Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej allesammen.

Som glad amatør håber jeg at kunne få nogle input til mit forestående tv-køb.

Galoperer udviklingen derud af, eller er teknologien blevet mere moden/inkrementel?
Jeg spørger, fordi jeg nok vil indskrænke mit budget, hvis nye teknologier som OLED eller LED forventes at revolutionere markedet i den nærmeste fremtid.

Jeg er meget facineret af den nye 3D teknologi fra Nvidia, der også skulle virke godt til film. Foreløbigt er der dog for få (og ikke mindst for små) 100 Hz monitors der kan bruges. Hvad med TV - er der nogen der kan spille sammen med Nvidias 3D-briller, eller ligger det ude i fremtiden?

Jeg forestiller mig, at et forholdsvis sikkert kort pt. kunne være Sony's W5500
TV'et skal bruges i soveværelset.
Tilslutningen er kabel-tv (ukodede digitale kanaler)og PC/mediecenter (der nok bliver udvidet med et Blueray-drev).
Billedkvaliteten er vigtig, men jeg vægter følgende parametre relativt højt: Lavt strømforbrug, stille (ingen blæsere), brugervenligt.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LED er det samme som LCD, blot med LED belysning. Det vil ikke revolutionere noget som helst.

OLED kan du nok godt skrue forventningerne ned til. Ja, det er fedt at se på, men nej, du vil ikke kunne betale det de næste mange mange år.

De 120 Hz monitors, der fungerer sammen med 3D briller, kan ikke sammenlignes med 100 Hz TV-skærme. Den første kører med ægte 120 Hz opdatering, med 120 forskellige billeder pr. sekund. Det sidste kører med 50 halve billeder, plus 50 interpolerede kunstige billeder, som på ingen måde kan relateres til den første. Nvidia kan så bruge 3D i 60 Hz, fordi 120 Hz skærmen, er hurtig nok, til at vise det dobbelte antal billeder, og derved skabe 3D effekten.
locoloko skrev:Hej allesammen.

Som glad amatør håber jeg at kunne få nogle input til mit forestående tv-køb.

Jeg forestiller mig, at et forholdsvis sikkert kort pt. kunne være Sony's W5500
TV'et skal bruges i soveværelset.
Tilslutningen er kabel-tv (ukodede digitale kanaler)og PC/mediecenter (der nok bliver udvidet med et Blueray-drev).
Billedkvaliteten er vigtig, men jeg vægter følgende parametre relativt højt: Lavt strømforbrug, stille (ingen blæsere), brugervenligt.

På forhånd tak.
Yakken har præciseret den formodede udvikling meget klart. Panasonics nye line-up vil være et bedre valg end SonyW5500 mht billedkvalitet. HTPC taler mugligvist lidt imod plasma, meeeen . . .