Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa allesammen

Nu har jeg tjekket denne side, næsten dagligt, det sidste lange stykke tid og jeg sidder med ca en million spørgsmål i mit lille hoved O-O

Synes jeg har ledt og ledt overalt på nettet (Inkl på flatpanels) og kan bare ikke finde svarene.

Håber i herinde kan hjælpe mig. (skal nok lade være med at stille alle en million spørgsmål på en gang ;) )

Jeg leder (som så mange andre) efter et nyt tv. 40 tommer. det skal være en Samsung (det er det eneste krav fra konen... resten er op til mig)

Synes det er mere en forvirrende med alle de modeller.

Kan man på nogen måder se i tv navnet om det er en ny eller gammel model?? Hvad er forskellen på samsungs modeller når de hedder a og b??

jeg har kigget på mange bla ue 6000 og 7000 (fik mine tvivl da jeg læste om trailing herinde.... Har kigget på le40a866. også her kom tvivlen da jeg læste om larmen fra dem. Har kigget på le40a430, le 40b535 le 40a466 osv osv osv Hvad er forskellen på om en model hedder 430, 435 eller noget helt tredje (er helt klar over deres serier osv). Nogen hedder noget med p til sidst, nogen hedder t og andre m2, t2 c4.

Er der steder man bare IKKE skal købe? tænker på manglende dvb-c tuner, dansk manual osv??

der er mange af de modeller jeg har kigget på jeg intet kan finde om på samsungs hjemmeside.
Nogen der kan komme med en hurtig sammenfatning af det forskellige?? uden det skal fylde alt for meget :)

får sku aldrig købt et tv :(

hilsen martin
Af Nick_S
En skam du er låst på Samsung, men sådan er det nu engang.

Samsungs "koder" kan jeg give et eksempel på her:

LE40B658

LE: LCD (PS=Plasma, UE=LED)
40: Størrelse
B: 2009 model (A=2008)
6: Serie 6 (Samsungs serier hedder 3,4,5,6,7,8 og 9)
58: Designvariant indenfor serie 6.
Diverse bogstaver skal du ikke gå så forfærdeligt meget op i. Blot de hedder XXE/XEE til sidst (Nordisk modelbetegnelse).

Generelt skal du holde dig væk fra internet sider hvor det er alarmerende billigt. Hvis du sidder med tanken "det er sgu for godt til at være sandt", så er det netop ofte dét!

En direkte købsanbefaling kan jeg desværre ikke give dig, da jeg ikke personligt er imponerede af de Samsung tv der findes i 40" segmentet - så det må en anden stå for :)

Håber du ku bruge det.
Af Linnebjerg
Hej Nick...

Jo alt kan bruges.. tak for det :-)

Ved du noget om hvad forskellen er på 2008 og 2009 modellerne?? er det 100 hz, dnla osv der er forskellen eller er det kun designet så billedet faktisk er det samme???

Jeg har en frygt for at købe et tv hvor billedet hakker og generelt bare er skidt :( Og selvom det her en en fantastisk side, med masser af hjælp, så er det jo ikke alle tv der er anmeldelser af (og med god grund, for det ville vist være et 24 timers job).

Var godt klar over det med xxe til sidst i modelbetegnelsen men synes ofte at det ikke står der, bla her: http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... 0&antal=18

Det er så deres LED tv det ikke står ved.

Håber der kommer lidt flere input :D

hilsen martin
Af Nick_S
Forskellen ligger blandt andet i at der er flere TV med DLNA ja. 6 serien og opefter i LE og fra 7 serien i UE.
100 hz systemet hos Samsung syntes jeg er blevet forbedret en del i 2009 modellerne, dog er de negative bi effekter stadig i overtal, hvorfor jeg personligt ikke kan anbefale at man bruger systemet.
Dog er en ting som betragtningsvinkler blevet en hel del bedre siden 2008.

Hvorfor der ikke står XXE ved deres "LED" model skal jeg ikke kunne sige.

Lad mig lige høre dig; hvad er dit budget på, og hvor bor du henne af i landet?
Af Linnebjerg
jeg bor i det fynske og budgettet er vel fra 0 til ca 10000.

Jeg er nok selv mest til LED skærmene. 6000'eren kan faktisk fås til under 10k. Har hørt meget godt om det men også noget skidt.... sådan er det jo nok som med biler.. Man skal selv se det og bedømme. Synes personligt de er for dyre så spørgsmålet er jo om man skal have lidt tålmodighed og vente til de er nede i pris.

På den anden side har jeg ikke noget at bruge dnla, og alt det andet "gejl" de kan, til. Jeg vil bare have et knivskarpt billede uden hakkeri ved panorering, kantede billeder og elendige farver. Ser tv via parabol på en ældre modtager. Skal man have en ny skærm så skal det være i orden og kunne bruges i mange år frem.

Modellen le40a866 tiltaler mig meget og det samme gør le40a796 (mener jeg den hedder), hvilken jo faktisk var samsungs første med LED.

Igen så vil jeg være tilfreds med et der kun koster det halve (hvis det findes) der bare giver mig en god billedeoplevelse. Kravene er vel egentlig ikke så store, eller er de??? Der er jo ingen grund til at give 10k for et tv når jeg kan få samme billede for det halve. Har du nogle forslag??

Man kan jo finde masser af tv (både 2008 og 2009 modeller), men det er jo ikke nemt at rejse land og rige rundt for at se dem in action.

hilsen martin
Af Supergris
Ved godt du skriver konen har sat som krav, at det SKAL være Samsung, men mon ikke hun kan overtales???
Har før fået overtalt venners koner, og de har været overtilfredse efter jeg har fået dem overtalt til at købe et nummer større eller to, end de regnede med, samt købe plasma i stedet for lcd!
Det lyder som om dit behov mere er til et plasma, med generel god billedkvalitet og nem betjening.
I øjeblikket er der et kanon tilbud på et 42 " LG PQ3000 hos www.dustin.dk.
Det koster kun 4300 kr., hvilket må siges at være et fund!
Jeg har selv storebroderen 50 " PQ6000 og er ovenud tilfreds!!!
Der er INGEN grund til at give mere for et fornuftigt tv, og jeg garanterer, du vil være tilfreds med billedet og designet er flot. Så er du også fri for at læse mere om tv de næste par år! Smil...
M.v.h.
Af poppels
Nick_S skrev:En skam du er låst på Samsung, men sådan er det nu engang.

Samsungs "koder" kan jeg give et eksempel på her:

LE40B658

LE: LCD (PS=Plasma, UE=LED)
40: Størrelse
B: 2009 model (A=2008)
6: Serie 6 (Samsungs serier hedder 3,4,5,6,7,8 og 9)
58: Designvariant indenfor serie 6.
Diverse bogstaver skal du ikke gå så forfærdeligt meget op i. Blot de hedder XXE/XEE til sidst (Nordisk modelbetegnelse).

Generelt skal du holde dig væk fra internet sider hvor det er alarmerende billigt. Hvis du sidder med tanken "det er sgu for godt til at være sandt", så er det netop ofte dét!

En direkte købsanbefaling kan jeg desværre ikke give dig, da jeg ikke personligt er imponerede af de Samsung tv der findes i 40" segmentet - så det må en anden stå for :)

Håber du ku bruge det.
Er det afgørende, at der står XXE til sidst - jeg har set et rigtigt godt tilbud på samsung 7000 i Tyskland, men tør ikke parallelimportere uden at få bekræftet, at det vil virke i Danmark. Hvad er forskellen?

På forhånd tak
Af Linnebjerg
Hej supergris..

det SKAL være samsung :) Udover at det er konens eneste krav (lidt indflydelse skal hun jo have når halvdelen af pengene er hendes), så har jeg altid haft samsung (med billedrør) og er nok lidt en samsung idiot.. ;) Både tlf, et af drengenes tv og dvd er samsung. Og så er de, i min verden, bare de flotteste.

men en lækker ramme giver jo ikke et godt billede... Kunne bare godt tænke mig at høre fra (en masse :) ) der har samsung, i 40 tommer.. plasma, lcd og led, og høre hvad er godt og hvad er skidt. Kan jo være jeg så kan komme det et skridt nærmere. Det nytter jo ikke at bestille noget hjem der ser lækkert ud og er fornuftig i pris hvis billedet er noget lor....!

hilsen martin
Af Linnebjerg
Hej x..

har tjekket det link du lagde til samsungs hjemmeside.

Der står følgende under digital tv:

PS42B455 har en indbygget digital-tv-modtager, der er godkendt både til Boxer (dvb-t) og Com Hem (dvb-c). Desuden er den forberedt til at kunne modtage tv- og HDTV-signaler i MPEG4 til Boxer. For at kunne se de digitale betalingskanaler skal du have et CA-modul og et programkort (købes separat).

Den del der er kursiv og fed.... er det det vi andre bare kender som en almindelig sattelitmodtager??? Sådan en har jeg jo i og med jeg har viasat. Det er en ældre thomson, men det er vel også fint nok??

hilsen Martin
Af xcardman
det skal man med alle tv og en dvb-c tuner, hvis man vil se kodet digitale kanaler. et ca modul og et kort fra din udbyder
det er ikke kun samsung.

en dvb-c tuner kan ikke bruges til sattv. En pansonic 42v10 har sattuner som den eneste i den størrelse.
edit loewe og nad har vist også, men er i en anden prisklasse.
Af Linnebjerg
så lige en gang til for prins knud...

Hvis jeg køber ovennævnte tv, kan jeg altså godt se viasat som nu, via sat boksen der står og fylder under mit tv?? Men jeg kan kun droppe sat boksen hvis jeg får et tv med dvb-s tuner?? Har nu ingen intention om at droppe boksen... selvom den er møggrim, gammel og GRÅ!!! :D

er det rigtigt forstået.

ja nogle af os er sku lidt langsomme når det bliver teknisk :)
Af xcardman
Linnebjerg skrev:så lige en gang til for prins knud...

Hvis jeg køber ovennævnte tv, kan jeg altså godt se viasat som nu, via sat boksen der står og fylder under mit tv?? Men jeg kan kun droppe sat boksen hvis jeg får et tv med dvb-s tuner?? Har nu ingen intention om at droppe boksen... selvom den er møggrim, gammel og GRÅ!!! :D

er det rigtigt forstået.

ja nogle af os er sku lidt langsomme når det bliver teknisk :)
Ja ingen problemer

Jeg skrev det fordi mange gerne vil slippe for en boks, når de køber nyt tv. Mit tv har ingen tuner overhovedet, men har ikke brug for en da jeg optager det meste jeg ser af tv.
Brugeravatar
Af Fibber35
Bryder lige ind i tråden da jeg også står på tærsklen til at invistere i en fladskærm. Da jeg har kigget på lignende skærme vil jeg gerne høre eksperternes vurdering af hvilken skærm af de 2 nævnte jeg skal købe og hvad er forskellen på den forslået samsung model B455 som er foreslået her i tråden. Begge skærme kan nemlig fåes hos Dustin home for 4500 og 5100 kr.
Hvilken skærm skal jeg vælge??? :o