Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle..
Jeg har haft mit Panasonic PX80EA 42" i lidt over 1 år, og har været tilfreds, indtil jeg flyttede og ikke længere kunne have digitaltv, hvilket betød at jeg ikke kunne koble pc'en sammen med tv'et over HDMI længere, da mit tv kræver en HDMI licens fra grafikkortet, hvilket medførte at alle min analoge kanaler forsvandt.
Så måtte jeg ud og købe et VGA-DVI kabel og sætte det i PC slotten. Men når jeg gør det, og starter computeren op er der ingen forbindelse til tv'et, og på min computer kan jeg kun se baggrundsbilledet og intet andet.. Alle menuer osv er væk..
Og når jeg går ind i Nvidia's opsætning, finder den heller ikke tv'et..
Har prøvet følgende: Gøre opløsningen mindre samt frekvensen, uden det gjorde nogen forskel, tilslutte til en anden dvi udgang, samme resultat..
Hvad overser jeg, eller mangler jeg at gøre for at få dette til at virke?
Da jeg kørte over HDMI fandt den tv'et med det samme i Nvidia's opsætning, men ikke over VGA :(
Hjælp søges.. På forhånd tak..
Af Renegade
yakken skrev:For langt kabel?
Det er et 2.5 m, men længden burde vel ikke helt fjerne forbindelsen? Svække signalet måske, men ikke lave ingen forbindelse...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, ikke hvis kablet er så kort. Jeg tænkte i noget ala 15 m kabeltræk, hvilket kunne have givet problemer.

Jeg skal lige forstå det korrekt: Du har DVI-enden af kablet i dit grafikkort, ikke sandt? Altså ikke noget med først at konvertere via en adapter til VGA og så køre DVI-enden ind i dit TV...
Af Renegade
yakken skrev:Nej, ikke hvis kablet er så kort. Jeg tænkte i noget ala 15 m kabeltræk, hvilket kunne have givet problemer.

Jeg skal lige forstå det korrekt: Du har DVI-enden af kablet i dit grafikkort, ikke sandt? Altså ikke noget med først at konvertere via en adapter til VGA og så køre DVI-enden ind i dit TV...
Nej nej så langt er det slet ikke :)
Og ja du har forstået det korrekt, DVI går i grafikkortet, og VGA gå i PC-slotten i tv'et..
Af KuntaKinte
Hmmmmm........ Jeg vil ikke påstå jeg er klog til computer. Men kan man gå fra digitalt (DVI) til analogt (VGA)? Det lyder forkert. Jeg kan forstå det virker den anden vej, men ikke den vej (det er muligt jeg tager fejl)

Hvordan var det tilsluttet før? HDMI -> HDMI eller DVI -> HDMI? For det burde vel virke med et DVI -> HDMI kabel (Mm. det er den licens du nævner)
Af Renegade
KuntaKinte skrev:Hmmmmm........ Jeg vil ikke påstå jeg er klog til computer. Men kan man gå fra digitalt (DVI) til analogt (VGA)? Det lyder forkert. Jeg kan forstå det virker den anden vej, men ikke den vej (det er muligt jeg tager fejl)

Hvordan var det tilsluttet før? HDMI -> HDMI eller DVI -> HDMI? For det burde vel virke med et DVI -> HDMI kabel (Mm. det er den licens du nævner)
Det burde man vel kunne, siden kablerne er lavet til det? Signalet bliver vel bare omdannet til analog gennem kablet, men skal ikke ku sige det med sikkerhed..

Før der kørte jeg HDMI-HDMI med en DVI adapter og det kørte uden problemer.. Men som sagt, så kan jeg ikke køre det over digitalt længere, da jeg så mister alle mine analoge kanaler :(
Jeg købte tv'et inden de lavede den ændring, så deres tv ikke kræver den HDMI godkendelse.. Havde jeg købt det 3 måneder senere ville der ikke være nogen problemer, utrolig nederen..
Af KuntaKinte
At kablet findes er ikke argumentation nok. Kablet virker fra VGA til DVI. Men det er ikke sikkert det virker den anden vej.
Det lyder jo meget logisk, at en digital indgang kan håndtere et analogt signal, men ikke omvendt.
Et digital tv kan jo godt håndtere et analogt signal, men et analogt tv kan jo ikke håndtere et digitalt signal. Ikke helt samme boldgade, men alligevel.

Men som sagt: Det kan være jeg er på dybt vand
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I er lidt galt på den. Det hænger således sammen:
Man kan naturligvis ikke omdanne et digitalt signal til analogt igennem en simpel mekanisk proces, såsom et kabel. Ligeledes kan man ikke omdanne et analogt signal til et digitalt, blot ved at sætte de rigtige adaptere i hver sin ende af et kabel. Der skal noget elektronik til for at lave AD/DA konverteringer.

Et DVI stik i en PC er typisk af typen DVI-I, hvori der BÅDE er ben til VGA og til DVI. Dvs. der er en hel del flere ben i stikket end du vil finde i et almindeligt DVI kabel eller VGA kabel. Når du så sætter dit DVI-VGA kabel i et DVI-I stik i din PC, så rør DVI-enden kun ved de ben der har med VGA at gøre, hvilket betyder at du får et rent analogt signal i kablet - forudsat at du har et DVI-I stik på dit grafikkort!
Med visse grafikkort medfølger en lille adapter, som går fra DVI->VGA, hvilket er præcis det samme. Den rør kun ved de dedikerede VGA-ben i stikket og fører dem videre til VGA-stikket på den anden side af adapteren.

Dvs. det er reelt en mulighed at du har et rent DVI-D (D for digital) stik i dit grafikkort, således at der ikke er nogen analoge ben, men det lyder meget usandsynligt, da de fleste producenter stadig ikke tør undlade understøttelsen af VGA. Du må nok konsultere manualen til grafikkortet for svar.

Alt det her halløj med VGA og DVI har vi naturligvis også skrevet om før, og belejligt nok, så kan det findes i menuen på forsiden:
http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php#2
Der er også en lidt mere nørdet gennemgang af hvordan VGA og DVI behandles.
Af dieseldk
Forstår ikke hvorfor et skift fra digitalt til analog tv signal skulle have noget med den måde du tilslutter din pc at gøre :s
Men ellers skal du finde ud af om dit grafikkort sender analog (vga) signal ud af dvi stikket
Af Renegade
yakken skrev:I er lidt galt på den. Det hænger således sammen:
Man kan naturligvis ikke omdanne et digitalt signal til analogt igennem en simpel mekanisk proces, såsom et kabel. Ligeledes kan man ikke omdanne et analogt signal til et digitalt, blot ved at sætte de rigtige adaptere i hver sin ende af et kabel. Der skal noget elektronik til for at lave AD/DA konverteringer.

Et DVI stik i en PC er typisk af typen DVI-I, hvori der BÅDE er ben til VGA og til DVI. Dvs. der er en hel del flere ben i stikket end du vil finde i et almindeligt DVI kabel eller VGA kabel. Når du så sætter dit DVI-VGA kabel i et DVI-I stik i din PC, så rør DVI-enden kun ved de ben der har med VGA at gøre, hvilket betyder at du får et rent analogt signal i kablet - forudsat at du har et DVI-I stik på dit grafikkort!
Med visse grafikkort medfølger en lille adapter, som går fra DVI->VGA, hvilket er præcis det samme. Den rør kun ved de dedikerede VGA-ben i stikket og fører dem videre til VGA-stikket på den anden side af adapteren.

Dvs. det er reelt en mulighed at du har et rent DVI-D (D for digital) stik i dit grafikkort, således at der ikke er nogen analoge ben, men det lyder meget usandsynligt, da de fleste producenter stadig ikke tør undlade understøttelsen af VGA. Du må nok konsultere manualen til grafikkortet for svar.

Alt det her halløj med VGA og DVI har vi naturligvis også skrevet om før, og belejligt nok, så kan det findes i menuen på forsiden:
http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php#2
Der er også en lidt mere nørdet gennemgang af hvordan VGA og DVI behandles.
Ahh så tror jeg er blevet lidt klogere :) Altid rart at lære noget, hehe..
Når nu jeg har 2 DVI stik på mit grafikkort, kan det så tænkes at det ene kun sender ud digitalt, og det andet digitalt og analogt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en mulighed, men jeg ville ikke forvente det. Men hvorfor hiver du ikke bare manualen til grafikkortet frem (enten fra gemmerne eller fra nettet) og tjekker det? Det vil stå deri.