Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jumle
Fik mit 5090h i går og med et par kammeraters hjælp kom det hurtigt op og hænge vi begyndte at sætte xbox, DVD og WDTV til. Det tog lidt tid før vi fandt ud af hvordan hele input systemet fungerede da vi i starten både satte npget i HDMI 1 og Scart 1 og det kan den tilsyneladende ikke håndtere. Så viste den bare ingenting indtil jeg disablede HDMI 1 og så viste den DVD´en som gik ind i scart 1.

Anyways... Opsætningen endte med at blive Xbox via HDMI på input 1. DVD via scart på input 2 (dette funker fint) og WDTV via HDMI på input 3. Og det er her det sære begynder for den viser nemlig ikke noget på input 3. Den eneste måde jeg kan få den til at vise noget som helst fra WDTV er ved at tage strømmen fra den (ikke nok bare at slukke den) sætte den til -> tænde den -> tænde tv -> trykke på input 3 til tv remoten -> enable HDMI på input 3 via tv remoten. Gør jeg dette viser den et stort WD logo og noget hvid skrift i det ene hjørne hvor den angiver 720p. Når den har vist det i ca 4 sekunder sortner skærmen og det er det.... jeg har konsulteret manualen og jeg synes at det burde virke. Når man i den menu hvor man også enabler HDMI på en given input terminal kan man også angive hvilket type input den modtager og den står til "video" som den burde skulle. video signal står til auto og det samme gør audio.

Kablerne er 1.3 guldbelagte 1.5m så det er vel heller ikke det...

hjælp? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er det kun på HDMI 3 problemet sker på? Eller kan du få billede på den via en anden port?
Af Jumle
Har prøvet nogle flere ting...

Nej ikke kun HDMI 3. Hvis jeg sætter composite (herefter Com) i input 5 får jeg et billede i hvad der ligner analog kvali. Herfra kan jeg så gå ind i setup og ændre output til HDMI (Det var nok det der var galt før... jeg havde den sat til tv´et via HDMI men softwaren stod til Com)
Hvis jeg så fx. trykker HDMI og sætter den til 1080P bliver skærmen sort. så hiver Com ud og sætter HDMI stikket i og klikker tv´et tilbage til at vise fra input 3 og så fik jeg faktisk et billede via HDMI. Men... menuen opførte sig som om den var fuld. Trykkede jeg en enkelt gang op på remoten for at bevæge mig op i menuen blev den ved med at cykle gennem alle menupunkterne i en uendelig løkke. Trykkede jeg ned skiftede den blot retning og jeg skulle således forsøge at trykke enter i det øjeblik den cyklede hen over det menu punkt jeg ville ind i. Derudover lå der en 1080p film på den USB der var sat til. en *.mkv fil som slet ikke fremgik på skærmen, som om den ikke kunne læse den.

Ved at prøve lidt frem og tilbage er den eneste måde jeg kan få et digitalt kvali billede via HDMI ved at have den sat til med Com -> skifte til HDMI i softwaren -> trække Com stikkene ud -> skifte tv´et til Input 3, hvorefter billedet kommer fint frem, og sige OK til at skifte opløsning til de 720p 60Hz, som jeg valgte mens Com stikkene sad i på input 5. Så "virker det hele". Der er bare stadig flere ting der er underlige. Det mest underlige er at selvom den nu viser billedet gennem et HDMI kabel på input 3, siger softwaren at den stadig er sat til Com!

Ydermere når jeg prøver at spille min 1080p film, er den lidt grumset (som det måske ville se ud gennem et COM kabel?) og der er ingen lyd på. Jeg har Prøvet at spille denne film på min computer og der er ingen problemer overhovedet.

Jeg begynder at tænke at der måske skal en firmware opdatering til...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes ikke det lyder som en fejl i dit TV, hvis det er dét du prøver at nå frem til. Jeg kender ikke WD boksen, så jeg kan ikke udtale mig om hvilke problemer den kan have.
Af Jumle
Jeg at finde fejlen uanset hvor den måtte ligge, men jeg tror nu heller ikke det er tv´et der fejler.

Har prøvet alle de nyeste firmware opdateringer. Fik lyd på 1080p filen, men ellers kom jeg ikke videre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Inputtet i TV'et er jo nemt at tjekke. Du kan bare sætte din Xbox eller noget andet på indgangen...