Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mortnemj
Hej

Er der en af jer kyndige der kan se hvilket af disse fjernsyn der er bedst:

Samsung LE46A567 eller Philips 47PFL5604H

Samsungen har kan jeg købe for 7000 kroner mens Philipsskærmen løber op i 8000 kroner.

Håber at der er nogle der kan foreslå det ene frem for det andet eller noget helt tredje :-)

Mvh.
Morten
Af mortnemj
Må jeg spørge hvordan det er bedre? Kan se at det ikke er Full HD og har en dårligere kontrast...på hvilke punkter er det bedre udover selvfølgelig størrelsen :-)
Af Ponduus
Du har lavet en klassisk begynder fejl ved tv-køb. Du har set dig blind på specifikationerne :)

Du kan rent ud sagt ikke bruge dem til noget.

Du kan finde massevis af tests (også herinde) som beskriver billedet på X10 og G10 som det bedste til prisen. Men du burde først og fremmest tage ud og kigge tv. Og se så mange som muligt.

Du kan ydermere finde masser af hjælp i de forskellige artikler her på siden.

En købsguide
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Af mortnemj
Okay...men forstår det bare ikke helt så, hvis man ikke kan bruge specifikationerne til noget.

En opløsning på 1920x1080 må da være bedre....kontrasten ved jeg godt man kan måle på flere måder.

Men ingen der ved noget om de to fjernsyn? Hvilket er bedst eller er Panasonics bedre selvom det ikke er Full HD??
Af red_martians
Opløsningen har noget at gøre med detaljeringsgrad, men i den grad også med sideafstand.
Et 40-42"fjernsyn med fullHD vil dit øje reelt først kunne registrere detaljerne under 1½m. også er kravet selvfølgelig at du ser fullHD-materiale.

En anden ting man ikke kan beskrive er ægtheden i farvegengivelsen, skarphed og opskalering, og her plejer panasonic at være førende mellem 5- og 10-tusinde kroner. Og det er meget svært at beskrive hvor gode de egenskaber er på papir.
Af stroem
ja nu hænger jeg lige på her hvor nogen tilsyneladende har check på tingene:o ser selvfølgelig også på spec og andre anbefalinger her på sitet.
Har også fokuseret meget på full hd, da jeg vil være sikret de næste år. Og 100 hz. Læst meget om panasonic, men tv skal placeres hvor lyset den ganske dag står ind mod skærmen. og så er der det burn halløj. mvh
Brugeravatar
Af truehorses
Kan virkelig anbefale at man som ny bruger læser lidt af grundmaterialet her på flatpanels.dk... her vil du finde ud af hvor dan det forkerte billede ser ud, hvorfor Full HD er ligegyldigt på skærme mindre en 50" med mindre man sidder meget meget tæt på sin skærm...

Forskellen på LCD/LED og Plasma....Hvorfor 100Hz er forskelligt for hhv. Plasma og LCD....

Hvorfor Burn inn er næsten udryddet og derfor en saga blot for de flestes vedkommende....Hvordan man indstiller sit tv....

Ligeledes anbefales der en del skærme også er der en del test af forskellige modeller.....
Af LasseP
jovist. men man bliver også meget forviret over den.
den siger 100 er dårligt full hd. dårligt. så hvad skal man så gå efter ?? jovist man skal kikke på det.
men stadigvæk. og der er ingen hjælp til 32". alt rådgivningen er vist til min. 40"
men hvis man bare skal have en 32" fordi man sidder tæt på. så kunne full hd måske også være godt ikke. ??

men ok der bliver spurt til et 40".
Af Ponduus
Grunden til at fokus bliver lagt på TV omkring 40" og opefter er, at det er der de bedste tv bliver produceret.

Hvis du kigger på købsguiden, så vil mange af de tv der er nævnt og være at finde i 32".

Full-HD er i sig selv helt udmærket. Men mange anser Full-HD for et kvalitets stempel - hvilket det bestemt ikke altid er. Desuden er det kun blu-ray film og nogle få konsolspil som reelt udnytter full-HD. Derfor er der mange som slet ikke får udnyttet deres full-HD-tv, da de ikke benytter materiale der er lavet i full-HD.

Hvis man vil fremtidssikres de næste par år, så vil det være MPEG4 tunere man skal kigge efter. Og disse er ikke lig med 1080P tv. Overhovedet ikke.
Af mortnemj
Men stadig ingen der kan anbefale det ene frem for det andet....af de to fjernsyn jeg spurgte om :-)
Af cannavaro
Jeg ville personligt vælge modellen fra Samsung. Hvis man satte dem op imod hinanden, og ikke indstillede dem, ville billedet være nogenlunde ens, dvs. overstyret med kontrast og farver, og generelt ikke et særligt pænt billede. Begge skærme leverer dog okay resultater efter justering, hvor især Samsung virkelig kan indstilles til et overraskende fint billede, og dermed må trækkes ud som vinderen.

Begge skærme er dog brugervenlige og indeholder de væsentligste tunere. Husk dog på, at på Samsung kan man ikke flytte rundt på de digitale kanaler, hvis man benytter sig af skærmens indbyggede tunere, hvilket er en stor mangel i sig selv.
Af mortnemj
andre der ved noget om præcis de to fjernsyn?
Af TvHomer
Jeg har set begge tv i samme butik med samme signal, og der klarede Philips sig i mine øjne markant bedre til i hvert fald digitalt tv.