Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey!

Jeg har for en 3 uger siden fået et Panasonic X10Y. Men jeg har et problem.
Da jeg ikke kan se mine kanaler på digital signal endnu, bruger jeg analog. Mit tv er sat til at vælge automatisk skærmformat, men på mange kanaler indstiller den billedet så underligt så man slet ikke kan læse underteksterne :((

Hvad skyldes det? Skal jeg selv trykke på Aspect og vælge et skærmformat? Troede bare Automatisk, gjorde det "automatisk" ??
freak_2009 skrev:Hey!

Jeg har for en 3 uger siden fået et Panasonic X10Y. Men jeg har et problem.
Da jeg ikke kan se mine kanaler på digital signal endnu, bruger jeg analog. Mit tv er sat til at vælge automatisk skærmformat, men på mange kanaler indstiller den billedet så underligt så man slet ikke kan læse underteksterne :((

Hvad skyldes det? Skal jeg selv trykke på Aspect og vælge et skærmformat? Troede bare Automatisk, gjorde det "automatisk" ??
Tror der er mange tv der ikke kan finde ud af at gøre det ordenligt. Det handler vist også om, at den information i signalet der fortæller tv'et hvad format programmet sendes i er dårlig, og så kan det ikke finde ud af det.
Af ACH
Det er et problem som i hvetfald panasonic har. Jeg har talt med en forhandler, han sagde, det skyldes at på nogle kanaler bliver billede og tekst sendt forskudt, det er galt med discovery channel,animal planet,bbc og nogle gange tv3 måske også flere.Efter anbefaling har jeg sat aspect ratio på mit mit px-8o til tilpasset 16:9.
MVH
Af SEOMaster
ACH skrev:Det er et problem som i hvetfald panasonic har. Jeg har talt med en forhandler, han sagde, det skyldes at på nogle kanaler bliver billede og tekst sendt forskudt, det er galt med discovery channel,animal planet,bbc og nogle gange tv3 måske også flere.Efter anbefaling har jeg sat aspect ratio på mit mit px-8o til tilpasset 16:9.
MVH
Hehe ja, det er præcis de samme kanaler jeg har problemer med :D .. hvor sjovt..

Men du synes det er fint nok med 16:9 så?
Af carsten123
Følger lige lidt op på jer med x10 eren. Hvordan er billedet egentligt på jeres tv generelt? er i tilfredse med det eller hvad? Jeg tænker på at købe en g10 efter jul når pengene er der, men det begynder sku at krible i fingerene og kan se at rasmus anmeldelser af jeres tv ligger lige under g10 niveau og koster det halve. Er den desuden god til sport og hva størrelse har i... Men hvad siger I?? Foreslår i jeg skal vente??? og håber i vil komme med feed back
Af taalmod
Som 'en af dem med X10' kan jeg kun sige at jeg er tilfreds. Konen har efterhånden accepteret at jeg har fjernet pangfarverne (læs: sat det bedre op end før), og der er et fint billede, som jo egentlig er det, det handler om for os. Jeg kan fint hjælpe dig med at fortælle at vi er tilfredse. Det hører med til billedet (hø) at vi ikke ser ret meget fjernsyn, og aldrig sport. Vi bruger det mest til film og Wii, og det er ikke så ofte, det er i sving. Det er ikke muligt for os at vurdere, hvor meget mere tilfredse vi havde været med billedet, hvis det havde været en G10, for så skulle vi have haft den til at stå i stuen også, og det har vi ikke haft.

Så langt, så godt. Mit problem kommer når du spørger til råds om hvad du skal gøre, det tror jeg ikke du kan få hjælp af nogel andre end dig selv.

G10 er uden tvivl et bedre tv end X10, men spørgsmålet om hvor meget, og om prisforskellen er værd at betale for dig, afhænger udelukkende af dine behov og ønsker. Til vores behov var et X10 fyldestgørende, og vi ville ikke give merprisen for et G10, men det betyder ikke at *alle* bør købe X10 i stedet for G10, det afhænger som sagt af hvad der er vigtigst for dem.

Det er ikke det svar, du havde håbet på (tror jeg), men mit svar er at du bør gøre dig klart, hvad der er, der er vigtigst for dig, og så derefter finde ud af om X10 er bedre end G10. Mit umiddelbare bud er at du skal overveje dit budget, hvad der kommer ind af signaler (hvis det er SD-opløsning giver fullHD måske ikke så meget mening), hvor langt du kommer til at sidde fra det, og så videre.

Gør du det 'ordentligt', er jeg overbevist om at du bliver tilfreds med dit tv, ligegyldigt om det så ender med at være X10, G10 eller et helt andet mærke end Panasonic.

God fornøjelse. :)