Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

God dag

Hvilken er den bedste måde at føre lyden fra fjernsynet til en ekstern forstærker på dette tv?

På mit gamle 796 samsung, var der de 2 standard rød / hvid udgange, men dem syntes jeg ikke at kunne se på 7070.

Skal dog lige siges jeg ikke har ovenstående tv endnu, men overvejer det meget stærkt.

Jeg har ingen digital indgang på min forstærker.
Af Kief
Lytter med her... har præcise samme problem !:(
Af Aln
Jeg har været i Hifiklubben og undersøgt det med lyden. Der er en udgang bag på fjernsynet med et specielt stik i til at tage lyden ud af fjernsynet. Man kan få en ledning der passer i dette stik og munder ud i et scartstik. I dette scartstik kan man så sætte en converter som munder ud i analog (tror jeg det hedder) som så kan kobles til et anlæg. Jeg har tænkt mig at købe dette fjernsyn og ovenstående er måden jeg har tænkt mig at føre lyden ud gennem mit anlæg på. og det lader til at det kan lade sig gøre således at man stadig kan benytte Samsungs nye ophæng så TV'et hænger helt fladt ind til væggen. Og lige en sidste bemærkning omkring det skriveri der har været omkring slør. Jeg har lånt dette TV med hjem og billedet var rigtig godt og jeg så intet slør (med digitalt signal). Rigtig lækkert fjernsyn :-)
Af Kief
Aln skrev:Jeg har været i Hifiklubben og undersøgt det med lyden. Der er en udgang bag på fjernsynet med et specielt stik i til at tage lyden ud af fjernsynet. Man kan få en ledning der passer i dette stik og munder ud i et scartstik. I dette scartstik kan man så sætte en converter som munder ud i analog (tror jeg det hedder) som så kan kobles til et anlæg. Jeg har tænkt mig at købe dette fjernsyn og ovenstående er måden jeg har tænkt mig at føre lyden ud gennem mit anlæg på. og det lader til at det kan lade sig gøre således at man stadig kan benytte Samsungs nye ophæng så TV'et hænger helt fladt ind til væggen. Og lige en sidste bemærkning omkring det skriveri der har været omkring slør. Jeg har lånt dette TV med hjem og billedet var rigtig godt og jeg så intet slør (med digitalt signal). Rigtig lækkert fjernsyn :-)
Du må meget gerne sig hvordan dit forsøg går såfremt du får købt sådan en scart-ting..
Af hobbit77
Hej gutter ..

Der er da en optisk lydudgang i det tv ..
Det findes også i mange ældre forstærkere .
og alt nyt tør jeg næsten påstå :)
Af Kief
hobbit77 skrev:Hej gutter ..

Der er da en optisk lydudgang i det tv ..
Det findes også i mange ældre forstærkere .
og alt nyt tør jeg næsten påstå :)
Som en anden skrev på en anden side, så er det meget normalt for dyrere stereo-hifi at man ikke har påført en digital indgang, da det jo går lidt imod selve enhedens formål. Den skal helst fodres med et analogt signal..

Lidt ærgerligt når man så pludselig oplever at Samsung har fjernet de analoge udgange..
Af Fredtoft
I hvert fald for UE70XX modellerne gælder at både SCART og component tilsluttes med et break-out kabel, som passer til et lille proprietært stik for at få plads til det bag på den tynde skærm.

Med TV'et følger en lille adapter, som går fra det proprietære stik til et hun-SCART. Hertil slutter du en standard SCART-adapter, som går fra han-SCART til 3*phono (og evt. S-Video). Er der en omskifter på SCART-adapteren skal den stilles til output. Herefter trækker du almindelige analoge signalkabler fra SCART-adapteren til din forstærker.

No problemo..
Af sebastianchristensen
Ok...

Tusinde tak for alt jeres hjælp, vil bestille 7070 her i morgen, so må jeg lige forsøge mig ad.
Af Kief
Fredtoft skrev:I hvert fald for UE70XX modellerne gælder at både SCART og component tilsluttes med et break-out kabel, som passer til et lille proprietært stik for at få plads til det bag på den tynde skærm.

Med TV'et følger en lille adapter, som går fra det proprietære stik til et hun-SCART. Hertil slutter du en standard SCART-adapter, som går fra han-SCART til 3*phono (og evt. S-Video). Er der en omskifter på SCART-adapteren skal den stilles til output. Herefter trækker du almindelige analoge signalkabler fra SCART-adapteren til din forstærker.

No problemo..
Sejt nok, hvordan vil det påvirke lydkvaliteten? Vil det blive væsentligt ringere end dengang der var analoge lydudgange?
Af Fredtoft
Well, den eneste forskel er at lyden skal igennem et par ekstra led, men da der under alle omstændigheder sjældent er tale om decideret referencelyd fra TV , så vil det næppe være noget man kan høre overhovedet.
Af sebastianchristensen
Men hvis denne mulighed bliver taget i brug, ville jeg så kunne høre lyden selvom den ville komme fra en digital afsender / Digitale kanaler?

Lyder bliver jo sendt ud via anolog, kan jeg så høre den lyd der bliver sendt fra en X-box via HDMI?

Ved godt det er lidt langtid siden jeg oprettede dette indlæg, men er stadig ikke kommet videre, da jeg har været på ferie.

Er der nogle der benytter sig af den løsning der er blevet frembragt i dette indlæg?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nix. Den virker kun én vej - fra phono TIL digital.