Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peter VTEC
Er der nogen oplysninger om hvad der evt. forudsager denne summen/brummen på nogle eksemplarer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På mit er det helt afgjort spolen i toppen af TV'et (du kan se den gennem lufthullerne midt på skærmen).
Af Peter VTEC
Nu er mit tv godt nok ophængt på væg så det er lidt svært at se noget synderligt, men er det den komponent med den mælkehvide stribe der kan ses fra oven du mener?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg erindrer ikke lige noget hvidt, men man burde kunne se en spole med vindinger på, bagved risten midt på skærmen i toppen.
Af Peter VTEC
Jeg må lige have fundet lommelygten frem og kigget ordentligt efter.. :)
Af Jumle
Jeg var ikke klar over disse sparefunktioner. Hvor mange settings er der for denne og har du/i noget om hvor meget forbruget reduceres med dem? og en mening om billedet ændrer sig væsentlig som følge af dem?
Af Peter VTEC
Jeg har ikke noget info om forbruget med de forskellige modes, men jeg synes ikke der er den helt store forskel at spotte, det jeg kan se er at billedet gøres en anelse mindre lysstærkt, altså som om kontrasten sænkes en smule.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu har jeg målingen af lysstyrke for LX5090 i sparemode 2 liggende her, og det er helt klart lysstyrken der er lavere. Jeg kunne heller ikke få gammakurven til at ligge helt på 2.2 i sparemode 2. Dog er farvene spot-on og gammaforløbet er stort set vandret på 2.15.

Min største bekymring mht. sparemode 2, var egentlig at det ville blive umuligt at kalibrere den ordenligt, fordi der måske blev rodet med lineariteten af visse af kurverne, men det var ikke tilfældet. Billedet kunne sagtens kalibreres op til at vise et temmelig korrekt billede - også med et minimum af indsats. Hvis man bruger de settings som der kan findes på AVforums, så er man faktisk i hus. Der er nogle enkelte justeringer med høj/lav værdierne for visse af grundfarverne, men det er petitesser vi snakker om. Jeg fletter en lille artikel sammen om selve kalibreringsprocessen, som Rasmus og jeg rodede med i går, som kommer op i løbet af en uges tid. Det vil dog blive en anelse teknisk, så det er ikke sikkert at alle får lige meget ud af det.
Af Peter VTEC
Yakken:

Hvad har du sat din Gamma indstilling til i billedemenuen for at ramme 2,2 så præcist som muligt, jeg kører med den på 3.
Af TvHomer
Jeg ved ikke om det kan hjælpe nogen noget, men mit eksemplar larmer ikke specialt meget i mod1, men kan da høres svagt ca. 3,5 meter væk. I mod2 skal jeg næsten helt hen til skærmen for at høre det.

Det er selvfølgelig uden lyd, for med lyd kan jeg ikke høre noget.
Af Jumle
yakken skrev:(...)Jeg fletter en lille artikel sammen om selve kalibreringsprocessen, som Rasmus og jeg rodede med i går, som kommer op i løbet af en uges tid. Det vil dog blive en anelse teknisk, så det er ikke sikkert at alle får lige meget ud af det.
Glæder jeg mig til at læse, hvis jeg da forstår det :)
Af bantam
Peter VTEC skrev:Jeg har ikke noget info om forbruget med de forskellige modes, men jeg synes ikke der er den helt store forskel at spotte, det jeg kan se er at billedet gøres en anelse mindre lysstærkt, altså som om kontrasten sænkes en smule.
Det er faktisk APL (Average Picture Level) der stilles på, når man ændrer mellem mode 0, 1 og 2.

Alle de plasmapaneler, jeg har målt på, fungerer på den måde, at de ikke leverer samme lysstyrke ved f.eks. et helt hvidt billede og et hvidt rektangel som måske fylder 15% af hele billedet.

På Pio'en leverer mode 0 mest muligt lys ved fuld skærm, mens mode 1 og mode 2 leverer mindre lys (der er ikke den store forskel på mode 1 og mode 2). Mode 0 svarer i store træk til den måde et Panasonic plasmapanel fungerer på.

Man kan ikke opnå det samme ved at stille opad på kontrasten i mode 2, da det ødelægger hvidbalancen. Rent kalibreringsmæssigt skal der være nogen forskel på gamma'en - men man ser det ikke når man måler på små rektangler, som man normalt gør på plasmapaneler. Derfor skal man faktisk anvende nogle helt specielle testbilleder til at måle og kalibrere gamma på plasmapaneler.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg var af den opfattelse at man netop skulle benytte eks. DVE-diskens mindre rektangler til kalibrering, så man ikke fik et fuldt hvidt billede på skærmen?