Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cableguy
Der er en ting jeg ikke helt forstår, G10 har hakken i billedet ved panoreringer fordi 24p vises med 60 Hz (det oplever flere i hvert fald), men denne hakken i billedet må da være konstant, da 24p skal vises med 96 Hz eller har jeg misforstået noget?
Af bantam
cableguy skrev:Der er en ting jeg ikke helt forstår, G10 har hakken i billedet ved panoreringer fordi 24p vises med 60 Hz (det oplever flere i hvert fald), men denne hakken i billedet må da være konstant, da 24p skal vises med 96 Hz eller har jeg misforstået noget?
Judder er konstant til stede pga. 3:2-pulldown - men det opleves kun ved bevægelse i billedet - og for de fleste nok tydeligst ved panoreringer med en konstant hastighed.

Hvis der afspilles ved f.eks. 96Hz fjernes judder, da der i dette tilfælde anvendes 4:4-pulldown - altså så hver frame vises fire gange (i biografen anvendes typisk 2:2-pulldown).
Af cableguy
bantam skrev:
cableguy skrev:Der er en ting jeg ikke helt forstår, G10 har hakken i billedet ved panoreringer fordi 24p vises med 60 Hz (det oplever flere i hvert fald), men denne hakken i billedet må da være konstant, da 24p skal vises med 96 Hz eller har jeg misforstået noget?
Judder er konstant til stede pga. 3:2-pulldown - men det opleves kun ved bevægelse i billedet - og for de fleste nok tydeligst ved panoreringer med en konstant hastighed.

Hvis der afspilles ved f.eks. 96Hz fjernes judder, da der i dette tilfælde anvendes 4:4-pulldown - altså så hver frame vises fire gange (i biografen anvendes typisk 2:2-pulldown).
Takker for svaret :)
Af Mcwaffle
Forekommer der også judder på V10 versionen?
Af xcardman
Mcwaffle skrev:Forekommer der også judder på V10 versionen?
en v10 kører som den skal og har ingen problemer
Af river_rage
Hvis det skulle have nogen interesse, så fik jeg i dag en sælger hos Media Markt i München til at vise mig et TX-P50GW10 (tyskernes pendant til G10) kørende med blu-ray i 24p.

Der var ingen judder at se i panoreringerne, selvom jeg kiggede godt efter... Så hvis nogen af jer bor tæt på grænsen, kunne det måske være en mulighed at hente et i Tyskland.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Så har Panasonic endelig "svaret":

1. Der er ikke noget fejl på G10 og den fungerer korrekt ved afspilning med eller uden 24p.
2. 600hz teknikken er udviklet for at give en så god billedkvalitet som muligt.
3. Eventuelle artifacts som ikke ses så tydeligt på fjernsyn med 100hz teknologi kan blive mere tydeligt i fjernsyn med 600 hz teknik (pga punkt 2 oven).
4. På G10 savnes funktionen 24p Smooth Film som fjerner mange af eventuelle artifacts, funktionen 24p Smooth Film findes i V10.
5. På Z1 og V10 med Smooth Film afspilles 24p med 60 hz, på de andre modeller med standard 24p afspilning så er opdateringsfrekvensen enten 48hz eller 96hz.
Dette er ikke noget man kan vælge men er afhængigt af den givne blueray skive i kombination med en given blueray afspiller.
6. Det er eksakt samme model til det nordiske marked, så der er ikke tale om at der at der er noget der kan udbedres med nogen opdatering.

Med venlige hilsener / Best Regards
Max
Panasonic Support

Tlf Omstilling: +45 43 200 800
Tlf Support: +45 43 200 860

Personligt synes jeg at det er noget vrøvl, når man nu rent faktisk kan måle at den afspiller 24p ved 60 Hz. De har da fuldstændig misforstået hvad der sker på en V10 også ...
Af Stefan Sundin
Officiel udmelding fra Panasonic

Kære alle

På vegne af Panasonic skal jeg meddele, at Panasonic tager denne sag højst alvorligt og er i færd med at undersøge den til bunds. Tekniske eksperter er netop nu ved at foretage tests, og vi vender tilbage hurtigst muligt med et svar, når testene er udført. Svaret vil blive offentliggjort på www.panasonic.dk, og vi vil også meddele i dette forum, når svaret er online på Panasonics danske hjemmeside.

Med venlig hilsen

Stefan Sundin, Panasonic Nordic
Af Grønbæk
Hey..

Nogle der har prøvet at sammenligne G10 med X10..??
de skulle jo hakke ens.. For de har begge to kun 24p Playback,
i modsætningen til V10 som også har 24p Smooth Film.

Nogle der kan fortælle mig hvordan V10 kan køre med 24p ved 60Hz.??
er det så ikke bare forkert pulldown..? men så igen, så ville det jo ikke være 24p..!!
nogle der kan for klare hvad 24p Smooth Film gør/er..??
Af bantam
X10 afvikler 24p korrekt (dvs. ved 96Hz eller 48Hz afh. af TV'ets 100Hz/50Hz-indstilling).

Det er korrekt, at V10 afvikler 24p ved 60Hz når "24p Smooth Film" er slået til. Der anvendes frame-interpolation/oversampling, som kunstigt gøre afviklingen flydende ved at skabe kunstige billeder. Jeg tror ikke man reelt set ser meget af det oprindelige billedmateriale med den indstilling slået til.

Hvis man slår "24p Smooth Film" fra, afvikles 24p ved 96Hz på V10. I THX-tilstanden afvikles 24p ligeledes ved 96Hz.
Af nasmar
Nu er jeg blevet tilbudt et g10 tv, og er lidt i tvivl, skal man helt holde sig fra dette tv? Eller kan man regne med at tv'et kan opdateres hvis/når de retter problemet?

Eller vil man med fordel købe x10'eren(eller s10eren) istedet?
Af Fing
Nej, du kan ikke regne med at det bliver ordnet. Du kan håbe på det.
Det sidste skulle være at Panasonic selv undersøger problemet og at der vil komme en udmelding, når de er kommet frem til hvad problemet er og om det kan løses.
S10 skulle have samme problem som G10 vedrørende 24p afspilning.
Af nasmar
Hm, men hvad skal man så kigge på, for at få et tilsvarende tv som dette?
Af bantam
G15 fungerer korrekt - men koster vist lidt mere.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14