Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg købte for nyligt et TX-P42S10, og havde egenligt fået at vide at den havde 24p problemet inden jeg købte, men havde ikke planer om at købe en Blue ray afspiller så det betød ikke noget.

Nu var jeg heldig at få fingre i en BMP-BD60 til kr. 1.395 så det fremskyndte købsprocessen kraftigt.

Så i går da jeg fik afspilleren satte jeg den til 24P og i med Batman Begins og så gik jeg på jagt efter scener med panorering.

Konklusionen er at vis den har problemer med hakken så er vi vist langt ude i periferien, jeg ville aldrig have tænkt over det vis ikke jeg havde fået det at vide, også er jeg endda ikke sikker på at det der måske kunne opfattes som minimal hakken ikke bare er det samme som kan opleves på DVD og TV en gang i mellem i zoom/panoreringer.

Jeg fatter ikke det er blæst sådan op at nogle påstår at man slet ikke kan se blue ray på S10 (jeg har ikke set fejlen på G10 så den kan jeg ikke udtale mig om).

Jeg synes ellers jeg er rimligt kritisk med billedkvalitet, men det må jeg jo så revidere i forhold til alle dem der udtaler sig 24p fejlen :)

Mvh
Thomas
Af RogueAgent
Den simpleste måde at spotte 24p/3:2 pulldown issues med blu-ray er at se filmens eftertekster - de skal køre i en glidende ensartet bevægelse. Pga den lave framerate på 24 fps, vil nogen kunne opfatte "hakket" fra den ene frame til den næste - og dette er normalt og en naturlig følge af den framerate filmen nu engang har. Men hoppet fra den ene frame til den næste (judder), skal være ensartet, således at bevægelsen stadig opfattes fast glidende.

Ved 3:2 judder, som opstår når TV'et konverterer de 24 billeder i sekundet til 60, vil de 24 billeder blive gentaget ujævnt, således at hver frame vises skiftevis 2 og 3 gange (den eneste måde at få det til at gå op i 60), og dette vil få den glidende bevægelse af efterteksterne til at virke mere ujævn.

En ting jeg ikke ved om nogen har kigget på, er om IFC (Intelligent Frame Creation) virker bedre på S10 end på G10 (hvor den tilsyneladende slet ikke virker)- det kunne din oplevelse muligvis tyde på. Har du prøvet at slå den fra og se om det gør nogen forskel..?

Edit: Jeg vil give dig ret i at det af nogle debattører nærmest er blevet udlagt som at G10 og S10 overhovedet ikke kan vise blu-ray, hvilket selvfølgelig er noget sludder. Men de kan ikke vise blu-ray 100% korrekt, og det er ærgerligt, da korrekt 24p understøttelse ER en vigtig ting for mange - også selv om de fleste andre næppe ville tænke nærmere over det hvis de ikke blev gjort opmærksom på det.
Senest rettet af RogueAgent 06 aug 2009, 09:37, rettet i alt 2 gange.
Af Th@mas
RogueAgent skrev:Den simpleste måde at spotte 24p/3:2 pulldown issues med blu-ray er at se filmens eftertekster - de skal køre i en glidende ensartet bevægelse. Pga den lave framerate på 24 fps, vil nogen kunne opfatte "hakket" fra den ene frame til den næste - og dette er normalt og en naturlig følge af den framerate filmen nu engang har. Men hoppet fra den ene frame til den næste (judder), skal være ensartet, således at bevægelsen stadig opfattes fast glidende.

Ved 3:2 judder, som opstår når TV'et konverterer de 24 billeder i sekundet til 60, vil de 24 billeder blive gentaget ujævnt, således at hver frame vises skiftevis 2 og 3 gange (den eneste måde at få det til at gå op i 60), og dette vil få den glidende bevægelse af efterteksterne til at virke mere ujævn.

En ting jeg ikke ved om nogen har kigget på, er om IFC (Intelligent Frame Creation) virker bedre på S10 end på G10 (hvor den tilsyneladende slet ikke virker)- det kunne din oplevelse muligvis tyde på. Har du prøvet at slå den fra og se om det gør nogen forskel..?

Jeg må prøve at kigge på efterteksterne og se om jeg kan konstatere hakken. Jeg prøver i aften af slå IFC fra og se om giver nogen forskel.

mvh
Th@mas
Af xcardman
hvis det er ens først bluray oplevelse ses det måske så tydeligt. Men for mig som har set blu-ray på mange skærm med korrekt 24p. ses det tydeligt på en g10 og IFC skal man ikke bruge i mine øjne.
men hver sin smag. systemet ændre på billedet.
Af Th@mas
xcardman skrev:hvis det er ens først bluray oplevelse ses det måske så tydeligt. Men for mig som har set blu-ray på mange skærm med korrekt 24p. ses det tydeligt på en g10 og IFC skal man ikke bruge i mine øjne.
men hver sin smag. systemet ændre på billedet.
Husk på at S10 er væsentligt forskelligt fra G10, 400 Hz ctr. 600 Hz, Movie picture resolution på 900 ctr. 1080, ikke NeoPDP ctr. NeoPDP osv. Jeg tror ikke der er meget identisk software/hardware i dem, og som sagt har jeg ikke set en G10 med blueray.

Mvh
Th@mas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan provokere mit LX5090 til at skifte til 1080p50/60 frem for 1080p24 hvis jeg ikke skifter til HDMI-kilden når filmen startes, og jeg kan tydeligt se fejlen. Nu er 24 billeder/sekund jo, i sagens natur, ikke flydende i sig selv, så du kan ikke undgå en let hakkende bevægelse alligevel, simpelthen fordi der er alt for få billeder til at bevægelsen opfattes som flydende.

På DVE-disken er der en 1080p24 test, som sagtens kan vise hvor svært det er at få en flydende bevægelse, selv med korrekt 1080p24 håndtering.
Brugeravatar
Af radiomand
IFC funktionen er slået fra ved brug af HDMI indgangene.
Af RogueAgent
radiomand skrev:IFC funktionen er slået fra ved brug af HDMI indgangene.
Hvorfor..? Hvis S10 virkelig viser billedet med 60hz ligesom G10, så er den vel mest relevant i forbindelse med afvikling af BD via HDMI (24p)..?