Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

O-O hej jeg er ny her og prøver første gang her at spørge om der er nogle der kan hjælpe med nogle gode råd til køb af nyt tv.

jeg er blevet meget intereseret i samsungs led tv, det der hedder 7070. der er internet tv i der kan streemes direkte fra trådløst netværk til tv og det har 1000 siders teksttv , det er smalt og har et flot design, og så bruger det meget lidt strøm.
når jeg så læser diverse anmeldelser bla her på siden så bliver jeg i tvivl ,jeg vil gerne have et tv der er fremtidssikret og som har så mange features som muligt uden at skule sætte en hel masse ekstra udstyr til selvfølgelig også beste value for the monney så når man ikke har det mindste forstand på fladskærme er det ikke nemt. jeg er lidt teknisk minded så jeg går ikke af vejen for et tv der er lidt kompliceret i opsætning.bare det ikke er det i brug
håber der er nogle der har nogle guldkorn O-O
Af dalberg
O_O jeg har læst anmeldelserne og bliver kun forviret den er rodet og er om flere størelser og er næsten kun fokusseret på billedkvalitet og ikke på div feeatures og stømforbrug
jeg leder efter et tv det er til en almindelig familie med et meget normalt tv forbrug samt med trådløst internet og et lavt strømforbrug.
vi er ikke eksperter det må da være muligt at der er nogle der kan give en direkte købsanbefaling på et tv der opfylder disse krav 8)
Brugeravatar
Af truehorses
Jo jo da...

Men du spørger på et site hvor 90% af medlemmerne går efter den ypperste billedkvalitet fremfor andet gejl....

Derfor får du naturligvis også dette indtryk....

Nu er der jo ikke noget ivejen for at have et godt billede.....

Syntes du skal overveje et stører tv...Trenden går imod stører skærme...
Optimal og anbefalet se afstand til en 50" fladskærm er idag 2½-3 meter set udfra HD problematikken...Sidder selv 3½ meter fra og kunne ikke drømme om en mindre skærm...

Panasonic 42" V10 plasma
Panasonic 50" V10 Plasma ( der er en her på sitet der sælger en billigt pt til 12 kilo. )

LG50PS8000 Plasma fåes til 10-11 kilo

Panasonic 42" G10E fåes fra ca 8 kilo

LG42PQ6000 Plasma fåes til ca 6 kilo
Panasonic 42" X10Y Plasma fåes også til ca. 6 kilo
begge er udmærkede tv til allround brug....og skulle dække
jeres behov....også er der jo lidt til noget dvd/lyd hvis ?????

Alle anbefalede tv er af typen Plasma....Kan ikke råde og vejlede på LCD
kender simpelthen ikke modellerne godt, men kan henvise til anbefalingslisten, hvor modeller fra Samsung og Sony nok er de mest anbefalelsesværdige
Af dalberg
ok jeg må så søge et andet sted jeg troede at jeg ville kunne få et råd her til køb af tv men det er ok jeg søger bare andre steder og de foereslåede tv har et for stor strømforbrug typisk 200w mit gamle tv jvc 28" crt bruger 150w og jeg ved godt et de foreslåde tv er større men det er ikke nogen gevinst at få et tv der bruger mere strøm i disse tider jeg vil også have de features der er i samsung tvet men jeg takker for hjælpen? og søger andet sted
Brugeravatar
Af truehorses
Et plasma`s strømforbrug falder typisk 30 % hvis man justerer sit tv ordentlig jvf. diverse anbefalinger herinde...

Det nævnte tal er max... ved fuld skrald på alle niveauer....

LCD bruger minimalt mindre strøm hvis overhovedet mindre...
efter kalibrering altså
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bliver hurtigt sur, hva? Vi kan sagtens give dig andre bud, men hvis du allerede har søgt nye græsgange, så gider jeg ikke spilde min tid...
Af dalberg
nej jeg er ikke sur jeg konstaterede bare at jeg ikke fik de svar som jeg kunne bruge og ja jeg har stadig brug for råd til at købe et tv så endelig jeg er bestemt intereseret
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet er, at du allerede har angivet en hel række ting som lyder som "must haves", men som er ret specifikke for Samsungs TV. Der er ikke ret mange TV, der har mulighed for at surfe direkte fra skærmen, har en fungerende DLNA, og samtidigt bruger under 100 W i effekt. Hvis det er alle disse ting du vil have, så har du jo valgt TV på forhånd.

Vi går mest op i billedkvalitet herinde, idet filosofien er, at selvom ét TV kan gøre nogle af alle disse ting OK, så kan det så afgjort ikke gøre det hele til UG. Og fremtidssikret er et ord du godt kan slå ud af hovedet med det samme. Der findes ikke noget TV der er fremtidssikret - du kan risikere at man opfinder MPEG6 i morgen, og at alle TV-selskaberne proklamerer at de vil skifte til dét inden udgangen af år 2012. Der findes ingen garantier. Derfor ser vi ikke dét at skulle tilkøbe eks. en digitalboks ved siden af, som et problem. Hellere have et ordenligt billede, og skulle supplere med et ekstra kabel mellem TV og mediecenter/TV-boks/symaskine/... end have et middelmådigt TV, som har en masse features, der var fede i juli år 2009.

På samme måde, så er der ikke nogen producent, der laver en perfekt DLNA tilgang (netværk), selvom Samsung er blandt de bedste i øjeblikket. Vi har skam fokuseret på denne del af Samsungs TV, men du finder det blot i anmeldelsen af deres plasma-model i stedet:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1245146937

Jeg synes det er helt fint, at du er en miljøbevidst TV-seer, men at lade effektforbruget diktere hvad du vil købe, stiller dig ret dårligt mht. valgmuligheder. Samsungs pt. bedste TV, B850, bruger ca. 210 W efter indstilling, hvilket er ganske hæderligt for så godt et TV. Du får langt mere for dine penge ved at smide dem efter denne plasma-model, end ved at tage deres B7000-serie. Samtidigt får du ca. det samme slanke design, og alle de features du jo efterspurgte.

Lad os sige, at du bruger dit TV 4 timer om dagen, 365 dage om året, og at du bor på Østerbro i Kbh. Du betaler da ca. 250 øre/kWh, og med et TV, der sluger 200 W, vil du da betale 720 kr. inkl. afgifter om året. Med et LED TV vil du betale ca. halvdelen. Uden at skulle udtale mig om din økonomi, så vil jeg mene, at man skal sidde lidt stramt i det, for at lade 400kr/året bestemme, om man tager et middelmådigt eller et rigtigt godt TV... Blot min personlige mening.
Af dalberg
nej jeg har ikke låst mig fast på noget tv og de omtalte features er ikke must have de er nice too have og er bestemt en faktor når der skal vælges tv nu har jeg læst anmeldelsen af samsungs 7000 serie her på sitet og den er jo bestemt en positiv anmeldelse på dette tv men igen er det en 50" og den har jeg ikke plads til og hvad angår strømforbruget kan jeg godt se logikken i dit regnestykke hvad angår samsung er jeg nok lidt et offer for en god reklamekampagne jeg har altid været til plasma tv men er igennem de reklamer der har været blevet intereseret i lcd men ikke mere end at jeg kan flyttes
hvad er dit bedste bud på en 40"-42"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er B850 jeg linkede til før, for lige at holde styr på det. Plasmamodellen tilhører nemlig ikke 7000-serien. Den ligner blot.

Hvis du ikke kan få plads til B850, så ville jeg se på det Panasonic V10, der allerede er nævnt af andre her i tråden. Vi har også anmeldt dette. Desværre er DLNA funktionen ikke perfekt, og internetdelen er ret mangelfuld. Du får dog stadig alle de nødvendige tunere og billedet er meget godt.

Slår pengene ikke til V10 er G10 også et bud. Personligt ville dog forsøge at få råd til V10 - ikke mindst pga. designet.
Af dalberg
så er der købt nyt tv og det blev det jeg havde startet med samsung led 7070 40" 13000 kr.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tillykke med købet, selvom vi åbenbart ikke kunne bidrage med ret meget herinde... :)
Af dalberg
jo det kunne i, den anmeldelse der er her på sitet er udybende og meget informativ og det er egentlig den som jeg har brugt mest til at bestemme mig og så har jeg været ude og kigge på de tv som i forslog og prøvet om jeg kunne se de store forskelle og jo der var forskelle men ikke så store at de opvejede de software ting der er i samsung som jeg ser der er der flere ting i det at købe et godt tv brugervenlighed billede software pris design og det er alle de ting der skal passe sammen for jer som søger det perfekte billede er det det eneste der tæller eller næsten det eneste jeg takker for hjælpen