Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er den "lykkelige" ejer af en pilfinger af en knægt på 3 år, som mente han skulle eksperimentere med at sætte et klistermærke fast midt på min nyerhvervede fladskærm, og vel at mærke et klistermærke, der sidder rigtig godt fast.

Efter på behørig vis at have aflivet kægten :D , forsøgte jeg med en fnugfri klud i både tør og lettere fugtig udgave at fjerne det forbandede klistermærke, men jeg tør ikke at være for voldsom og mærket sidder som nævnt ret godt fast, hvilket jeg har konstateret på de andre steder han har sat mærker mage til. Jeg har konsulteret apparatets brugervejledning, men ud over en medfølgende klud til at rengøre rammen med, står der intet om hvordan man kan/må behandle skærmen.

Mit spørgsmål er derfor: Er der nogle af jer herinde, der har et godt bud på hvordan jeg kan få fjernet det forbandede mærke uden at skade skærmen?
Af abis
Lampeolie er et godt middel til at fjerne klistermærker. Jeg ved dog ikke om det kan skade din skærm. :s
Af BrianH
abis skrev:Lampeolie er et godt middel til at fjerne klistermærker. Jeg ved dog ikke om det kan skade din skærm. :s
Man kan også bruge benzin, acetone, cellulosefortynder, m.m. Men mon ikke han vil vide, hvad der IKKE skader skærmen? :)

Jeg ved det ikke, men ville ikke selv være bange for at prøve mig frem forsigtigt med sprit. Hvis det er en plasma med glasfront, vil sprit ikke skade
Af JohnGO
BrianH skrev:
abis skrev:Lampeolie er et godt middel til at fjerne klistermærker. Jeg ved dog ikke om det kan skade din skærm. :s
Man kan også bruge benzin, acetone, cellulosefortynder, m.m. Men mon ikke han vil vide, hvad der IKKE skader skærmen? :)

Jeg ved det ikke, men ville ikke selv være bange for at prøve mig frem forsigtigt med sprit. Hvis det er en plasma med glasfront, vil sprit ikke skade
Det er et Samsung LCD (LE40A866).
Af RogueAgent
Prøv at varme klistermærket op med en hårtørrer - det blødgør i de fleste tilfælde limen og gør det nemmere at fjerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Men pas på med at få den for tæt på! Fronten på et LCD panel er blød plastic.
Af RogueAgent
Good point - jeg havde ikke set det var et LCD. O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad med at lægge skærmen ned, og prøve at bløde det op med lidt vand.
Af BrianH
Jeg holder stadig på sprit der jo er en alkohol og ikke opløser plastik som f.eks. acetone og cellulosefortynder (som man selvfølgelig ikke må bruge).

Har renset min Lacie computerskærm med brillerens i flere år, uden det kan ses. Lidt sprit eller brille-rens på en blød klud, og skærmen er som ny.

Lad være med at bruge vand, knofedt og en gammel grydesvamp, det vil bare ridse skærmen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Knofedt vil skade skærmen, ja, men vand har så afgjort ikke potentiale til at gøre mere skade end sprit. Sprit skaber stress i plastic - det er rimelig veldokumenteret, og jeg har selv lavet forsøg med det under min uddannelse - men hvor meget stress det skaber, er så en anden sag.
Af RogueAgent
Er fronten helt glat (som glas) eller er den nubret..?
Er den HELT glat kunne man muligvis prøve at bruge sådan en skraber man bruger til at fjerne fastbrændt snavs fra keramiske kogeplader.

Glarmestre og malere bruger ofte barberblade når de skal fjerne klistermærker eller malingsrester fra vinduer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skraberen er jo nærmest et barberblad, og jeg ville personligt aldrig forlade mig på, at jeg havde fingerfærdighed til at undgå at ridse den meget bløde plastic på LCD-panelet.
Af tarok
Man må ikke bruge sprit, cellulose, det opløser plastik og blegner så det sorte bliver gråligt.

Derimod har jeg selv gode erfaringer med Petrolium, som er meget olieholdigt og blødgør limen på klistermærket. Efterfølgende tører jeg efter med en klud opvredet i varmt vand.
Ulempe: Petrolium lugter desværre, så flere gange aftørring med fugtig klud nødvendigt.

Erfaring: Fjerner årligt store mængder klistermærker på edb-udstyr
Senest rettet af tarok 28 jul 2009, 11:37, rettet i alt 2 gange.
Af RogueAgent
yakken skrev:Skraberen er jo nærmest et barberblad, og jeg ville personligt aldrig forlade mig på, at jeg havde fingerfærdighed til at undgå at ridse den meget bløde plastic på LCD-panelet.
Fair nok - jeg har aldrig haft et LCD tv, så jeg ved ikke hvor stor forskellen er.

Jeg har dog engang brugt et barberblad til at fjerne flueklatter fra en computermoniter (LCD), og det var der ingen problemer i - men det er selvfølgelig også en anden størrelse skærm.