Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RogueAgent
Dobbeltpost - slettet
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
fyso skrev: Meget dårligere og uskarpt. Han sagde at det var fordi at opløsningen "kun" var 1024 x kan jeg ikke lige huske, istedet for 1980 x 1024? men så er det jo jeg tænker.
Sikke noget vås! Et TV signal sendes i 720x576 punkters opløsning, så om dit TV har 1920x1080 eller 1024x720 er IKKE det afgørende punkt for om billedet ser godt ud. Enhver kan se, at TV-signalets opløsning er VÆSENTLIG lavere end skærmens, og det kan man altså ikke trylle om på. Så om TVet skal opskalere til 1024x720 eller 1920x1080 vil IKKE være afgørende (jo i et rent teoretisk tilfælde ER det nemmere, men i dit tilfælde er der utroligt mange andre faktorer, der spiller ind før opskaleringen til den ene eller den anden HD-opløsning er vigtig).

Der er for stor forskel på kvaliteten af sælgerne ude i Elgigantens butikker, til at jeg ville turde sætte min lid til deres råd. Ja, du kan ramme en kompetent person, men hvis du i forvejen ikke ved noget om emnet, hvordan skal du så kunne skelne skidt fra kanel?
Af fyso
ja regnede da heller ikke med at fyren var ekspert, men blev jo nødt til at høre jer eksperter ad. Men jeg er ved at være overbevist om at jeg skal købe panasonic x10 modellen. Men har det nogen betydning at det er full hd?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke vigtigt. Vi har en artikel om det her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Erfaring har vist, at mange har svært ved at tolke de data, der kommer ud af denne applet, men her er det teoretiske svar:
- Sidder du for langt væk fra dit TV, så vil du ikke få noget ud af at have flere punkter.
- Vores applet fortæller dig hvornår du sidder for langt væk. Du får et tal for optimal siddeafstand, og alt der er længere væk, er for langt væk.
Af monsterslam
Når den ny ikke har full hd opløsning kan man så godt afspille bluray materiale på den?
Af RogueAgent
Det kan man naturligvis godt. Man får ikke den fulde opløsning i sagens natur, men pointen er netop at man alligevel ikke kan skelne forskellen mellem 720p og 1080p på 3 meters afstand på en 42" skærm.
Af Ponduus
Ja, det kan den uden problemer. Jeg vil endda sige, at X10 afspiller blu-ray bedre end så mange andre skærme, som har full-HD opløsning.
Af Ponduus
Se der kan man så diskutere HD-ready vs. full-HD. Hvor langt væk fra skærmen kommer du til at sidde?
Af monsterslam
Jeg var lige nede at se på en 50" og den er satme stor, så jeg tror jeg vælger 42 i stedet. Var også rundt for at sammenligne x10 med g10, men de havde kun g10 og der var billedet rigtig godt. Vil jeg få et ligeså skarpt billed på x10'eren? ved godt der er en lidt anden billedprocessor i g10 men ellers vil det være nogenlunde det samme?
Jeg kommer til at sidde ca. 3,5 meter fra skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Farvegengivelsen er også forskellig, så du kan ikke få helt samme billedkvalitet på de to. Det vil dog ikke være nogle vanvittigt forskellige billeder.
Af monsterslam
Har lige bestil x10 til 5k hos komplett er det ikke en rigtig god handel?
Af bantam
En af de mere synlige forskelle på X10 og G10 vil være, at man kan indstille gamma=2.2 (ca.) på G10 - det kan man ikke på X10, som vil ligge omkring gamma=2.0.

Flatpanels har en artiken (mener, der er en link omkring forsiden) om de forskellige billedparametres betydning, herunder gamma.