Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nicolaj!
Hej Allesammen!
Efter flere timers læsning herinde er jeg, som så mange andre, blevet overbevist om at jeg skal have en 42X10 skærm is stedet for mit gamle lcd.
Jeg kunne dog også godt tænke mig et lydanlæg dertil, da jeg ved at lyd på fladskærme ikke er særlig god.
Dog er jeg i den uheldige situation ikke at have så mange penge til overs (ung og studerende :S) så derfor må det helst kun koste omkring de 3000. Er det muligt at få en bare ok lyd til de penge? Det er mit første surround anlæg og jeg er slet ikke lydekspert, men man vil jo stadig gerne have at der er god lyd til fx film :)

Jeg har søgt lidt på forskellige modeller og fundet:

http://www.befro.dk/shop/panasonic-sc-p ... 5925p.html

http://getmore.dk/Product/Panasonic/11/ ... 0EG-K.html

Af fordele ser jeg at de også er fra panasonic, så man kan styre det med samme fjernbetjening, og derudover er der ipod dock + radio som den bedre halvdel også gerne vil have integreret i det samme.
Men udover det er det så pengene værd nogle af dem?

Har kigge på forum og set nogle logitech z5500, men designet passer mig ikke lige (det er også forholdsvis vigtigt)
Mvh.
Af Kief
Nicolaj! skrev:Hej Allesammen!
Efter flere timers læsning herinde er jeg, som så mange andre, blevet overbevist om at jeg skal have en 42X10 skærm is stedet for mit gamle lcd.
Jeg kunne dog også godt tænke mig et lydanlæg dertil, da jeg ved at lyd på fladskærme ikke er særlig god.
Dog er jeg i den uheldige situation ikke at have så mange penge til overs (ung og studerende :S) så derfor må det helst kun koste omkring de 3000. Er det muligt at få en bare ok lyd til de penge? Det er mit første surround anlæg og jeg er slet ikke lydekspert, men man vil jo stadig gerne have at der er god lyd til fx film :)

Jeg har søgt lidt på forskellige modeller og fundet:

http://www.befro.dk/shop/panasonic-sc-p ... 5925p.html

http://getmore.dk/Product/Panasonic/11/ ... 0EG-K.html

Af fordele ser jeg at de også er fra panasonic, så man kan styre det med samme fjernbetjening, og derudover er der ipod dock + radio som den bedre halvdel også gerne vil have integreret i det samme.
Men udover det er det så pengene værd nogle af dem?

Har kigge på forum og set nogle logitech z5500, men designet passer mig ikke lige (det er også forholdsvis vigtigt)
Mvh.
Personligt ville jeg aldrig købe et billigt lydanlæg da det er svært at få noget ordentligt når nu 3000 kr skal fordeles på 5 højtalere og en forstærker.

Jeg ville overveje at købe et godt stereo-system hvor du også kan få god lyd når der skal høres musik. Hvis du køber et godt stereosystem (med en surroundreceiver) så kan du altid smide flere højtalere på hen af vejen..
Af Nicolaj!
Ved godt det er svært at få noget "ordentligt" til de penge. Men vil der ikke stadig være tale om en væsentlig forbedring ifht de indbyggede højtalere?
Kan du evt give nogle eksempler på stereohøjtalere og en surroundreceiver? (et mærke/model/link evt. er helt ny så ved ikke rigtigt hvad jeg skal gå efter)
Af xcardman
et sæt logitech z5500 til 2000 kr vil give et kanon løft til film, både fra et almindeligt tvsignal dvd og blu-ray. Selv om den ikke kan modtage HD lyd, vil lyden stadig være rigtig god.
har selv haft et og bassen er rigtig god da den også er aktiv, og passer fint til de små højtaler.
har selv et anlæg nu til cirka 25000-30000 kr. Men et sæt logitech er et rigtig godt sæt til de penge.
du vil ikke blive skuffet over dette sæt
http://www.wupti.com/Produkter/1156077_ ... artnersite
Senest rettet af xcardman 14 jun 2009, 12:49, rettet i alt 3 gange.
Af Kief
Nicolaj! skrev:Ved godt det er svært at få noget "ordentligt" til de penge. Men vil der ikke stadig være tale om en væsentlig forbedring ifht de indbyggede højtalere?
Kan du evt give nogle eksempler på stereohøjtalere og en surroundreceiver? (et mærke/model/link evt. er helt ny så ved ikke rigtigt hvad jeg skal gå efter)
Jo der er ingen tvivl om at det er en forbedring. Jeg ville bare synes det er synd at "spilde" penge på noget "skrammel", når man over tid kan få noget godt. (så vigtig er surround heller ikke for en filmoplevelse)

Et eksempel kunne være en Denon 1509 til 2200 kr og et par Dali concept 1. Det giver dig et ganske fint anlæg også til musik.

Du kan så derefter satse på at få råd (over tid) til en subwoofer. Udvid derefter med en centerhøjtaler og to concept mere. (evt. et par af de lidt større hvis pengene rækker til det)

Højtalere er jo ikke lige som fjernsyn og computere. De er fine, også om 3 år - så du skal ikke bekymre dig om at købe noget nu og først være færdig om noget tid..

Tror du vil få langt mere glæde af sådan en løsning end et komplet surroundanlæg til 3000 kr..

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoe ... sebaer.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... r_sort.htm
Af xcardman
surround er halvdelen af en film :)
Senest rettet af xcardman 14 jun 2009, 12:49, rettet i alt 1 gang.
Af Kief
xcardman skrev:surround er er halv delen af en film :)
Ja med et ordentligt anlæg.. ;)
Af xcardman
Kief skrev:
også med et sæt z5500
Af Kief
xcardman skrev:
Kief skrev:
også med et sæt z5500
Ok der er præferencer så forskellige :) ... Jeg vil personligt heller ikke gide sætte 5 højtalere op hvis ikke jeg kunne bruge det til andet end film... Derfor ville jeg klart foretrække at gå efter god 2.1 lyd fremfor dårlig 5.1..
Af Nicolaj!
Ja det giver jo lidt at tænke over O-O
Men så styrer man vel ikke lyden fra fjernsynet men med en ekstra?
Af xcardman
Kief skrev:
xcardman skrev:
Kief skrev: Ja med et ordentligt anlæg.. ;)
også med et sæt z5500
Ok der er præferencer så forskellige :) ... Jeg vil personligt heller ikke gide sætte 5 højtalere op hvis ikke jeg kunne bruge det til andet end film... Derfor ville jeg klart foretrække at gå efter god 2.1 lyd fremfor dårlig 5.1..
du har vist ikke hørt et sæt z5000 og skriver det er dårligt, når du anbefaler en flad denon og nogle højtaler uden bas.
Af xcardman
Nicolaj! skrev:Ja det giver jo lidt at tænke over O-O
Men så styrer man vel ikke lyden fra fjernsynet men med en ekstra?
desværre med næsten alle eksterne anlæg, skal man bruge en ekstra fjernbetjening til lyd.
Af Kief
xcardman skrev:
Kief skrev:
xcardman skrev: også med et sæt z5500
du har vist ikke hørt et sæt z5000 og skriver det er dårligt, når du anbefaler en flad denon og nogle højtaler uden bas.
Hehe vil bestemt ikke kalde Denonen flad og Concept 1'erne er heller ikke uden effen.. Indrømmet at det ikke er den perfekte løsning til et tv i sin stående form men på sigt kan det blive et anlæg som slår et z5500 med mange længder... Og så har du endda også et rigtig lækkert musiksystem.. (og jo jeg HAR hørt et z5500)

Det er jo ingen videnskab at forstå at der er kvalitetsforskel at høre om der er brugt 3000 kr på 2 højtalere og en forstærker end 5 højtalere og forstærker...

Det ville være dejligt hvis kvalitet kun kostede 3000 kr men det gør det desværre ikke! :)

Edit: Dertil vil jeg påpege at du har langt mere fleksibilitet ved et selv-sammensat system end de andre. Der kan du nemlig selv skifte de enkelte komponenter ud når man ønsker noget større og bedre..
Af Nicolaj!
Men er der ingen der har konkrete erfaringer med panasonic anlæg så?
Fandt også lige det her:
http://getmore.dk/Product/Panasonic/11/ ... 50EGK.html
For helt ærligt så kommer jeg aldrig til at udbygge det med det helt syge og derfor vil 2 højtalere og en sub nok være nok for mig (som jeg selv lige kan vurdere det uden at vide det 100 % ) :p eller sådan et komplet sæt med 2 eller 5..