Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af vtviking
Hejsa.
Jeg sider PT inde med et gammelt Toshiba fladskærms TV med DVB-T tuner tror jeg. Kan ikke rigtig oplyse noget da jeg ikke husker model navnet.. ud over 37" og noget med C3000 tror jeg..
Men problemet er ikke rigtig DET tv mere men et nyt jeg overvejer..

Nå men altså når signalet d. 1/10-09 bliver digitalt og i 2011 HD (skal beholde TVet så længe) har jeg nogle spørgsmål:

Her hjemme kører vi kabel fra STOFA.. I Lejligheden er der en lille hvid boks på væggen kan man sige hvor ud af den ene udgang er et internetudgang og de 2 andre er antenne udgange.. PT kører der selvfølgelig bare et antennestik ind i mit TV og der er billede.

Her kommer spørgsmål 1:
SKAL mit kommende tv have DVB-C tuner med MPEG-4 dekoder for at vi kan se tv 1/10 og og HD i 2011 i bedste kvalitet muligt på det kommende TV ? hvis ikke det er nødvendigt, hvad skal man så ellers tænke på ?

2: Hvad hvis man har almindelig hus-antenne eller stue antenne (ved heller ikke om det er det samme?) spørger for mine forældre har hus antennen på taget og er lidt i tvivl hvad de skal og hvordan de skal forholde sig

3: Finder stofa på noget med denne Zaptor boks de ligger inde med ? SKAL man have den for at se TV d. 1/10 ?

4: Er det lige så godt at købe en boks ved siden af der kan modtage DVB-C tuner med MPEG4 ? som en indbygget og vil de koste kassen ?

TVet jeg kraftigt overvejer er et LG 47LH7000 og der er meget vildredde hvorvidt tuneren er med C eller T eller MPEG4.

Det var lige de 4 spørgsmål jeg har for nu.
Hvis i har brug for flere svar omkring noget så sig endelig til..
håber på gode fornuftige og venlige svar.. :)

mvh

VTviking
Af vtviking
Tak for linksne men jeg er stadig i tvivl om hvad jeg skal.
Da jeg nogen steder ser at man IKKE skal have Zaptor osv og bare kan købe en boks og andre steder som på dine links står at man SKAl leje en boks og betale for at se TV via kabel hvis man ikke har indbygget tuner.

Det virker synes jeg mystisk at med indbygget DVB-C tuner skal man intet gøre eller betale for at få digitalt tv hvorimod hvis man IKKE har indbygget DVB-C tuner så skal man betale for at se digitalt ?
og er MPEG4 altid på begge tunere på et TV ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
vtviking skrev: Det virker synes jeg mystisk at med indbygget DVB-C tuner skal man intet gøre eller betale for at få digitalt tv hvorimod hvis man IKKE har indbygget DVB-C tuner så skal man betale for at se digitalt ?
Nej mpeg4 fungerer ikke nødvendigvis på begge tunere. Det kan sagtens kun have det på den ene og mpeg2 på den anden.

Du skal også betale for at se digitalt Tv med en indbygget DVB-C tuner. Der er ingen forskel her. Du skal tilmed have fat i programkortet for udbydere, som sættes ind i Tv'et vha. et CA-modul. På den måde kan du "afkode" de digitale signaler, men det kræver stadig et abonnement.

Kanalerne DR1, DR2, TV2 og DR Update, samt de kommende DR Ramasjang, DR K og DR HD kan dog frit hives ned i digital kvalitet. Disse betales over de medielicens.
Af vtviking
Rasmus Larsen skrev:
vtviking skrev: Det virker synes jeg mystisk at med indbygget DVB-C tuner skal man intet gøre eller betale for at få digitalt tv hvorimod hvis man IKKE har indbygget DVB-C tuner så skal man betale for at se digitalt ?
Nej mpeg4 fungerer ikke nødvendigvis på begge tunere. Det kan sagtens kun have det på den ene og mpeg2 på den anden.

Du skal også betale for at se digitalt Tv med en indbygget DVB-C tuner. Der er ingen forskel her. Du skal tilmed have fat i programkortet for udbydere, som sættes ind i Tv'et vha. et CA-modul. På den måde kan du "afkode" de digitale signaler, men det kræver stadig et abonnement.

Kanalerne DR1, DR2, TV2 og DR Update, samt de kommende DR Ramasjang, DR K og DR HD kan dog frit hives ned i digital kvalitet. Disse betales over de medielicens.
Nu ligger landet heldigvis sådan at vi ikke på nogen måde er interesseret i Zaptor og Telias tilbud. Vi vil bare have de kanaler vores media licens betaler i digital og de der HD kanaler. Hvad gør man så hvis man ikke har DVB-C tuner i sit TV ? og hvis man har ? og kan alle TVer tage et CA-modul ? købes det seperat i enhver radio butik eller skal man også have det fra Telia fx nu vi har stofa.
Vi har nemlig ikke selv bestilt stofa kanalerne men det har vores udlejer til hele opgangen.. Er der nogle ting man skal tænke på så ?
Det var lige endnu et par spørgsmål :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De gratis kanaler kan fanges på forskellige måder. Den typiske vil være at benytte sin egen antenne, som kobles til dit TV. I så fald så er det ikke en DVB-C tuner du skal bruge, men en DVB-T med MPEG4 dekodning.

DVB-C er udelukkende til kabel-TV brug, så hvis du ser TV via noget sådant, så skal du have en DVB-C tuner med MPEG4 dekodning for at se HD-kanalerne.

Det er enten eller - du har ikke brug for begge tunere på én gang. Hvis du vil se TV via dit TV-stik fra Stofas boks, så skal du have DVB-C i dit TV. Hvis du sætter en antenne op selv, så skal du have DVB-T. MPEG4 dekoderen er kun nødvendig hvis du vil se HD inden år 2012. Herefter omlægges de gratis kanaler også til MPEG4, og så er det et must.

Alt dette er dog forklaret i den artikel der linkes til tidligere, hvori der ydermere er et link til forklaring af DVB-standarderne og hvornår de gratis kanaler omlægges til MPEG4.

Hvis du køber et TV med DVB-C indbygget, så kan du benytte ethvert CA-modul, som er godkendt til brug hos Stofa. Jeg kan ikke give dig en liste over moduler, som virker, så det må du lige selv rode med. Du skal dog KUN bruge CA-modulet HVIS du vil se de øvrige kanaler, som Stofa sælger, dvs. alle betalingskanalerne. Et CA-modul skal IKKE bruges hvis du kun vil se de gratis kanaler, som Rasmus allerede har nævnt. CA-modulet er jo en kortlæser, som dekoderkortet fra Stofa skal sættes i, så hvis du ikke har noget dekoderkort, så behøves CA-modulet ikke.

Med en antenne og et TV med DVB-T, så behøver du også kun et CA-modul, hvis du vil abonnere på betalingskanerne, som Boxer udbyder. Ellers ikke. Du vil kunne tage de gratis kanaler uden her også.
Af vtviking
Jeg siger rigtig mange tak for dit fyldestgørende svar :)
Jeg blev klogere nu :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En lille notits. Det er ikke sikkert at Stofa distribuerer de digitale gratis kanaler uden at du køber et dedikeret digitalt abonnement hos dem. Hos eks. Yousee kræves der separat abonnement for at se digitalt TV, hvilket er en halvårlig udgift på ca. 200 kr.
Af dkscan
yakken skrev:Hos eks. Yousee kræves der separat abonnement for at se digitalt TV, hvilket er en halvårlig udgift på ca. 200 kr.
DR1, DR2, DR Update og TV2 kan dog ses digitalt hos YouSee uden brug af kort. Jeg mener at lovgivningen gør, at det forholder sig på samme måde hos andre udbydere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så er alt jo i orden. Hvis TV-signalet kommer gennem en antenneforening, så er jeg dog ikke sikker på at reglerne er helt de samme.
Af dkscan
Jeg mener kravene vedrørende public-service-kanalerne er de samme uanset om man får signalet leveret direkte fra en kabeludbyder eller via en antenneforening.
Altså at kanalerne skal distribueres og være tilgængelige uanset hvilken tv-pakke man abonnerer på.
Kravene er også, at de skal distribueres digitalt samt analogt i det omfang, de kan modtages analogt via antenne. I praksis er det kun DR Update samt DR2 visse steder, der ikke behøves distribueret analogt.
Der er derimod ikke noget krav om at det digitale skal være DVB-C på et kabelnet. Det er ok at viderende i DVB-T.