Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Marting
Jeg står og skal til at flytte i en lejlighed og så skal der også et nyt tv til.

jeg har fulgt siden lidt tid nu for, at få et lille indblik i hvad man skal skal vælge, men synes stadigt at det er svært.

jeg søger efter et tv omkring de "50" tommer. Dvs. at hvis der findes et "52" eller sågar et "46" tommer som menes at være bedre kan det muligvis også gå an.

Det jeg i bund og grund kigger efter er billedkvaliteten. Prisen er umiddelbart ikke en factor der spiller ind.

Jeg kan se på de forskellige priser at det er pioneer som er reference skærmen og at samsung b850 er en af de nyeste top anbefalinger, så det er umiddelbart de 2.
jeg kan dog også læse mig frem til at de forskellige producenter snart præsenterer nye skærme, så spørgsmålet er om man skal vente til de er til at få fat i og hvor langtid man regner med der går inden da.

Håber meget på at i kan hjælpe.

på forhånd tak

Martin
Af Jumle
Hvis billedkvaliteten er nummer 1 og prisen er underordnet er det pioneer du skal have, uden tvivl.

Det er min forståelse et Pioneer stadig er et lille skridt foran de nærmeste konkurrenter med de tv de nu ikke producerer længere. Så hvis du vil vente på den næste model fra panasonic, samsung osv. er der stadig en chance for at de vil ligge under pioneers niveau. Og så kan du jo blive ved med at vente på "den næste model".

De nye tv er fladere og nogle vil sikkert mene pænere end pioneers, men ud fra : "billede først og pris lige meget" kriterierne ville jeg købe et pioneer nu og elske det.
Af Marting
mange tak for svaret.

Jeg har desværre hørt at problemet med pioneer er, at de som sagt er udgået og ikke er til at få fat i mere?
Hvad ligge sådan en sag ellers i? og husker jeg rigtigt hvis den ikke har nogen højtalerer.

Du nævner at der er en chance for at de nye modeller stadig ikke er oppe på samme niveau. Er pioneer virkelig så langt foran? jeg er som sagt ret ny.. men var samsung b850 ikke ret tæt på samme billede kvalitet?

Det er ikke for at være ubehøvlet :) men når man smider så mange penge efter det vil man gerne gøre det rigtige.
Af Ponduus
Det er kun Pioneers tv produktion som er stoppet, ikke resten af koncernen. Desuden yder Pioneer stadig garanti på deres tv, så der er ingen ko på isen :)

Som Jumle siger, så kan du vente fra nu af og til Dommedag på nyere og bedre tv, så du kan lige så godt købe nu.

Pioneer er stadig i front, men jeg ville ikke tøve med at købe en Panasonic V10 eller en Samsung B855 i stedet for. Du får lidt flere ekstra features med de to andre skærme på bekostning af billedkvalitet, så det er op til dig.
Af Jumle
Jeg er uklar over hvilke det evt. må dreje sig om men det er korrekt at nogle pioneer ikke har højttalere indbygget ja.

Bare rolig, jeg er ikke fornærmet :) jeg (og alle andre herinde?) har fuld forståelse for at ville købe præcist det rigtige tv.

Jeg er ingen ekspert, men mit indtryk er at pioneer vár et godt stykke foran de andre og da det ikke er lang tid siden de stoppede kan de altså stadig være med i den absolutte top.
Af Marting
Netop som ponduus siger så for man nogle ekstra features med ps50b855 og skal man ud og investere i højtalerer til pioneer så bliver det en helt anden pris end ps50b855, (selvom at jeg må indrømme at det er noget af et tilbud komplett køre med) :)

Så selvom jeg skrev, at prisen ikke var en faktor og det kun var billede kvaliteten jeg gik efter, så kan jeg ikke lade være med at tænke på om det ekstra man for ved samsung'en (til en lavere pris) gør at det er en "bedre" pakke en pioneer..?
Nu har jeg desværre ikke muligheden for at se de 2 tv ved siden af hinanden..
så kan ikke med egne øjne se om der er stor forskel på billedet? :s
Af Ponduus
Man skal også købe fod til Pioneer.

Ja, man kan sige at "pakken" er bedre, når vi snakker B855 kontra LX5090(H). Men som jeg også skrev før, så må man gøre op med sig selv hvad der er vigtigst.

Jeg ved ikke hvor stor den reelle forskel i billedkvalitet er, da jeg ikke har set de to tv på samme tidspunkt og under ordenlige forhold.
Af xcardman
Så selvom jeg skrev, at prisen ikke var en faktor og det kun var billede kvaliteten jeg gik efter, så kan jeg ikke lade være med at tænke på om det ekstra man for ved samsung'en (til en lavere pris) gør at det er en "bedre" pakke en pioneer..?
Nu har jeg desværre ikke muligheden for at se de 2 tv ved siden af hinanden..
så kan ikke med egne øjne se om der er stor forskel på billedet?

men hvis du mest ser tv om dagen er forskellen ikke så stor igen.
Men forskellen i billedet er der tro mig, der er en grund til et pio stadig er reference tv

men hvis penge ikke er noget problem og billedekvaliteten er meget vigtig havde jeg købt et pioneer.

når ja har selv valgt en pio frem for en 855, Lyden i en 855 er lige til grine af.
to små højtaler ved siden af er bedre og en pio har direkte højtaler udgang med 2*20 watt forstærker.
har selv to små højtaler til, men et større anlæg til film
Af Marting
Vil lige høre om du har set begge skærme "live" eller måske endda ved siden af hinanden? selvfølgelig er der en forskel det kan jeg læse i teksten :) men spørgsmålet er om den er stor nok til at en "rookie" som jeg kan se det?

Nu skal jeg passe på at jeg ikke ender med at modsige mig selv :) men skrev som sagt at billede kvaliteten er det vigtigste og det mener jeg stadig, men jeg er absolut ikke en expert så hvis der skal garvede øjne til at se forskellen så får jeg nok mere ud af samsung, men hvis der virkelig er stor forskel, så er pioneer jo nok skærmen.. vil som de fleste jo gerne sikre mig en skærm som der ikke bliver forældet i morgen (selvom det efterhånden er blevet umuligt) :) og det den primært skal bruges til er tv, film og ps3.. så kan jeg gå udfra at de ekstra features hos samsung ikke er noget jeg for brug for alligevel?
Af Ponduus
Hvis det primært er tv, film og ps3 er der ingen tvivl om, at du vil være bedre tjent med en LX5090(H).

Men igen, hvis du godt kan lide det lir der følger med Samsung, og nu når du jo betegner dig som en rookie, så er Samsung stadig værd at overveje :)
Af Marting
Haha ja man skulle jo nødigt komme med et konkret svar.:!:D

ingen tvivl om at jeg er rookie ::l så spørgsmålet er nu om en som jeg vil kunne se forskel på de 2 billeder.? for er det begrænset så kan jeg lige så godt vælge samsung jo.?

Sad og kiggede lidt rundt på nettet og kom til at tænke på om det er muligt at kalibrerer sit tv selv.? eller om der skal en prof til? og i så fald hvad sådan noget koster..? for kan fornemme at det giver en væsentlig mere "tv" :D
Af Peter VTEC
Hvis du som mig bliver irreteret over dårligt sort niveau om aftenen på skærmen så tror jeg ikke du vil blive glad for Samsungen.

Den primære grund til jeg har skiftet fladskærm fem gange indtil vidre har været hovedsageligt jagten på bedre sort og billedet generalt selvfølgelig :) der har bla. været PX70, PX80 inde over og nu en Pioneer LX5090 som er klasser bedre end alt andet jeg har set 8) (dog ikke perfekt sort...kommer det nogensinde mon??)

Jeg ville tage en Pioneer hvis jeg var dig, er helt utroligt glad for min.
Af xcardman
perfekt sort fåes med en slukket lcd skærm :D :D