Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey folkens.

Jeg synes ikke at kunne finde mit svar på forummet, og håber jeg skriver det rigtige sted.

Men mit problem ligger i at jeg lige har fået mit nye TV, men det kan ikke finde ud af at vise billedet i 100Hz når jeg bruger min Playstation 3.
Playstationen sætter selv 1080p. TV'et viser full HD opløsning, men "@60Hz". Hvilket jeg ikke kan forstå.

Jeg har ringet til Samsung, for at høre, jeg har prøvet at opdatere firmware- som ikke hjalp.
Samsung siger det er et 100Hz TV, hvilket der også står andre steder på nettet, plus på boksen det kom i.

Man kan både se det på TV'ets info, men også bare med øjet. Som at se på en computer CRT skærm der kører 60Hz- forfærdeligt!

Håber der er en derude der har en idé om hvad der foregår.

På forhånd tak.
Alexander.
AlexanderHC skrev:Man kan både se det på TV'ets info, men også bare med øjet. Som at se på en computer CRT skærm der kører 60Hz- forfærdeligt!
Jeg tror du forveksler dette med den form for dithering, som plasmapaneler bruger til at "blande" farver. Fordi der er flere farver, som ikke kan skabes naturligt, veksler man hurtigt mellem to andre farver for at "blande" en ny.
Dette kaldes også til tider plasma-støj.
Rasmus Larsen skrev:
AlexanderHC skrev:Man kan både se det på TV'ets info, men også bare med øjet. Som at se på en computer CRT skærm der kører 60Hz- forfærdeligt!
Jeg tror du forveksler dette med den form for dithering, som plasmapaneler bruger til at "blande" farver. Fordi der er flere farver, som ikke kan skabes naturligt, veksler man hurtigt mellem to andre farver for at "blande" en ny.
Dette kaldes også til tider plasma-støj.
Det er der især med meget lyse billeder, for eksempel meget hvid, eller stilbilleder. TV'et viser stadig "1920x1080 @60Hz". Jeg tvivler meget på at det er "dithering" som du snakker om. Men en mulighed da!
Af bantam
Når TV'et bliver præsenteret for et 60Hz signal kan det ikke output'e et 100Hz signal uden at introducere helt andre problemer (judder). Alternativet var, at det satte refresh til 120Hz - men det er ikke normalt.

Den opførsel du beskriver stemmer overens med andre TV - og 60Hz kan man se, hvis duty-cyclen (hvor lang tid billedet er tændt i forhold til, hvor lang tid det er slukket) er kort. Der kan være forskel på dutycycles på forskellige TV - så måske kan det være grunden til, at det opleves mere problematik på nogle modeller end på andre.
Af AlexanderHC
Hmm. Det er dog muligt for en Playstation 3 at sende i 100Hz. Det sagde Samsung også. Men jeg er ikke helt med på hvad du siger omkring judder.
Af bantam
PS3 leverer 24Hz, 50Hz eller 60Hz afh. af kildematerialet/tilstanden.
Af AlexanderHC
bantam skrev:PS3 leverer 24Hz, 50Hz eller 60Hz afh. af kildematerialet/tilstanden.
virkelig? Så er det måske bare Plasma jeg skal vænne mig til. Havde et gammel 32" LCD. Og nu et 50" Plasma. Skal jeg vælge et andet hvis det ikke er til at holde ud? Eller vænner jeg mig til det med tiden?

edit: Jeg har lige læst lidt om "judder" og det kunne godt virke til at være en del af problemet. Måske hele problemet. Jeg har opdateret firmware'en, som ikke hjalp. Så skal jeg vælge et andet tv set?
Af bantam
Jeg gætter på, at det du ser, er (som du selv er inde på) forskellen mellem plasma- og LCD-teknogierne. Jeg kan også se 60Hz flicker på plasma-TV - men min erfaring er, at problemet er størst, hvis man ser med udkanten af synsfeltet, atlså sidder for tæt på eller med siden til.

Om du skal vælge noget andet - eller feks. ændre afstand til TV'et - er du selv langt den bedste til at bedømme.
Af AlexanderHC
bantam skrev:Jeg gætter på, at det du ser, er (som du selv er inde på) forskellen mellem plasma- og LCD-teknogierne. Jeg kan også se 60Hz flicker på plasma-TV - men min erfaring er, at problemet er størst, hvis man ser med udkanten af synsfeltet, atlså sidder for tæt på eller med siden til.

Om du skal vælge noget andet - eller feks. ændre afstand til TV'et - er du selv langt den bedste til at bedømme.
Godt svar, ja det var præcist det jeg tænkte.
Så problemet vil blive løst ved at vælge et LCD?

Må lige spørge hurtigt:
SONY KDL-52V5500
Eller
SONY KDL-52W4500K ?

Står "desværre" kun og kan vælge dem.