Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jonse
Hej TV-entusiaster.

Jeg vil ud og erhverve mig et nyt fladskærms-tv, og i den forbindelse håbede jeg at kunne få lidt rådgivning.

Mit budget ligger på omkring 10-12.000,-.
Tv'et skal bruges til at se kabel-tv, PS3 og blu-ray.
Jeg så helst at det var forholdsvis stort - gerne 42-46¨ - men vigtigst af alt er kvaliteten. Jeg tåler ikke et billede af dårligt kvalitet, i så fald betaler jeg hellere mere for et mindre.

Det bør velsagtens tilføjes at lyd ikke skal have nogen indflydelse, da det skal afspilles på surround anlæg.

På forhånd tak for hjælpen.

Jonas.
Af RogueAgent
Jonse skrev:Hej TV-entusiaster.

Jeg vil ud og erhverve mig et nyt fladskærms-tv, og i den forbindelse håbede jeg at kunne få lidt rådgivning.

Mit budget ligger på omkring 10-12.000,-.
Tv'et skal bruges til at se kabel-tv, PS3 og blu-ray.
Jeg så helst at det var forholdsvis stort - gerne 42-46¨ - men vigtigst af alt er kvaliteten. Jeg tåler ikke et billede af dårligt kvalitet, i så fald betaler jeg hellere mere for et mindre.
I den budgetrange er Panasonic 42V10 (42") nok det bedste bud - det ligger godtnok til 12.500 +/- de fleste steder, men det er svært at slå omkring det nævnte prispunkt.

Skal det være større og holde sig omkring det prispunkt er LG 50PS8000 et bud - det er dog noget mere modtageligt for image retention end V10, så hvis du gamer meget kan det være et problem.
Af Jonse
Tak for dit bidrag, RogueAgent!

Ved nærmere eftertanke (og lidt opmåling) bør TV'et nok ikke være større end 42¨tommer. Det vil blive set fra en afstand på 2-3 meter, og så er størrelser over 42¨vel i overkanten?

Er Panasonic 42V10 "the thing"?

Umiddelbart har jeg en fornemmelse af, at nogle Sony modeller også leverer rigtig meget kvalitet til pengene?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er stadig V10. Den er anmeldt her på siden.
Af RogueAgent
Jonse skrev:Tak for dit bidrag, RogueAgent!

Ved nærmere eftertanke (og lidt opmåling) bør TV'et nok ikke være større end 42¨tommer. Det vil blive set fra en afstand på 2-3 meter, og så er størrelser over 42¨vel i overkanten?

Er Panasonic 42V10 "the thing"?

Umiddelbart har jeg en fornemmelse af, at nogle Sony modeller også leverer rigtig meget kvalitet til pengene?
Tjaaah, som du uden tvivl har bemærket hvis du har tilbragt lidt tid i dette forum og andre lignende, f.eks. recorder.dk, så er der en veritabel religionskrig mellem plasma og lcd TV.

Begge teknologier har deres fordele og ulemper, men en af de oftest tilbagevendende argumenter for ikke at vælge plasma er risikoen for burn-in. Denne risiko er blevet langt mindre de sidste par år, og ifølge mange af de meldinger der lyder rundt omkring er det nærmest umuligt at fremprovokere det på V10.

Generelt har (bedre) plasma tv mere korrekt gengivelse af billedet end de fleste LCD tv - dermed ikke være sagt at der ikke findes gode LCD tv, men de koster forholdsvis mere end plasma hvis man vil opnå samme billedkvalitet i samme skærmstørrelse.

Toppen af poppen er stadig Pioneer, i det omfang skærmene overhovedet er til at opdrive, men den sidste generation fåes ikke mindre end 50", og ligger noget over dit budget. De to "næste" er Panasonic V10 som koster ca 12,5k for en 42" og op mod 16-17k for en 50", og Samsung B850/855, som ligger omkring 14-15k for en 50" (fås ikke mindre).

Sony er ikke det værste valg hvis det skal være lcd, men du får ikke tilnærmelsesvis samme billedkvalitet som med V10 i samme pricerange, efter min mening.
Af RogueAgent
Jonse skrev:Ved nærmere eftertanke (og lidt opmåling) bør TV'et nok ikke være større end 42¨tommer. Det vil blive set fra en afstand på 2-3 meter, og så er størrelser over 42¨vel i overkanten?
Det handler nok meget om smag og behag, og måske hvad man er vant til. Jeg er fornylig gået fra 28" til 50", og sidder stadig de samme 2-3 meter fra skærmen som jeg hele tiden har gjort. Det tog ca. 10 minutter at vænne mig til det større billede.
Af Kim Jones
Plasma vs. LCD: Grunden til at jeg i øjeblikket overvejer LCD er at lyset fra stuevinduerne ikke bliver spejlet i skærmen, som de gør på plasma. Er det ikke generelt at der er meget genskær på plasma og ikke på LCD eller tager jeg fejl?
Af RogueAgent
Kim Jones skrev:Plasma vs. LCD: Grunden til at jeg i øjeblikket overvejer LCD er at lyset fra stuevinduerne ikke bliver spejlet i skærmen, som de gør på plasma. Er det ikke generelt at der er meget genskær på plasma og ikke på LCD eller tager jeg fejl?
Der er generelt mere genskin på plasmaskærme end på LCD, simpelthen fordi frontglasset netop er glas i stedet for plastic.

Genskinnet er ikke større end på "gamle" CRT apparater - men da skærmene er større virker det selvfølgelig som mere.

Der er normalt en antirefleksionscoating på glasset på plasmaskærme, hvor effektivt det er (og hvor generende brugere synes genskin generelt er) er forskelligt.

Nogen LCD skærme har dog også glasfront, og har derfor ligeså meget genskin som plasmaskærme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mange nyere LCD skærme har desuden glossy coating, som typisk giver mindst ligeså mange reflektioner. Dem skal du nok styre udenom.