Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LasseP
jeg skal have et nyt tv. og her kikket på den i anbefaler Philips 32PFL7603H

så hvis man vil have en 32" så er der kun den eller hvad ?

jeg har kikket på de her

http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... pti1).html

er de ikke gode så ?

hvad nu hvis mangerne vil have en 32"
full hd
100 hz. i jeres købs guide. viser i at 95 hz er bedre end 100 hz. kan man så med en 100hz skrue den ned til 95 hz ?

hvad er ambilight værd ?

så personligt kikker jeg efter en 32" til stuen til dvd- og alm tv- og vel BR i fremtiden. og Wii

er ca 1.5-2 m fra skærmen.

og man skal helst kunne indstille kanalerne til at gemme format. da det er et problem jeg har nu.

så måske i kunne anbefale måske 5 forskellige i hver størelse i stedet ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kan du ikke lige linke til det sted vi nævner noget med 95 Hz? Det tror jeg må være en and. Vi nævner 96 Hz i forbindelse med afspilning af 1080p24 materiale, men det har ikke noget med 100 Hz systemerne at gøre. De to ting omhandler ikke den samme teknik.

Mange af vore anbefalinger fås skam også i 32" modeller. Du skal ikke tage skærmstørrelsen alt for bogstaveligt, men vi har blot dannet os indtrykket ud fra den størrelse der står i listen, idet vi ikke kan rende rundt og se på alle varianterne af en given model. Kig derfor på vores liste igen og led efter modellerne i andre størrelser:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Ambilight er en lidt speget affære. I princippet er det en god idé hvis man lige undlader at tænde for discoeffekten. En svag lyskilde bag TVet er gavnligt for oplevelsen, men det skal være en ensfarvet dæmpet hvid og ikke skiftende farver. Så snart du begynder at variere farven andre steder end på selve skærmfladen, så flytter du fokus fra det der sker på skærmen, og det er ikke hensigtsmæssigt. Nogle personer er dog vilde med det, men hvis man udelukkende tænker i baner af hvad der er teoretisk bedst for oplevelsen, så skal lyset ikke variere.
Af LasseP
ok så er det 96 hz. der er en lille film eller noge man kan sætte i gang. hvor i viser forskal mellem

96 - 72 hz og 100 - 50 hz. hvor den 96 - 72 hz er mere flydende. og så er de jeg tænker kan man lave om på hz ? så hvis jeg køber et 100 hz. og syntes det hakker i det så skrue ned til 96 hz ?

så er dem jeg har kikket på ikke gode nok ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg prøvede at forklare, så er de to ting ikke det samme. Når man snakker om 1080p24, så skal TVet afspille i noget der kan deles med 24 Hz for at undgå disse hak i billedet, men dén teknik har ikke noget med de 100 Hz du taler om at gøre.

100 Hz er en teknik der benyttes på 50 Hz signaler, såsom TV, hvor man forsøger at danne et mere flydende billede. Denne teknik kaldes formelt "100 Hz" eller "200 Hz" på de nye modeller. De TV har der denne teknik kan oftest benytte den til 1080p24 signaler også, så du skal ikke hænge dig i hvad frekvensen reelt er - dén del af aspektet er ren salgstrick.

Derudover så anbefaler vi at man slår disse 100 Hz systemer fra, da de oftest ødelægger mere end de gavner, hvilket du også burde have læst dig til i den artikel du nævner.
Brugeravatar
Af truehorses
Hej LasseP

Kan iøvrigt opfordre til at du bruger noget tid på at læse de forskellige artikler herinde der omhandler de forskellige teknikker....

Om hvorfor Full HD er ligegyldigt på skærme under 50" medmindre de skal bruges til/sammen en PC og at at man sidder meget meget tæt på

Se artiklen om det forkerte billede, Plasma Vs LCD/Led og ikke mindre virkemåden på de forskellige 100/200Hz systemer....
Af LasseP
hejsa ja jeg har kikket på det men må indrømme at klappen går ned. det er for teknisk. og for mange tal.
og jeg forstår bare ikke hvordan 100 hz er dårligere end 50 hz. eller at full hd. er lige gyldig.
eller at kontrast er ligegyldigt om man har 30000:1 eller 80000:1 hvad skal man så gå efter ???
hvis det er som i siger (og det er nok rigtigt)
så er alle specs ligegyldige. og så er jeg totalt forviret. og har ikke noget at gå efter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis vore artikler er for tekniske så har jeg ikke energi til at uddybe svarene til alle de spørgmål. Både Rasmus og jeg har gjort ret meget ud af at forklare teknikken så enkelt som muligt. Du spørger ind til meget tekniske og teoretiske spørgsmål, som ikke kan forklares som pixibøger.

Artiklen om hvorfor fuld HD Ikke er vigtigt burde være forholdsvis ligetil at forstå. Det er forklaret i meget klare og håndgribelige termer, og suppleret med den teoretiske forklaring.
Af LasseP
1 jeg håbede på noget rådgivning da jeg meldte mig til denne side. for at gøre et godt køb.

det har jeg ikke opnået. ingen råd. kun mere forviring og fornærmelser. så hyg jer. spil seje og høje i hatten til dem der gidder høre på det. farvel
Brugeravatar
Af truehorses
Vil gerne støtte op omkring Yakken...

og det faktum at dette er lidt af en nørd side og kræver lidt indsigt eller intersse for området...det betyder lidt mere en at vide hvor man tænder og slukker et tv...

Er man offer for de sælgere der jo rask væk taler for at man ikke kan leve uden Full HD og flere hundrede Hz....ja så er man også på herrens mark....

DERFOR! - Læs de artikler der ligger - De er ret gode og giver en masse i viden på en god og sober måde....

Syntes faktisk der gives mange fornuftige råd herinde og på lignende sider....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fald lidt ned, champ. Du har fået en hel liste af anbefalinger, hvor du blot selv skal slå 32" modellerne op. At du så oveni hatten vil have al teknikken forklaret på andre måder end den vi allerede har leveret i vores artikler går lidt videre.

Det er jo dig selv der insisterer på, at køre rundt i tekniske termer du ikke helt forstår. Vores købsguide er forholdsvis pædagogisk, men hvis man intet kender til teknik, så skulle man måske undlade at koncentrere sig om det?

Du er skam meget velkommen til at stille spørgsmål, men dit forrige indlæg lagde jo op til at vi skulle omskrive hele købsguiden for at forklare dig indholdet.
Af jayjay89
Hej Yakken
Jeg er 66 år og ikke særlig velbevandret i tekniske termer, men jeg har da uden større besvær kunnet forstå div. af jeres artikler til anbefalinger
og redegørelser for teknik, så ham Lasse P. må være ualmindelig dårlig til at læse og forstå dansk. O_O
Håber I kan blive ved med at holde fanen højt herinde. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mine kommentarer er altså ikke ment som personlige fornærmelser, så hvis de opfattes sådan, så er det utilsigtet. Det virker blot lidt tvetydigt, at spørge ind til forklaringer af 50 Hz vs. 100 Hz, kontrastangivelser, og fuld HD, hvis man ikke forstår en simpel semi-teknisk gennemgang. Vore artikler er typisk strippet godt ned, så der ikke er nogen teknisk forudsætning (ud over at have begreb om hvad eks. "Hz" og "panel" betyder), hvor der ydermere kan være suppleret med lidt mere nørdet teknisk baggrund.

Alder bør vel ikke være en forhindring for at kunne få glæde af vort materiale? 8)