Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af morten7720
Ja, I læste rigtigt. En lille irriterende tordenflue har sneget sig ind under overfladen på min skærm og kravler rundt derinde. Spørgsmålet er selvf. hvordan får jeg den ud?? Min skærm er en Samsung SyncMaster 930BF somer ca. 4½ måned gammel. Skiller jeg den ad selv eller sender den til repareration? og dækker garantien over at den ikke har været "tæt" ?
Af Klyp
lol - om skaden dækkes, er desværre nok et definationsspørgsmål. De kan sikkert vende den, og sige du ikke har passet godt nok på skærmen, og du kan også vende den om og sige, at der ikke står noget om i brugsvejledningen at man skal holde husfluer og skærm seperat. det fandme et mærkeligt problem. har alligevel aldrig set nogle på edbpriser trække en stjerne fra fordi der kom fluer i produktet.

mit umiddelbare bud vil være at de dækker skaden. specielt hvis det er en reel forhandler. selvfølgelig skal der ikke kunne komme dyr under billedet. ring til dem i morgen eller send dem en mail.
Brugeravatar
Af yksa
desværer tror jeg ikke at forhandlerne vil dække skaden med de tordenfluer.

du kan prøve at slukke for skærmen og tænde et kraftigt lyskilde nær skærme, da lys tiltrækker tordenfluer.

hvis du først begynder at skille din skærm ad ryger din garanti også.
Af morten7720
Det var da irriterende.. men burde en skærm ikke kunne holde tæt?
Vil prøve at ringe til forhandleren (ja, det er en reel forhandler med godt omdømme) i morgen. Indtil da vil jeg prøve det med lyset. Håber det virker ellers er det ud at købe en ny. gider ikke at se på den hvis jeg ikke kan få fluen ud.
Af Klyp
hvis du alligevel køber en ny, kan du da lige så godt lige prøve at få den ud selv inden..

BTW, så tror jeg ikke fluen kan huske vejen tilbage igen. den kravler nok bare lidt forvirret rundt og skider lidt.
Af Berre
Dette skete også for en af mine kammeraters skærm (ja faktisk også på en ude på hans arbejde!).
Vi prøvede at skille særmen ad, men tordenfluen havde sneget sig ind i selve panelet. Vi mente ikke, at vi kunne skille ad uden at ødelægge det.

Løsningen blev vist at vente til fluen døde. Så kunne man slå lidt til siden af skærmen, hvorefter fluen dryssede ned i bunden af skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
morten7720 skrev:Det var da irriterende.. men burde en skærm ikke kunne holde tæt?
Hvis skærmen sluttede helt tæt så kunne den jo ikke slippe af med varmen.

Du kan prøve at blæse ind i skærmen med en hårtørrer og se om det fjerner dyret.
Af Klyp
morten7720, hvis du skriver til samsung, må du meget gerne give besked her inde.. kunne godt tænke mig at vide om det er noget samsung dækker, selvom det ikke lyder særlig plausibelt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Flere producenter (som f.eks. Acer) har direkte indskrevet i deres garantibestemmelser at "tordenfluer i skærmen" ikke dækkes. Jeg ville blive MEGET overrasket hvis Samsung forholder sig anderledes.
Af MaD
For 3 år siden fik jeg også en tordenflue ind i min helt nye og dyre Sony fladskærm. Den døde midt inde på skærmen, hvor den selvfølgelig var grænseløst irriterende. Sony ville ikke gøre noget ved det, så jeg blev nødt til selv at forsøge mig med et eller andet.
Det lykkedes at få den ud ved at skrue et par skruer ud af panellet, så der kunne komme lidt luft ind i siderne, og så puste den ud med en kompressor. Dåser med trykluft skulle også kunne gøre det, hvis du har det til rådighed.
Af Klyp
en kompressor er en ret vild ting. kan man ikke nemt komme til at ødelægge en masse pixels? ved ikke hvor holdbare de er!..
Af MaD
En kompressor kan godt give en del tryk, og jeg kan da ikke garantere der ikke kan ske noget ved det. Men min skærm tog ikke skade af det, og har da hørt om andre der har gjort det med succes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den giver ikke mere direkte tryk på skærmen end du selv vil yde med fingrene når du rengør skærmen. Du skal jo ikke puste vinkelret ind på panelet.