Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af molix
Hej folkens

Jeg har søgt i forummet men kunne ikke helt finde et svar på mit spørgsmål. Desuden er jeg helt ny i det her, så bær over med mig hvis jeg gør noget galt eller hvis spørgsmålet er dumt :)

Jeg overvejer meget at købe Panasonic P42X10, da det lader til at være rigtig meget fjernsyn for pengene.

Jeg vil gerne sætte min computer til den og afspille film fra nettet (feks 720p rips i .mkv format - lovlige, naturligvis), men har ikke DVI eller HDMI udgang på min computer. Kun VGA.

Der er noget med pixelmapping som jeg ikke helt forstår. Har også forsøgt at læse artiklen her på flatpanels.dk. Og det er lidt teknisk.

Men mit spørgsmål er ganske simpelt:

Kan jeg sætte min laptop til fjernsynet og se film i ordentlig kvalitet, uden at billedet bliver forvrænget? Vil jeg kunne afspille film og udnytte hele bredden af skærmen?

Jeg er med på at selve billedkvaliteten af VGA ikke er på højde med HDMI, men det kan jeg sikkert leve med - bare billedet ikke bliver forvrænget/beskåret.

Jeg kan købe en dockingstation til ca 1.000 kroner, men ville helst spare den udgift hvis VGA ser OK ud.

På forhånd 1.000 tak - og bær over med at jeg er lidt n00b til det her!
Af Makamakalay
Hej

Hvis du sætter din PC til at køre outputtet i 1024 x 768 står det som det skal.
Af taalmod
Hejsa

For at supplere: Der står et 42X10 hjemme i vores stue, og vi ser fra tid til anden film fra PC igennem VGA-stikket.
Vi har, som skrevet ovenfor, sat opløsningen på computeren til 1024x768, og det står fint. Billedet fylder hele skærmen, og vi har ikke problemer med aflange eller fladmaste ansigter (eller andre ting, for den sags skyld).

Stort set det samme svar som sidste post, men forhåbentligt med lidt ekstra brugbart info :)
Af molix
Super. Lige dét, jeg var ude efter at vide.

Tak boys.