Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TvHomer
Min kæreste vil helst ikke have hverken side- eller underhøjtalere til skærmen, så er der nogen der kan anbefale nogle fornuftige højtalere der passer til dette tv?

Pris 1.000-2.000.

Manualen siger på side 13, at man ikke må tilslutte andre enheder end de angivne højtalere, men hvilke angivne henvises der mon til? Det kan vel ikke passe at man kun kan/må tilslutte S63 og S62, eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er alm. højttalerudgang på TV'et, så du kan for så vidt sætte hvad du vil til. Der er dog ikke nogen særlig kraftig forstærker i, så det skal også være nogle som TVet rent faktisk kan trække.
Af xcardman
til mit bruger jeg to ældre satelit højtaler til serier og tv avisen.
så det skal helt være nogle rimelig små højtaler, som ikke kræver mange watt.
til film kommer mit større anlæg i gang
Af urbananen
Og jeg har bare sat nogle ældre Sony-højttalere til, som jeg engang brugte til et mini-anlæg. Fungerer udemærket.
Så det er på sin vis bare at finde nogle som din kæreste synes om, og nappe dem. Der findes jo efterhånden en del okay satelithøjttalere.

Og elgiganten har ellers lige haft Logitech Z5500 på tilbud. Ville jo ha fungeret ganske glimrende, da der jo er optisk ud på flimmeren
Af TvHomer
Jeg ved pinligt lidt om højtalere. Optisk er det bare det bare lige ud af landevejen med et kabel fra højtalerne og ind i tv´et?

Kan jeg bruge hvilke som helst højtalere eller skal jeg have nogle specielle?

Er der noget jeg skal passe på med, jeg vil jo nødigt ødelægge det nye vidunder :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Glem det optiske output. Der kan du ikke styre volumen.

Hvis du benytter de alm. højttalerterminaler, som er på LX5090H, så kan du sætte et ganske almindeligt sæt højttalere til. MEN! De må ikke være alt for voldsomme, da forstærkeren i TV'et ikke kan trække alt for krævende højttalere.
Af crash
Jeg købte den underliggende højtaler fra Pioneer og må sige at den er temmelig imponerende.
Jeg mener ikke at den ødellægger looket på det TV her. Tværtimod.
Den laver mere et finish. Spiller virkelig godt af sådan en højtaler.
Det er sjældent jeg overhovedet bruger anlægget længere. I hvert fald mht film.
Af TvHomer
Jeg har heller ikke selv noget imod underhøjtalerne, men min kæreste foretrækker skærmen uden.

Måler man stadig højtalere i watt, og i så fald hvor mange watt bør jeg gå efter for at fjernsynet kan trække højtalerne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TV'et kan kun levere 18W ved 6Ω, så du skal vælge et sæt højttalere, der ikke kræver alt for meget.
Af TvHomer
Øh, hvordan ser jeg om højtalerne kræver alt for meget?

Husk på at jeg ved ualmindelig lidt om højtalere.
Af urbananen
Et par mindre 4-6Ω højttalere, uden for stor bas og så burde du være okay kørende.
Det er svingningerne i bassen som er svær for en lille forstærker at styre, så vælg derfor noget som ikke er stort, hvilket næsten ender sådan uanset hvad, når man har en kæreste med sans for nips-ting ;) .
Så i grove træk kan du ikke vælge nogen forkerte, så længe den forbliver kompakt. Selvom "forstærkeren" kun er på 18watt, kan den jo sagtens trække en højttaler som kan tåle eksempelvis 50watt.
Af TvHomer
OKay, så et par mindre satelithøjtalere er vejen frem?
Af Peter VTEC
Lige et tip:

Se evt. på specifikationerne, en 4ohms højtaler er sværere at drive end en 8 ohms højtaler er.

Ligeledes vil der sandsynligvis være opgivet en følsomhed på højtaleren målt i db ved 1W (normalt), her er f.eks 95db nemmere at drive end en på 85db.

Jeg vil egentlig anbefale dig at tage en tur forbi en Hifi-Klubben og snakke med dem om dine behov, jeg tror de vil kunne hjælpe dig med at finde noget
Af TvHomer
ok, tak for fif´ene, det er en stor hjælp.