Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sprucket
Hej Flatpanels,

Jeg er netop blevet opmærksom på en lidt underlig opførsel af min 1,5 måned gamle 2209wa skærm fra dell som er ellers er meget glad for.

Når jeg scroller er der et område af skærmen som meget tydeligt opdateres langsomere ende resten af skærmen. Det er lidt svært at beskrive da jeg ikke kender termen for denne type fejl. Det er en klart afgrænset trekant på ca 10x8X4 cm i nederste højre del af skærmen som er bagefter resten.

Overgangen mellem denne trekan og resten af skærmen er helt skarp.

Hvad hedder dette fænomen?
Er det noget man kan gøre noget ved?
...og bliver det værre med tiden?

mvh Frederik

PS. min skærm bliver anvendt på højkant, kan ikke forestille mig at dette kan have noget med fænomenet at gøre, men må hellere få alle detaljerne med når nu man alligevel skal til eksperterne.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Hvis jeg var dig, ville jeg reklamere over for sælger.
Din skærm har tydeligvis en væsentlig mangel.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvor mange Hz sender du til skærmen fra grafikkortet? Har du haft en billedrørsskærm lige før din 2209WA?

Prøv at undersøg om indstillingen i grafikkortet kaldet lodret synkronisering er slået fra. Denne skal være slået til på fladskærme.
Af Sprucket
Tak for svarene.

[img=http://img198.imageshack.us/img198/6992/56196784.th.png]

Ved ikke lige om mit billede upload virkede.

Jeg benyttede 60 hertz før, men har lige skiftet den til 75. Det lader dog ikke til umiddelbart at afhjælpe problemet.

Jeg kan desuden oplyse at skærmen bliver brugt sammen med min bærbare som en extended desktop. Skærmen på min bærbare kører 60 hertz og 1450x1050.

Så vidt jeg kan se så er vertikal opdatering slået fra.

mvh Frederik
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Synes da det var mere interessant med et billede af fejlen 8)

Men som sagt - reklamér over for sælger.
Af Sprucket
Tak for svaret, men jeg er i første omgang interesseret i at finde ud af hvad det fænomen hedder så jeg kan søge noget information og hvis nødvendigt reklamere.

Det er ikke let at få et billede af fejlen da hele skærmen opdateres, blot en del af den som er væsentligt langsommere end resten.

mvh Frederik
Af Sprucket
et lille bump. Venter med reklamation lidt endnu og håber på at kunne afhjælpe fejlen selv.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Sprucket skrev:Tak for svarene.

[img=http://img198.imageshack.us/img198/6992/56196784.th.png]

Ved ikke lige om mit billede upload virkede.

Jeg benyttede 60 hertz før, men har lige skiftet den til 75. Det lader dog ikke til umiddelbart at afhjælpe problemet.

Jeg kan desuden oplyse at skærmen bliver brugt sammen med min bærbare som en extended desktop. Skærmen på min bærbare kører 60 hertz og 1450x1050.

Så vidt jeg kan se så er vertikal opdatering slået fra.

mvh Frederik
Du skal sætte skærmen i 60 Hz og slå vertikal opdatering til
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vertikal synkronisering har ikke nogen relevans når du kun kører i windows. Det vil ikke ændre noget med mindre du har 3D acceleration af elementer på din desktop.

De 60 Hz skal den dog stå på. En fladskærm kan kun opdatere ved 60 Hz, så hvis du fodrer den med 75 Hz, så skal den selv konvertere signalet ned til 60 Hz.

Umiddelbart så lyder det dog ikke som om, at dette skulle være årsagen til fejlen. Jeg har ikke set noget lignende andre steder før. Det skulle vel ikke være muligt for dig at skyde en film med et kamera? Kameraet bør nok stå på noget for at undgå rystelser. Har du prøvet skærmen på en anden PC - helst en med digital udgang?

Med alt det her sagt, så ville jeg dog ikke tøve med at ringe til Dell og bede om en ombytning. De sender som regel en ny skærm med DHL/GLS og så giver du blot den gamle i bytte.
Af Sprucket
Mange tak for svarene.

Jeg vil forsøge om jeg kan fange det på en film, men ved ikke om det går.

Ellers gør jeg som du forslår yakken og ringer til dell.

mvh Frederik