Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har været igennem mange tråde om valg af TV, men jeg synes ikke lige jeg kan finde hvor valg af TV størrelse præcist fremgår. Visse folk mener man skal tage udgangspunkt i hvor langt man sidder fra skærmen, men det afhænger vel også af hvilket signal man ser på - om det er et analogt "gammel standard" signal eller HD. Hvis man nu mest ser "gammel standard" og kun til tider ser Blueray film og har en afstand til TV'et på godt 3-4 meter - hvilken størrelse skal man så vælge? Da jeg ser på Samsungs LED fjernsyn, kan man jo kun vælge mellem 46" og 55" - jeg er mest til 46" - men kommer jeg til at fortryde dette?

O-O
Af Figr
Eller sagt med andre ord: Er der nogen af Jer som har fortrudt at I købte den store skærm?
Af OleA
tror aldrig jeg har hørt om nogle, der synes de har købt en for stor skærm.

Det modsatte har jeg til gengæld tit hørt(og selv prøvet).
Af Figr
Var ude og sammenligne 46" med 55" og der er selvfølgelig forskel, men umiddelbart ikke forskel nok til at retfærdiggøre merprisen på godt 8000 kr på B7000 modellen.
Samtidigt har jeg følelsen af at blive lettere svimmel når jeg sidder forholdsmæssigt tæt på en stor skærm og billedet panorerer f.eks i forbindelse med natur optagelser. Når man samtidigt kommer til mest at se på et analogt signal eller et komprimeret digitalt signal, så tror jeg ikke investeringen i de 55" er prisen værd. Sagen stiller sig nok anderledes når langt flere kanaler kommer til at sende i HD kvalitet om et par år.
Af bleze
Jeg har 3-4 meter til en 60". Hvis man ser film er det på ingen måde for stort. At se nyhederne betyder det mindre og klart at dårligt signal bliver forstørret men det løser sig i fremtiden og ikke pga nyhederne jeg køber TV
Af Figr
Efter at have set både et 55" og 46" - blev valget en 46" i en 200 Hz udgave (Samsung B8000) - man kan for det første ikke få en 55" med 200 Hz og for det andet var merprisen godt 8000 kr for de sidste 9". 55" er stort og nok for stort når man fortsat ser langt mest analogt og digitalt signal i en lavere opløsning. HD sendes jo i dag ikke på mange kanaler. Det ændrer sig - det ved jeg, men det bliver jo nok en løbende overgang med flere og flere HD kanaler.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg håber ikke at det var 200 Hz teknikken der fik der overtalt. Samsungs interpolationsteknik (som 200 Hz er), er ikke specielt god og vi anbefaler at du slår det fra.
Af TvHomer
Jeg ville også klart have taget 46´eren, hvis valget kun stod mellem de to og det mest skulle bruges til alm. tv kiggeri, medmindre jeg skulle sidde meget langt fra det.

Valgte selv et 50 tommer, og synes det er lige tilpas, når man bruger det lige meget til tv og film, og afstanden ellers er passende.
Af Figr
Det som fik mig til at vælge var at flere mener at slør problemet er væk i 8000 modellen i forhold til 7000.