Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MD
Jeg har i et stykke tid gået og overvejet at købe en ny fladskærm til mit værelse. Værelset er 12 m2 og jeg skal sidde 1.5 - 2.5 meter væk fra fjernsynet. Det skal sidde på væggen. Jeg har oprettet et emne herinde tidligere, og der forslog de fleste, at Panasonic X10Y var det bedste i prisområdet, og at det dækkede mine behov. Jeg regner med at købe det på 42".

Der er nu gået lidt tid siden, jeg oprettede det emne, og jeg vil lige være sikre på et par ting, før jeg går ud og køber fladskærmen.

1. Er der kommet en ny skærm til omkring samme pris, som er bedre end X10Y, eller er X10Y stadig et af de bedste køb i den pris? Er der evt. et andet fjernsyn til samme pris som er ligeså godt, men bare med et andet design, for X10Y'erens design er ikke det kønneste efter min mening.

2. Er der nogle der har erfaringer med om et 42" er for stort til et værelse på kun 12 m2, og om 1.5 - 2.5 meter er langt nok væk at sidde fra fjernsynet?

3. Jeg har læst noget om Burn-In ved plasma tv. Så jeg vil lige vide: Er det noget der sker tit, og hvis man bruger de råd fra jeres guide her på siden, hvad er chancen så for at det sker?

4. Man kan få X10Y på Cinemagic, og jeg har læst herinde i et emne, at de også har godt support osv. De har en forsikring derinde til 800, som varer de næste 4 år. Er der nogle af jer, som har erfaring med denne forsikring? Er det noget man vil komme til at få brug for, eller er det bare spild af penge de fleste tilfælde? Og de skriver den dækker pixelfejl, hvad er det?

5. Det skal hænge på væggen, så ang. ophæng vil jeg lige vide, om det følger med eller om det er noget man skal købe seperat, hvis man skal, er der så noget nogle vil anbefale til en billig pris?

På forhånd tak.
Af Ponduus
1. Der er ikke kommet noget nyt på markedet. Hvis designet ikke er dig, så kunne du kigge lidt på nogle af LG's modeller.

2. Jeg vil mene det er passende. Selvfølgelig ser analog ikke godt ud på 1,5 meters afstand.

3. Burn-in er noget nært ikke eksistenrende længere. Der skal mishandling til.

4. Det er vil op til dig selv om du vil være forsikret yderligere, end de to år. Jeg ville personligt ikke vælge en ekstra forsikring, da jeg ved at jeg skifter tv jævnligt.

Pixelfejl er hvis nogle af de små prikker, som udgør et tv billede, ikke er i orden. De kan enten være døde (lyser ikke) eller vise en forkert farve konstant.

5. Der følger ikke noget med. Du behøver ikke købe det dyreste af det dyreste tv-ophæng. Prøv at tage hen i din nærmeste tømrehandel eller lignende. De burde have et eller andet :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan pt. få Panasonic 42PZ85 til 5000 kr. i Expert (så længe lager haves). Den vil være et bedre køb, hvis du ikke har brug for DVB-C tuneren.
Af JLA_DK
Det er måske også værd at nævne at PZ85 heller ikke har MPEG4 DVB-T tuner som X10 har... Men hvis du ikke bruger alm. antenne er det jo ligegyldigt.
PZ85 er et kanon fjernsyn, især til den pris. Jeg har selv haft det og var rigtig glad for det. Personligt ville jeg vælge det fremfor X10 hvis du kan leve uden de ekstra tuner faciliteter.
Af MD
Jeg har bare en normal antenne, og jeg regner ikke med, vi får kabel hjemme ved mig. Men vi skal vidst have det der fra Boxer. Så vil det så være bedre med X10Y?
Af Ponduus
Ja, det vil det. Du kan også klare dig uden MPEG-4 men så skal du have en boks ved siden af.