Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af anielsen83
Må jeg i tillæg hertil spørge:

Jeg har hørt at det er lidt vanskeligt at kalibrere pana x10 og at man med fordel kan vælge en sony kdl32w5500 hvis man ikke har forstand på kalibrering. Jeg har overvejet hvilket af de to jeg skal vælge.

Vil en novice som mig kunne finde ud af at indstille panaen nogenlunde ordentligt - er det overhovedet en faktor jeg skal have med i mine overvejelser?
Af Kugelblitz
Nu har jeg været ude i byen og kigge på plasmaskærmen live.

Den så rigtig fin ud, bortset fra at det så ud som om det bølgede hen langs skærmen. Underligt..
Af Mons
anielsen83 skrev:Må jeg i tillæg hertil spørge:

Jeg har hørt at det er lidt vanskeligt at kalibrere pana x10 og at man med fordel kan vælge en sony kdl32w5500 hvis man ikke har forstand på kalibrering. Jeg har overvejet hvilket af de to jeg skal vælge.

Vil en novice som mig kunne finde ud af at indstille panaen nogenlunde ordentligt - er det overhovedet en faktor jeg skal have med i mine overvejelser?
Det er temmelig uproblematisk at "kalibrere" X10 - så længe man ikke går ind i servicemenuen - den skal man overlade til professionelle, eller i hvertfald folk der ved hvad de foretager sig! - Mht. servicemenuen gælder det også for sonyen og alle andre skærme..

Hvis du nu startede med at læse testen (linkede jeg til i mit sidste indlæg) så vil du også se at Rasmus har angivet hans anbefaling til indstilling af X10!
Af xcardman
en sony kdl32w5500 skal man faktisk bruge mere tid på.

Panasonic skærme er rimelige gode fra start, så de er faktisk meget hurtige at indstille et til rimeligt billede.

en klar tendens folk med lcd vil ikke kalibrere deres tv.
det står jo super nede i Fona

Folk med plasma vil meget gerne kalibrere deres tv, for at får det optimale ud af deres tv.

Desværre tror folk med lcd, deres tv ikke skal kalibrere. Men netop lcd skal kalibreres. Ellers ligner de noget som er løgn. Desværre er mange begyndt at tro de skal se sådan ud.

Ikke alle ser sådan på det, men desværre de fleste
Af anielsen83
Ok. Hvad skal jeg gøre hvis jeg gerne vil have kalibreret min plasma ordentligt. Er det noget en amatør kan lære ved at sætte sig lidt ind i det?

Og lige en anden ting: HD på tv - hvad sendes det i? Er det full?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
anielsen83 skrev:Er det noget en amatør kan lære ved at sætte sig lidt ind i det?
Nej. En kalibrering kræver eksternt måleudstyr.
anielsen83 skrev:Og lige en anden ting: HD på tv - hvad sendes det i? Er det full?
Enten 720p eller 1080i.
Af xcardman
Men de indstillinger til x10 som ligger her på siden, kan man udmærket leve med. samt giver et kanon billede til prisen

Mange har betalt 2500-3000 kr og få lavet en lavet en prof kalibrering.
som regel er det pio ejer, der har fået lavet en.

måske derfor mange siger det kun er plasma som skal til have lavet en kalibrering

Man kan udmærket selv indstlle sit pio, men som alle tv er en prof kalibrering det bedste. Både lcd/led plasma og projektor.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... mon Komplett kommer med samme søforklaring, når de pludselig får for mange bestillinger på X10 også? De mente jo selv, at BD60-afspilleren var udgået, så de desværre ikke kunne levere til alle de håbefulde kunder, som var blevet lokket af deres slagtilbud.