningen, som ikke just er brugervenligt.

På forhånd tak.

Michael.
Af bimbobo
...for de penge kan du ikke få bedre TV end det her..
Lyden er rigtig god i betræktning af de "flade" hojttalere.
Jeg har haft TV også 37" i 3 uger, og har aldrig fortrydt købet.
Startet med analog og det var rigtig godt, men nu er med DVB C indbygget tuner og Yousee kort
Digitalt er kanon, men HD er endnu bedre. :D

Hvor skulle opsætning være besværligt? Her har vi ikke haft problemer overhovedet...
Mvh
Af Mr.DJ
Ang. skift mellem analog og digital modtagelse. Har ikke den pågældene model, men har forgængeren(px80). Og her skifter jeg mellem analog og digital blot ved at trykke på "tv" knappen...
Af mrtnlrsn
@bimbobo: læs evt. hele tråden, så forstår du sikkert hvilken del af opsætningen der er besværlig :) - hører gerne en løsning hvis du har den!

@Mikealex: Er ellers umiddelbart enig i bimbobo's betragtning ang. tv'et. Jeg har selv overvejet alt for længe hvilket tv jeg skulle købe. Oprindeligt var jeg mest til LCD, da jeg var bange for burn-in osv. med plasma - men til sidst lod jeg mig overbevise om netop denne model, da "eksperterne" herinde blev ved at rose den.

Jeg har kun haft tv'et et par dage, og min umiddelbare reaktion er begejstring. Jeg får analogt signal via Stofa, og jeg synes selv at det står ret godt på mit nye TV. Selvfølgelig ikke så godt som et digitalt signal gør, men jeg er i hvert fald imponeret over dens analoge kunnen. Til sammenligning har min svoger et lidt ældre Samsung LCD tv med analogt signal - og der er Panasonic'en overlegen.

Mine største bekymringer ifm. køb var mit analoge signal og så prisklassen på ca. 5-6 tkr.

Inden jeg købte overvejede jeg stærkt Sony's LCD KDL32W5500, da dette TV også har fået ret god kritik - ikke mindst herinde. Jeg var i FONA og se begge tv med både analoge og digitale signaler, og kunne ikke se den store forskel (jeg har ikke trænede øjne). Til sidst blev det således anmeldelserne herinde fra og specielt størrelsen på TV'et der blev afgørende. ... og det er altså noget jeg efter et par dages brug ikke har fortrudt. Jeg synes selv den lavet et acceptabelt billede med analogt signal og et flot billede med digitalt signal - det kan sikkert blive endnu bedre hvis du leger lidt med indstillingerne.

Hvad angår lyden har jeg ikke oplevet nogen problemer, men jeg har heller ikke sat det på de helt store prøver! Dog er standardhøjtalerne helt sikkert acceptable til dagligt brug - de ydede tilfredsstillende både gennem "Godfather 3" og aftenens "Talent" på DR.

Generelt vil jeg sige, at hvis du læser anmeldelserne herinde fra får du et rimeligt godt billede af hvilke skærme der er værd at beskæftige sig med - og selvfølgelig hvilke begrænsninger de enkelte skærme har. For mig var det afgørende incitament for mit valg price/value forholdet - altså at jeg følte at det var ved denne skærm jeg fik mest for mine (beskedne) penge!

Min onkel har dog Samsung LED TV A966 i 46'' tommer - og det er for vildt med digitalt signal! Det koster så dog også små 20 tkr.

Så ud over det i tråden omtalte problem, har jeg endnu ikke oplevet noget utilfredsstillende. Som konklusion er dette det bedste TV i 37'' jeg har set/oplevet i denne prisklasse (særligt på analogt signal).

Sikke en smøre - håber noget af det kan bruges :)

Held og lykke med dit valg.
Af mrtnlrsn
@Mr. DJ: Angiveligt har du ret mht. "TV" knappen. 1000-tak. :)
Ved du dog om det kan lade sig gøre at lave en favoritliste med kombination af DVB-C og analog tuner? Således at den selv skifter til digital tuner når jeg ser DR, og analog når jeg ser 3-puls!?
Af bimbobo
.. sorry.. men jeg havde læst det.
Grunden til jeg "syntes" at det ikke var et problem var, at det er en "meget personaliseret" indstilling du prøver at have. Det er 100% OK, at du er træt af og også at du "beder" om hjælp.
Så på det punkt har du ret!
Men fra en meget mere "normal udgangspunkt" er TV til at gå til, uden de store problemer.
Jeg har ringet til Panasonic en gang og de var yderst hjælpsomme..
Så måske kan de også hjælpe dig. Hvis de kan, så vil jeg også læse her, hvad man skal gøre. :-)
Mvh