Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af vtviking
Hvis man skal op i 46"-50" TV ville det så være en fordel at vælge en med Full HD ? Jeg har en PS3, Xbox og vil gerne udnytte konsollen og bluerayen bedst muligt. sidder ca. 4-5m fra TVet vil jeg tro.
Jeg kan bare ikke finde ud af ved at læse her inde om det er nødvendigt med Full HD.. Eller det er nok aldrig nødvendigt men vil man få noget ud af det på den afstand ?
Overejer nemlig nu når LGen ryger retur at kigge på en X10Y i 50" da G10en har det problem. Eller bør man vente og se hvad Panasonic finder på af løsninger for så er det det perfekte tv for mig i 50".
Da det SKAL have begge tunere med MPEG4 også.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På 4-5 m afstand er det 100% ligegyldigt om TV'et har fuld HD eller ej. Du vil ikke have en chance for at se forskel.

Her kan du se hvornår Fuld HD kan bruges:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Havde du ikke allerede fået svar på det i en anden tråd? Det er debatteret i utallige tråde allerede, så selvom det selvfølgelig er rart for dig at få personlig vejledning, så er det altså muligt at finde mange andre steder.
Af vtviking
Jeg beklager hvis svaret har været andetsteds :)
Synes ikke jeg lige har fået mit afklaret så ville gerne have et personligt svar :)
Af vtviking
Hvad ville du personligt vælge ?

50" X10 eller 42" 46" G10 ?

De koster ca. det samme :)
Af Ponduus
Forsøg at se dem live ved siden af hinanden. Hvis du ikke kan se forskel fra din normale side position, så ta' X10. Det er jo ikke os der skal se på tv'et men dig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
vtviking skrev:Hvad ville du personligt vælge ?

50" X10 eller 42" 46" G10 ?

De koster ca. det samme :)
Mine personlige præferencer bør ikke diktere dit valg. Jeg ville slet ikke overveje nogen af de to modeller, så når du stiller dét spørgsmål, så får du nok ikke et svar du kan bruge til noget.

Som Ponduus skriver, så bør du tage ud og få set modellerne selv, så du kan afgøre om fuld HD betyder noget for dig. Det er ikke fysisk muligt at se forskel på opløsningen på de to, så det skal være andre faktorer, der får dig til at vælge den ene frem for den anden.
Af vtviking
Jeg har set dem ved siden af hinadne nu på animal planet HD og det ligner jo hinanden men X10eren havde en hel anden farve agtig. Det lignede mere LCD farver. Er det normalt for X10 i forhold til G10 ? eller kan den være indstillet forkert ?
Af bantam
Der er simpelthen forskel i indstillingerne på de to apparater - og evt. en forskel i hvidbalancen.

En anden forskel på de to apparater er i øvrigt, at G10 kan indstilles til gamma=2.2, hvilket X10 ikke kan (den ligger omkring gamma=2.0). En højere gamma (men ikke forhøj) giver en oplevelse af højere kontrast i billedet.