Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af arthur
Jeg har investeret i ovennævnte skærm, og har kun haft den et par dage, så jeg har ikke for alvor fået leget med den.
Men indtil videre er jeg rigtig godt tilfreds med den :p

Jeg har skærmen tilsluttet en el-måler, og forbruget i tændt tilstand er nogenlunde som foreskrevet i Sony's angivelser.
MEN forbruget i standby er 11 watt, og min manual siger 0,4 watt (en overskridelse på 2500%).

Er der nogen der ved, hvad der kan være årsag til dette?

Jeg har ikke funktionen hurtigstart slået til (den skulle lægge ca 20 w til standby forbruget.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvilken elmåler bruger du? Hvis ikke elmåleren kan tage højde for den fase en switchmode strømforsyning introducerer, så vil den konsekvent måle forkert, ligesom du beskriver det her. Vi har haft adskillige indlæg, der handler om det samme, hvor synderen har været en dårlig elmåler. Elmåleren fra Elsparefonden måler korrekt (SparOmeter) og kan lånes på biblioteket.

Alternativt, så kunne det tænkes, at dit TV holder liv i sine tunere, hvilket kan bruges hvis man har en optager stående, som har behov for at bruge tuneren. Dette skulle kunne ordnes via menuen, hvis det er tilfældet.
Af arthur
Det er en billig måler fra Bilka. Men den måler korrekt, når jeg tester på en almindelig lampe, men den har selvfølgelig heller ikke den switchmode strømforsyning du omtaler.

Jeg låner en ordentlig måler på biblioteket, og vender tilbage senere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En lampe pulser jo heller ikke strømmen, og har slet ikke nogen strømforsyning (det er jo en on/off knap), så dét er nok ikke den bedste sammenligning. Det er et udpræget problem, at elmålere ikke kan finde ud af det med switchmode-forsyningerne - også når det kommer til spareskinner, som jo essentielt fungerer på samme måde. Hvis skinnen ikke kan holde styr på fasen, så virker den simpelthen ikke.
Af arthur
Nu har jeg været på biblioteket og lånt en el-kuffert.

Når skærmen slukkes falder forbruget til 11-13 watt, og efter 10-20 minutter falder forbruget yderlige ifølge måleren til 0,0 watt.
Da skærmen er angivet til at bruge 0,17 watt i stand-by, kan jeg vel så konkludere, at el-måleren fra biblioteket heller ikke kan måle forbruget i en switchmode strømforsyning ordentligt.

Konklusionen må være, at forbruget i stand-by falder kraftigt efter 10-20 minutter. Om det faktiske forbrug er lig det i manualen opgivne, ved jeg så ikke. Men pyt nu med det - jeg er stadig SUPER GLAD for skærmen :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, dit TV holder liv i visse af komponenterne i X antal minutter, hvorefter det slukker helt. Hvis du kan måle 0 W, så er det nok rimelig tæt på de 0.1 W vi målte i vores test:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1239889891

Jeg husker ikke om der er en indstilling, hvor man kan få den til at slukke helt med det samme.