Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fjendbo
Hej

Mine forældres TV brændte af for et par dage siden, og de ska' derfor ha' et nyt .. Kravet er, at der er DVB-T, DVB-C og DVB-S tuner og MPEG-4 i.. Størrelsen må gerne være 40"+ og muligvis Full HD opløsning, og prisen må gerne holdes nede, da vi ikke står så økonomisk stærkt i øjeblikket..

Vi har selv fundet frem til dette Philips, men som det ser ud, er der ikk DVB-S tuner i:
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=514334
http://www.consumer.philips.com/consume ... FL5604H-12

Elr er DVB-S standard siden det ikk står der?.. Vil i hvert fald gerne ha' hjælp til et TV med ovennævnte krav :)

På forhånd tak.
Af dieseldk
Har de virkeligt brug for dvb-t, dvb-c og dvb-s?
Af Fjendbo
Nej, men de vil gerne ha' muligheder.. Hva' enten det er parabol, fiber, Canal Digital osv..
Så de er mest muligt fri for at ha' ekstra bokse til at stå .. Men det ka' være, at det slet ikk ka' lade sig gøre, inden for en rimelig prisramme? ..
Brugeravatar
Af truehorses
Det var forholdsvis mange krav specielt når det primære krav er at holde prisen nede.....

Og hvad er egentlig en billig pris...alt er jo relativt...Men er det
i det lag Phillipsen huserer bliver det umådeligt svært...

Først er det Full HD - Glem det - I den størrelse er det ligegyldigt
Derefter vurder lige på de tunere....hvad er det reelle behov....

også derefter kan vi jo så råde og vejlede derfra....
Af Fjendbo
Hvis vi ka' holde os på en pris på højst 6.000kr... Ka' nok godt se, at alle de tunere nok ikk ka' lade sig gøre, men så vil jeg gerne ha' forslag.. Kravet er så bare, at den ska' være klar til det nye signal og HDTV, hvilket vel vil sige, at der ska' være MPEG-4 ..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HDTV kræver ikke MPEG4, hvis du er klar til at have en boks stående. HDTV kræver basalt set kun, at dit TV har den rette opløsning, samt en HDMI-port for at vise HDTV - givet, at du som sagt kan leve med en ekstern boks.

Hvis du vil være klar til "det nye TV-signal", som Boxer kalder det, så skal du kun have en DVB-T tuner med MPEG4 understøttelse, hvilket gør dig i stand til at se digitalt TV via en stueantenne.

Vi har en liste over TV vi anbefaler, hvor du nok skulle kunne finde en model der passer til dit budget:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

X10 fra Panasonic var nok det åbenlyse valg.
Af Fjendbo
Vi er vidst så småt noget frem til et Panasonic TX-P42S10E, hvilket jeg går ud fra, er et rimelig godt valg til prisen.
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=498904

Har dog lige et spørgsmål. Ka' se, at der står, at den har en opløsning på 900 linier til still-billeder, hvorimod f.eks G10 har 1080 linier. På hvilken måde påvirker det billedet?

Og hvordan er det med fragt/PostDanmark og plasmaskærme?.. For de ska' vel transporteres stående
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sikke en popsmart produktbeskrivelse med en masse meningsløs talgymnastik. Skærmen er på 1920x1080 punkter, dvs. det samme som G10.
Af Fjendbo
Hehe, mange tak for svar :) .. Det blir' sq nok en Panasonic TX-P42S10E så. Burn-In er næsten ikk eksisterende i dag, vel? .. Men er det alligevel en god idé, at fx vise hurtigt skiftende farver de første timer?.. for li'som at "brænde den af", elr hvad man nu siger.. I hvert minimere risikoen for Burn-In ..
Af Fjendbo
Nu er Panasonic'en bestilt .. Så ville jeg lige høre, om der er nogen, der har nogle kalibreringsindstillinger til den? .. Ved godt, at den er forholdsvis ny, men ville lige høre alligevel..
Hvis ikke, ka' jeg så bruge anbefalede indstillinger til andre Panasonic TV, som et hint? ..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er lidt speget mht. indstillingerne, da den reelt ligner en X10 mere end G10. Du kan prøve med vores indstillinger fra begge tests og se hvad der ser bedst ud.

Og nej, burn-in er ikke noget problem, med mindre du vælger at lade din DVD-menu stå i flere dage af gangen.
Af Fjendbo
Tak for det :) .. Jeg prøver mig frem, når det kommer ..