Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HenrikAppel
Hej med jer alle.
Jeg har lige købt et panasonic TX-P42GA11. I det tv sidder der et optisk stik. Hvis jeg køber et optisk kabel, og føre det ned til min nad T760 surround forstærker, vil jeg så have surround i højtalerne. Ja undskyld men jer er ikke så stærk i dette.
Af HenrikAppel
Hmm det er da ikke her man skal hente hjælp til sine problemer?????. Er der virkelig ikke nogen der ved hvad der skal til??? prøver lige at oprette en tråd på Hifi4all.dk
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Måske fordi der er mange ubekendte i dit spørgsmål.

Den optiske lydudgang er jo bare en måde at få det signal der tilføres apparatet (eller som er i selve apparatet f.eks. fra DVB-T eller DVB-C) ud igen.

For at det skal komme ud som surround, skal lydsignalet i sin natur også indeholde surroundsignaler, enten analoge eller digitale.

Men for at svare på dit spørgsmål. Du får det ud af apparatet som der kommer ind i det. Hvis du altså har tilsluttet en Blu-Ray-afspiller via HDMI, vil du få et DTS- eller DD-signal ud af tv'et. Hvis du ser Canal Digital hvor der sendes et DD-signal, vil du ligeledes få det ud via den optiske udgang.

Hvis du vil have et mere specifikt svar, må du skrive lidt om hvilket udstyr du har og hvordan det er forbundet.
Undskyld men jeg blev bare lidt stresset over at der ikke var nogen der kunne hjælpe.
Her er en mere detaljeret forklaring:
Mit tv Panasonic TX-P42GA11 er sat op på stativ. Jeg har en surround forstærker Nad T760 hvor jeg har koblet mine 4 højtaler til+1 center 5.1 Jeg har en LG dvd/hd optager som er forbundet med et hdmi kabel, samt med et antennestik
Nu vil jeg gerne have det sådan at jeg uanset om jeg vil se tv kanaler eller se dvd/mediacenter kan få det til at sende lyden ud i surround. Hvordan gør jeg det smartest muligt, kan jeg bare kører optisk fra tv over i forstærkeren og så afspille lyden derfra eller skal jeg til at kable alle mine enheder ????? ps. jeg har yousee
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Hvis din forstærker har HDMI-indgang/udgang, er det nok det smarteste blot at forbinde dvd og andre enheder til den og et HDMI-kabel fra forstærker til tv. Ellers vil den optiske lydudgang også kunne fungere som du ønsker. Du kan få billige optiske kabler hos www.av-cables.dk - jeg har lige selv bestilt et på 1,5 meter til 25 kr. Noget billigere end de ca. 200 jeg betalte for nogle år siden i en FONA for et 1 meters kabel.
Af HenrikAppel
Mange tak...Min forstærker har ikke HDMI stik så jeg satser på det optiske. Jeg smutter ud og køber et optisk kabel i dag, og glæder mig til at hører det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skal lige tilføjes, at du ikke kan hive HD lyd ud af den optiske udgang på dit TV. Så vidt jeg kan se i specifikationerne for G10 (ikke G11), så understøtter den optiske udgang "kun" Dolby Digital og DTS.
Af HenrikAppel
yakken:
Hvordan får jeg så surround lyd fra
tv til forstærker
Dvd til forstærker
Radio til forstærker
Computer til forstærker
Af RogueAgent
Det Yakken mener er at du ikke kan få DTS-HD og Dolby TrueHD via optiske kabler - men da du ikke har en blu-ray afspiller er det heller ikke aktuelt.

Du burde kunne forbinde alt til TV'et, og så sende lyden videre via den optiske udgang på TV'et, men om det giver problemer omkring 2.0/5.1 lydoverførsel ved jeg ikke. Jeg kunne forestille mig at TV'et muligvis downmixer et evt. 5.1 signal til 2.0, og det så er det der kommer ud af den optiske udgang.

Personligt ville jeg forbinde alle de nævnte enheders lydudgange direkte til forstærkeren, og billedudgangene til TV'et.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Da du ikke har en Blu-Ray-afspiller, er det ikke noget problem at du ikke får understøttelse af HD-lydformaterne. 2.0/5.1-lyd bør ikke være et problem da du sikkert kan indstille tv'et til at udsende lyden via den optiske udgang som 'bitstream' - derved skulle signalet være bevaret.
Af Kratz
Jeg er enig i det bedste vil være at forbinde alle enhederne til receiveren snarere end TV'et (det lyder som en lidt kluntet løsning i mit hoved, og jeg tvivler på TV'et kredsløb er særligt velegnede til lydoverførsel uden særligt kvalitetstab).
For det meste benyttes den optiske udgang i TV'et til at få TV lyden ud over anlægget når man ser TV, snarere end de højtalere af tvivlsom kvalitet der er indbygget i TV'et.
DVD lyd sendes derimod normalt direkte fra DVD'en til receiveren.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Jeg har nu selv prøvet at forbinde det således at PS3 går til mit tv, og derfra optisk ud til forstærkere. DD 5.1-signalet bibevares IKKE. Det er nok det samme på et Panasonic-tv.
Af tvkartoffel
Jeg ville foretrække at forbinde f.eks. en DVD afspiller sådan at der både går et digitalkabel til forstærkeren (fra DVD) og et HDMI (fra DVD) til TVet. På den måde er du ikke tvunget til at tænde forstærkeren for at se en DVD film og du er ikke tvunget til at tænde for TVet for at høre en CD. Dette gælder naturligvis også for mediacenter eller lignende.

Dette er muligt så længe du ikke har en Blu-ray afspiller. Med Blu-ray skal du forbinde afspilleren med forstærkeren via HDMI og forbinde forstærkeren med dit TV via HDMI, da man ikke kan sende DTS-HD og Dolby TrueHD gennem en almindelig digitalforbindelse (SPdif eller TOSlink). Det virker m.a.o kun via HDMI.

En anden ting er at enkelte TVprogrammer har Dolby surroundkodet lyd, som du kan modtage hvis du ser digitalTV. SVT 1 og SVT 2 bruger dolby lyd. Dette Dolbykodede signal vil du så vidt jeg kan se i manualen til model G10 (som vist nok er nær identisk med model G11) kunne sende til din surroundforstærker via digital out (optisk digital udgang).
Under alle omstændigheder er digitaludgangen på dit TV en nem måde at få TV-lyd ud i dit lydanlæg, hvad enten det er surround eller ej. De er heller ikke ret dyre. Bare se her.

http://www.av-cables.dk/optisk_digital_ ... bel_41_da/

Du kan roligt vælge de billige hvis du er ligeglad med "lækkerhedsfølelsen". Der er i mine ører ikke nogen hørbar forskel.
Af Kratz
tvkartoffel skrev:Jeg ville foretrække at forbinde f.eks. en DVD afspiller sådan at der både går et digitalkabel til forstærkeren (fra DVD) og et HDMI (fra DVD) til TVet. På den måde er du ikke tvunget til at tænde forstærkeren for at se en DVD film og du er ikke tvunget til at tænde for TVet for at høre en CD. Dette gælder naturligvis også for mediacenter eller lignende.
Det afhænger af hvilken surround receiver du har. Mange nyere receivere giver mulighed for at passere billedet gennem receiveren selv om den er slukket.
Den med at skulle tænde TV'et for at høre CD forstod jeg ikke lige? Var det ud fra devisen om at køre al lyd gennem TV'et?
Som tidligere nævnt kan det på ingen måde anbefales!